هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عدم تحلیل و رشد صحیح سیاسی و بی‌طرف بودن نسبت به نظام اسلامی از آسیب‌های نخبگان است

آیت‌الله خاتمی در همایش استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه مطرح کرد

عدم تحلیل و رشد صحیح سیاسی و بی‌طرف بودن نسبت به نظام اسلامی از آسیب‌های نخبگان است

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به لغزش‌ها و آسیب‌های نخبگان ابراز کرد: آسیب‌هایی برای نخبگان وجود دارد که باید مراقب باشند؛ اول اتکا به استعداد است. نباید فقط به استعداد اتکا کرد؛ بلکه باید تلاش و فکر کرد.

آیت‌الله سید‌احمد خاتمی در همایش استعداد‌های برتر که توسط دفتر امور نخبگان و در سالن همایش بعثه حج و زیارت قم برگزار شد، بیان کرد: شما نخبگان و استعداد‌های برتر مفاخر بالفعل حوزه‌های علمیه ما هستید. بنده نخبگان را برای هر نهادی از جمله حوزه و دانشگاه و... سرمایه می‌دانم و دعا‌گوی عزیزانی هستیم که در این عرصه تلاش می‌کنند. ان‌شاء‌الله کل حوزه خدماتش برای کشف و رشد استعدادها باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: واژه‌ای که برای نخبگان اما نه فقط منحصر به نخبگان در قرآن پیدا کردم، واژه«اولوا‌الباب» است؛ لب به‌معنای مغز و خالص شئ است و اگر بخواهیم، در مراکز علمی لب حوزه‌ها را پیدا کنیم، عصاره فضائل حوزه‌ها نخبگان هستند. اولواالباب را فقط به نخبگان نمی‌گویم؛ چون شاید کسانی باشند که یک سطر در حوزه و دانشگاه درس نخوانده باشند؛ ولی اولوا‌الباب باشند.
وی در رابطه با تقوا، گفت: بیشترین تأکید قرآن در عرصه اولوا‌الباب تقواست. از نگاه قرآن مسئله تقوا برای حریم نگهداری و برای ذات اقدس ربوبی مهم است. تقوا جامع‌ترین مفهوم اخلاقی دین است و هیچ واژه‌ای بین واژه‌های اخلاقی، مثل تقوا نیست و مثل خونی است که در رگ سیستم اخلاقی اسلام است و این نخبگی و استعداد برتر بودن، هبه خداوند است و قدر این هدیه الهی را با تقوا می‌شود دانست. اگر تمام امکانات و تدارکات برای شناسایی نخبه به‌کار گرفته شود؛ اما نخبه به‌دلیل مراقبت نکردن گرفتار شود، این امکانات هیچ تأثیری ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد لغزش‌ها و آسیب‌هایی که نخبگان باید مراقب باشند، ابراز کرد: آسیب‌هایی برای نخبگان وجود دارد که باید مراقب باشند؛ اول اتکا به استعداد است. اگر نخبه بگوید: وقتی به کلاس می‌روم و همه چیز را می‌فهمم، این کار اگر باعث شود، مطالعه نکند، باعث آسیب می‌شود. نباید فقط به استعداد اتکا کرد؛ بلکه باید تلاش و فکر کرد. آسیب دوم، ربودن فکر نخبگان است. نخبه باید تحلیل و رشد صحیح سیاسی داشته باشد. آسیب سوم، پراکنده‌کاری است. تا یک نخبه می‌خواهد بدرخشد، جاهای مختلف او را به‌کار می‌گیرند و دیگر فرصت اندیشیدن برای او باقی نمی‌ماند. آسیب چهارم، استعداد خود را شناسایی و همت خود را در آن به‌کار گیرد و اگر استعداد خود را کشف نکند، آسیب می‌بیند. آسیب پنجم، بی‌‌طرف بودن به نظام اسلامی است. این بستر را نظام اسلامی در کشور ایجاد کرده و شکر این نعمت، تقویت اصل نظام است و به سمت بی‌‌تفاوتی و بی‌‌طرفی رفتن، ناشکری است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در پایان، بیان کرد: نخبگان سرمایه‌های ارزشمند حوزه هستند و آینده حوزه قطعا در دستان شماست.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه