هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اذکار بلند نماز، دلالت بر این دارد که انسان می‌بایست با عالم غیب در ارتباط باشد

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در پیامی به هفتمین اجلاسیه استانی نماز قم

اذکار بلند نماز، دلالت بر این دارد که انسان می‌بایست با عالم غیب در ارتباط باشد

هفتمین اجلاسیه استانی نماز قم با پیام حضرت آیت‌الله سبحانی و سخنرانی آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، ۱۳دی در سالن همایش‌های شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد.

متن پیام این مرجع تقلید به اجلاس هفتم نماز قم، به این شرح است:
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
[فأقیموا الصلاة إن الصلاة کانت علی‌المؤمنین کتابا موقوتا]
سلام و تحیات خداوند بر کسانی که نماز را اقامه کرده و ندای آسمانی توحید را پاسخ مثبت داده‌اند.
سلام و درود خداوند بر امام راحل(قد) که پرچمدار این مسیر نورانی بود.
سلام و درود خداوند بر شهیدان و سردار دل‌ها که این همایش نورانی در سالروز شهادت آن مرد بزرگ برگزار می‌گردد و سلام و درود خداوند بر شما که در این اجلاسیه نورانی شرکت نمودید.
قرآن کریم که برنامه‌ زندگی سعادتمند بشریت را بیان نموده، می‌فرماید: «فأقم الصلاة لذکری» «وأقیموا الصلاة وبشر المؤمنین» و آیات نورانی دیگر که همه این آیات، دارای معانی و مفاهیم بسیار بلند است که دقت در آن، انسان را به حقیقت اقامه نماز و فلسفه واجب بودن آن آشنا می‌نماید و نیز برای بشارت و آرامش بشر می‌فرماید: «ألا بذکرالله تطمئن القلوب»، که اطمینان و آرامش حقیقی در یاد خداوند است و در همه ادیان آسمانی همین آرامش مورد تأکید قرار گرفته است.
نماز فریضه‌ای است که با ذکر مقدس الله‌اکبر، شروع و با سلام و درود بر انسان‌های صالح و پاک تمام می‌شود.
اذکار بلندی که در نماز است، همه و همه دلالت بر این دارد که این انسان، می‌بایست با عالم غیب و قدرتی مافوق همه قدرت‌ها در ارتباط باشد. انسانی که در نماز تسبیح خداوند می‌گوید و حمد و سپاس ذات کردگاری را انجام می‌دهد، در اوج عروج بوده و در کامل‌ترین مصداق عبودیت و قرب خداوند است.
اینجانب دعاگوی همه شما هستم و از خداوند متعال می‌خواهم که در پیشبرد اهداف این همایش نورانی موفق باشید و از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران، به‌ویژه روحانی ارزشمند و مجاهد حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تشکر می‌نمایم. خداوند همه ما را از اقامه‌کنندگان نماز قرار دهد ان‌شاءالله.
و‌السلام علیکم و ‌رحمةالله و برکاته
قم - جعفر سبحانی/ ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰1
 
  نماز؛ تقابل جلوه الهی و جلوه نفاق
آیت‌الله سعیدی در هفتمین اجلاس استانی نماز، ضمن گرامی‌داشت مقام والای آیت‌الله مصباح یزدی(ره) و شهید حاج قاسم سلیمانی در حفاظت از مکتب اسلام و حریم ولایت، گفت: نماز از لحاظ ماهیت یکی است؛ اما با توجه به اقتضائات زمانی متفاوت می‌شود؛ گاهی نماز برای تجلیل از مومنین، انسجام و یا گاهی برائت از دشمنان است.
وی افزود: نماز موضع انسان را مشخص می‌کند؛ مانند نماز حاج قاسم که در خط مقدم مبارزه با دشمنان به نماز می‌ایستاد و همچنین آیت‌الله مصباح یزدی(ره) نیز، سالیان دراز قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران، به شبهات و هجمه‌های خطوط انحرافی پاسخ می‌گفت و ناملایمت‌هایی را که حتی از طرف برخی از خواص مطرح می‌شد، تحمل می‌کرد و رضای خدا را مد نظر قرار می‌داد.
تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در نماز باید دو موضوع مد نظر قرار بگیرد؛ اول هویت و اصالت نماز، دوم اقتضائات زمانه؛ مانند نماز ائمه معصومین(ع) که هر دو موضوع در سیره ایشان قابل مشاهده است.
امام جمعه قم همچنین برگزاری این همایش را در تبلیغ و ترویج فریضه نماز بسیار ارزشمند دانست و گفت: برگزاری این همایش در دانشگاه قم، سبب آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان و دانشجو با فرهنگ نماز می‌شود.
آیت‌الله سعیدی گفت: دو جبهه در دنیا نماز را اقامه می‌کنند که یک جبهه دارای جلوه الهی و یک جبهه هم دارای جلوه نفاق و ریاست؛ مانند نماز سپاه امام حسین(ع) در برابر نماز لشکریان یزید که این موضوع، در صف‌بندی‌ها و موضع‌گیری‌های ما نیز، باید رعایت شود.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه