هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پیوندهای حیاتی یک جامعه به‌برکت رواج و اقامه‌ نماز استحکام می‌یابد

پیام امام خامنه‌ای به بیست‌و‌نهمین اجلاس سراسری نماز

پیوندهای حیاتی یک جامعه به‌برکت رواج و اقامه‌ نماز استحکام می‌یابد

بیست‌‌و‌نهمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز، مدرسه، خانواده و معلمان آینده»، با پیام امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور، قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، نوری وزیر آموزش و پرورش و وحیدی وزیر کشور، ۶ بهمن در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد.

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این اجلاس که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی قرائت شد به این شرح است:
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
والحمدلله رب‌العالمین وصلی‌الله علی محمد وآله الطاهرین سیما بقیةالله فی‌العالمین ارواحنا فداه
برپایی این همایش فرخنده پس از تأخیر دوساله، مایه خرسندی و ان‌شاءالله موجب برکت است. هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز و بزرگداشت این فریضه مبارک، کاری در جهت نورانی کردن دل انسان‌ها و گرم کردن محفل زندگی آنهاست.
یاد خدا که نماز مظهر کامل آن است، دل و جان را آزاد و جامعه را آباد می‌سازد. پیوندهای حیاتی در یک جامعه خوشبخت و خوش‌فرجام، همچون دوستی و گذشت و مهربانی و همدلی و همدردی و یاری‌رسانی و خیرخواهی و امثال آن، به‌برکت رواج و اقامه نماز، استحکام می‌یابد. صف‌های نماز جماعت، صفوف به‌هم‌پیوسته فعالیت‌های اجتماعی را پدید می‌آورد. کانون گرم و پرشور مساجد، کانون‌های همکاری در عرصه اجتماعی را رونق می‌بخشد. نماز، آنگاه که با احساس حضور خداوند گزارده شود، به همه عرصه‌های زندگی نورافشانی می‌کند و دنیا و آخرت فرد و جامعه را آباد می‌سازد.
نمازگزار -هر که و هر جا- به‌اندازه ظرفیت خود از نماز بهره می‌برد؛ ولی در این میان، جوانان و نوجوانان از همه جلوترند؛ بهره آنان از نمازی که با توجه و خشوع خوانده شود، بسی بیشتر است. دل جوان و نوجوان آمادگی افزون‌تری دارد برای رسیدن به «فلاح» که اذان نماز، شتاب گرفتن به آن را سفارش می‌کند.
پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرزگویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفه‌ای را که بر دوش آنهاست، بشناسند.
مدارس، دانشگاه‌ها، به‌طور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صداوسیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگ‌ساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیموا الصلاة» جای می‌گیرند.
توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. 
سیدعلی خامنه‌ای/ ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱
 
  نمازگزاران واقعی اهل کمکاری، فساد و روابط ناسالم اداری نیستند
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در بیست‌‌و‌نهمین اجلاس سراسری نماز، با بیان اینکه به‌برکت پیروزی انقلاب اسلامی، امر و توصیه همه انبیای عظام الهی به نماز و جامعه نمازخوان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، توجه به نماز را رمز استقلال، آزادی و برپایی نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: هجمه‌هایی که به اهل نماز وارد می‌شود، نشان می‌دهد که اقامه نماز، مسئله محوری در کشور است.
وی خاطرنشان کرد: اقامه نماز و توجه به فرهنگ نماز جامعه، مردم و کشور ما را از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون، از فتنه‌ها و توطئه‌ها حفظ کرده است.
رئیس‌جمهور با محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در اروپا که مدعی مهد آزادی بودن است، تأکید کرد: کسانی که به قرآن کریم و بهترین مخلوق خدا، یعنی پیامبر(ص) اهانت می‌کنند، بدانند که به همه ادیان ابراهیمی و بشریت اهانت کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به بیست‌‌و‌نهمین اجلاس سراسری نماز، گفت: در دوره‌های برگزاری اجلاس سراسری نماز، ۲۹ پیام از سوی مقام معظم رهبری صادر شده که این پیام‌ها، چراغ راهی برای دست‌اندرکاران، مجریان، اهل فرهنگ و جامعه‌شناسان است.
وی افزود: ستاد اقامه نماز، فرهنگیان، دانشگاهیان، طلاب و جوانان، باید اقدامات بزرگی را برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقامه نماز انجام دهند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت انجام کارهای پژوهشی در زمینه نماز، تصریح کرد: دولت خود را موظف به پیگیری و تحقق منویات رهبر انقلاب در زمینه اقامه نماز و ارائه سبک زندگی نمازمحور برای همه می‌داند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: کسانی که در زمینه اقامه نماز در کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، مخاطبان خاص پیام رهبر انقلاب به بیست ‌و نهمین اجلاس سراسری نماز هستند و ما هم، مجری این دستورات در کشور هستیم و باید تلاش کنیم، نماز در سازمان‌ها و در هر کوی و برزنی اقامه شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه انسان نمازخوان، علاوه بر آثار فردی، آثار اجتماعی فراوانی هم دارد، گفت: نمازگزاران واقعی، اهل کم‌کاری، فساد، پارتی‌بازی و روابط ناسالم اداری نیستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای تبلیغی و رسانه‌ای برای جذب افراد به نماز، عملکرد درست مسئولان است، گفت: مدیران در هر سطحی بدانند که نماز، بهترین تبلیغ برای رفتار آنهاست. صداقت در گفتار، کردار، عملکرد صحیح، ارتباط با مردم و مردم‌محوری ریشه در اقامه نماز دارد.
وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر، برای اصلاح جامعه بسیار مؤثر است، تصریح کرد: به همه دوستان و مدیران عرض می‌کنم که باید به روح نماز توجه کنند و حضور قلب در نماز برای آنها بسیار مهم است. همچنین وزرا، استانداران و همه مسئولان به اقامه نماز در ادارات حساس باشند.
 
  مسئله مهارتآموزی جدی گرفته شود و علم غیرمفید را کم کنیم
به گزارش خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نیز در این اجلاسیه، ضمن اشاره به کارهای انجام شده در عرصه نماز، اما با نقطه مطلوب دارای فاصله زیاد دانست و گفت: ساعت‌ها در تهران راه می‌روی؛ اما مسجدی نمی‌بینی! مسجد هم که هست، امام جماعت ندارد یا در مساجد، سالمندان هستند و به جوانان فرصت فعالیت نمی‌دهند.
وی با یادآوری اینکه کعبه با این‌همه اهمیت، قبله نماز است، گفت: اگر آب سرد باشد، بچه‌ها برای وضو گرفتن دچار مشکل می‌شوند؛ باید تسهیلات نماز را ایجاد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: یکی از مشکلات، پیش‌نمازهای کهنسال هستند. مقام معظم رهبری فرمودند: ائمه جماعاتی که در اثر کهنسالی توان ارتباط با جوانان را ندارند، از طلاب جوان کمک بگیرند. اگر یک طلبه با مدیر مدرسه ارتباط خوبی داشته باشد، کار پیش می‌رود. ما لجباز کم داریم؛ اما بی‌‌تفاوت نسبت به نماز بیشتر است و این افراد، بیشتر شبهه و سؤال دارند که باید به این سؤال‌ها پاسخ داد.
این مفسر قرآن به اغتشاشات اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در این اتفاق‌ها دو طرف پیام می‌دادند؛ اما اگر این طرف مشکل نداشته باشد، پیام‌های آن طرف اثر ندارد. باید بچه‌ها را بیمه کنیم و اگر شبهاتی مطرح می‌شود، زود جواب دهیم و بسیج عمومی ایجاد کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: باید مسئله مهارت‌آموزی جدی گرفته شود و علم غیرمفید را کم کنیم. الآن اطلاعات هست؛ اما محتواها باید عوض شود‌. آنچه به بچه‌ها یاد می‌دهیم، باید چهار شرط داشته باشد؛ یا واجب باشد، یا مستحب باشد، یا مشکل جامعه را حل کند یا مشکل فرد را. متأسفانه بسیاری از پژوهش‌های ما لغو است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور توجه به جلسات تفسیر قرآن را واجب و ضروری دانست و گفت: جلسه تفسیر کم داریم. تفسیر قرآن واجب است. این وجوب را از قرآن استخراج کرده‌ایم. قرآن می‌فرماید: چرا در قرآن تدبر نمی‌کنید؛ یعنی افراد را برای عدم تدبر توبیخ می‌کند؛ امر غیرواجب که توبیخ ندارد، پس تفسیر قرآن واجب است.
وی افزود: گاهی گفت‌وگوی رودررو بیشتر نتیجه می‌دهد و البته باید حرف‌های تلخ حق را هم قبول کنیم. در هر شهری ما گروه تواشیح داریم؛ اما گروه اذان نداریم. باید با بچه‌ها نشست و حرف زد. من قبلاً در سال ۱۰۰ سفر می‌رفتم؛ اما اکنون فقط به دانشگاه‌های فرهنگیان می‌روم؛ چون این دانشجویان هستند که نسل جدید را تربیت خواهند کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با انتقاد از اینکه به نهج‌البلاغه توجه کافی نمی‌شود و پاسخ بسیاری از شبهات در نهج‌البلاغه هست، گفت: دانشگاه فرهنگیان و نسل نو را دریابید. باید آنها یاد بگیرند که چطور مسئله و قصه بگویند. قصه گفتن هنر است و در قرآن ۳۰۰ قصه هست که باید بیان کرد. در حوزه و دانشگاه هم، باید دید ثمره درس کجاست؟ حتی از مسائل هم، آنهایی را بیان کنید که نیاز مردم است.
 
  توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان در دوره جدید
وزیر آموزش و پرورش نیز در این اجلاسیه، با اشاره به ساخته شدن ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس، گفت: این یکی از برکات اجلاس‌های نماز است که از سال ۶۹ با پیام مقام معظم رهبری شروع شده و اکنون بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم؛ اما با چالش‌هایی هم مواجه هستیم.
دکتر نوری، با تأکید بر توجه به فلسفه نماز در میان دانش‌آموزان و ارائه این نکات به آنان، افزود: در هر دوره سنی، این فلسفه به روش و سبکی باید به بچه‌ها آموزش داده شود؛ ولی ما در روش‌های ارائه این فلسفه فقیر هستیم و نیاز است، این نیاز فطری و عالی با روش‌های نوین و ابزارها و تکنیک‌های جدید پاسخ داده شود.
وی بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان در این امر تأکید کرد و گفت: چون معلم اولین کسی است که در نظام رسمی آموزش و پرورش با کودک سر و کار دارد، پس باید به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه‌ای کرد.
وی افزود: متأسفانه مواجهه ما با دانش‌آموزان کامل نیست و آموزش‌ها نیز، کوتاه و سطحی ارائه می‌شود. در رابطه با اسرار نماز هم کتاب کم داریم؛ درحالی‌که در مورد احکام نماز کتاب زیاد است؛ لذا باید بر روی این موضوعات کار کرد.
وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه، در دوره جدید بر روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز کرده‌ایم تا معلمان آینده این مهارت‌ها را یاد بگیرند، گفت: خلأهای مربوط به نماز می‌تواند، با معلم آماده و دارای شایستگی حرفه‌ای پر شود تا دانش‌آموزان را به نماز جذب کنند.
نوری با اشاره به حرکت سریع فناوری‌های نوین و از سوی دیگر، کاهش سن بلوغ، تصریح کرد: باید نسل‌نگاری کنیم که اگر نکنیم، بچه‌ها بی‌‌دفاع‌ترین هستند و زوال کودکی رخ می‌دهد که یکی از بخش‌های زوال کودکی در حوزه دین و نماز خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید بسیج عمومی ایجاد کنیم تا از تمام ظرفیت برای آینده‌سازان بهره ببریم، از همه مسئولان خواست، توجه بیشتری به آموزش و پرورش داشته باشند؛ زیرا بستر اجرای احکام نماز و بستر حکمرانی آموزش و پرورش است.
 
  جایگاه نماز در همه حوزههای کشور در افق فراراهبردی دیده شود
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز در این اجلاسیه تصریح کرد: باید توجه کنیم که جایگاه نماز در همه حوزه‌های کشور در افق فراراهبردی دیده شود تا به همه مجموعه‌‌ها مشرف باشد؛ نه اینکه به‌صورت یک امر عادی و زینتی در بخش‌های گوناگون دیده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری رویکردی را که در این اجلاس مطرح شده، الهام‌بخش همین مسئله که به اعماق؛ یعنی مدرسه، خانواده، دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان و... نگاه می‌کند، دانست و گفت: این نگاه بسیار مغتنم است و نشانه نماز باید در همه حوزه‌های کشور به‌صورت برجسته وجود داشته باشد.
وی در ادامه، به مسئله مسجد اشاره و خاطرنشان کرد: مسئله مسجد، مسئله بزرگی است و حقوق برزمین‌مانده در مورد مسجد زیاد داریم که در کارگروه‌های اجلاس آینده، می‌تواند دیده و تصمیمات بهتری گرفته شود. در زمینه کالبد مسجد نیز در شهرهای جدیدی که ساخته شده یا در حال ساخت است، وضعیت اصلاً قابل قبول نیست و این شهرها هیچ نسبتی با شهر ساخته‌شده در یک کشور اسلامی ندارند و باید در این زمینه تجدید نظر شود.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: وضعیت مساجد در جاده‌ها فاجعه‌بار است که وزارت‌خانه‌های مربوطه باید پاسخ دهند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در خصوص نهاد نماز جمعه و وظیفه‌ای که متوجه وی و همکارانش است نیز، گفت: وظیفه ما در خصوص نماز، اصلی و ذاتی است. اقدامی که اکنون در دستور کار نهاد ما قرار دارد، کیفی‌سازی و شکوفایی نماز جمعه است و قدم‌هایی برداشته شده و البته باید قدم‌های بزرگ‌تری برداشته شود؛ اما سر من در این مورد پایین است و باید خود من مورد سؤال قرار بگیرم.
وی گفت: از ائمه جمعه خواهش کردیم، نسبت به احیا و آبادانی مساجد مناطق خود، اهتمام داشته باشند و امیدواریم، تا سال آینده بتوانیم، ارائه روشنی از وضعیت مساجد در همین‌جا مطرح کنیم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به نقشی که ائمه جمعه به‌عنوان مسئول شورای فرهنگ عمومی کشور دارند، اشاره کرد و گفت: به نظر من، سهم نماز و اقامه کیفی و گسترش کمی آن، باید از شورای فرهنگ عمومی کشور به دست بیاید؛ یعنی باید نماز در صدر دستور جلسات شوراهای فرهنگ عمومی قرار بگیرد و تدبیر تازه‌ای در این زمینه اندیشیده شود که این بر عهده ماست و در این زمینه هم قدمی را برخواهیم داشت.
وی نکته پایانی خود را به آموزش و پرورش اختصاص داد و گفت: در ارتباط با آموزش و پرورش، شبکه امامت مصمم به نقش‌آفرینی‌های جدی‌تر در بحث ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش، اقامه نماز در آموزش و پرورش و ارتباط با دانشگاه فرهنگیان است.
 
  مهمترین عامل برای ساختن جامعه برتر اسلامی توسعه و ترویج نماز است
وزیر کشور نیز طی سخنانی راه‌حل بسیاری از نابسامانی‌های فردی و اجتماعی را  اقامه نماز و توسعه آن در جامعه دانست و بیان کرد: ارتباط با خدا فطری است و زمانی که احساس پرستش در ذات انسان‌ها وجود دارد، این مسئله در نماز محقق می‌شود. مهمترین عامل برای ساختن جامعه برتر اسلامی، توسعه، ترویج و همگانی شدن نماز است.
دکتر وحیدی اظهار کرد: توهین به قرآن و انبیای الهی در راستای دین‌ستیزی انجام می‌شود و راه مقابله با آن پرداختن به نماز، به‌عنوان ابزار قدرت ماست. باید پیگیر آن باشیم. جلسات فراوانی درباره نماز برگزار می‌شود که باید بیشتر به سمت عملکرد حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: امروز مشکلاتی در حوزه نماز از جمله مساجد بدون امام جماعت، مساجد بسته و... وجود دارد که باید در این زمینه فکری شود. اولین مسئله این است که مساجدی که امام جماعت ندارند، باید در مسیر درست قرار گیرند و به تمامی استانداران و فرمانداران و سایر مدیران تأکید شده است که در این مسیر، گام برداشته و مشکلات را حل کنند.
وزیر کشور تصریح کرد: حضور در نماز، در آینده به حضور قلب و پی بردن به اسرار نماز خواهد انجامید. بزرگترین عامل برای حفظ انسجام، ارتقا و سلامت فردی و اجتماعی نماز است. بزرگترین امنیت، در ارتباط ما با خدا در قالب نماز است.
 
  تدوین سند چشمانداز ۲۰ ساله نماز
سیداحمد زرهانی دبیر ستاد اقامه نماز هم 3 بهمن در نشست خبری این اجلاسیه گفت: با کمک صاحب‌نظران و اندیشمندان سند ۲۰ ساله برای ستاد اقامه نماز را تدوین کردیم که در سایت ستاد اقامه نماز می‌توانید آن را ببینید و متناسب با آن، سند میانی با عنوان سند ۵ ساله برای استان‌ها تدوین شده است.
وی در خصوص ترویج نماز در جامعه گفت: امروز در دستگاه‌ها ستاد و شورای نماز داریم و در استان‌ها هم، شورای اقامه نماز داریم. در آموزش و پرورش تا قبل از کرونا ۱۷ هزار طلبه در مدارس نماز اقامه می‌کردند و الآن دوباره احیا شده و بیش از ۲۲ هزار طلبه در مدارس نماز اقامه می‌کنند.
 
  ارسال ۲۵ هزار اثر به اجلاس سراسری نماز            
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به برگزاری بیست‌و نهمین اجلاس سراسری نماز، اظهار کرد: امسال در اجلاس سراسری نماز دو رویکرد جدید اتفاق افتاده است. اهتمام ویژه به نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش به‌صورت ویژه دیده شده است و دانشگاه فرهنگیان، یکی از محورهای اصلی این اجلاس است.
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی از ارسال نزدیک به 25 هزار اثر به این اجلاس خبر داد و افزود: امر داوری بیش از 2 هزار اثر مختص دانشجویان را، اساتید دانشگاه فرهنگیان انجام دادند.
یادآوری می‌شود، در پایان این اجلاس، تجلیل از دستگاه‌های برتر سال ۱۴۰۰ در حوزه نماز، فعالان نماز و برگزیدگان فراخوان علمی اجلاس با حضور مسئولان حاضر برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه