هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نیازمحوری از لوازم پژوهش ‌فایده‌مند و هدف‌دار

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه عنوان کرد

نیازمحوری از لوازم پژوهش ‌فایده‌مند و هدف‌دار

آیت‌الله‌‌ خاتمی اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند؛ حوزه‌های علمیه چه‌کاری کرده‌اند؟ این در حالی است که کتاب‌ها و مقالات بسیاری در عرصه علوم انسانی توسط حوزویان به نگارش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله‌‌ سیداحمد خاتمی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی، با اشاره به تولید بیش از 1500 اثر علمی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگران را سرمایه‌های محیط‌های علمی دانست و خاطرنشان کرد: جهاد در فرهنگ ما تلاش در راه خداست؛ این تلاش گاهی در عرصه نظامی است که می‌شود، قتال و گاهی در عرصه علمی است و گاهی در عرصه تبیین می‌باشد. آنچه پژوهشگران دارند، جهاد ارزشمند علمی است.
وی نیازمحوری را از لوازم پژوهش هدفمند دانست و گفت: تحقیقات کم‌فایده و بی‌فایده، هیچ‌گاه به‌اندازه پژوهش‌های نیازمحور ارزشمند نیستند.
آیت‌الله‌‌ خاتمی، ارجاعات به کتب اصلی را یکی دیگر از ویژگی‌های پژوهش موفق برشمرد و تصریح کرد: پژوهش نباید به‌صورت کلیشه‌ای و سفارشی باشد؛ باید دست پژوهشگر را باز گذاشت تا به هر نتیجه علمی و مستدلی که می‌تواند برسد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اهمیت تجلیل از پژوهشگران برتر، افزود: نباید از کنار فعالیت‌های چنین پژوهشگرانی به‌آسانی گذشت؛ تجلیل از پژوهشگران برتر کار بسیار خوبی است.
عضو خبرگان رهبری با ارائه چند پیشنهاد تحقیقی به پژوهشگران، پژوهش در مورد کتاب اصول کافی، کار تحقیقی کلان و گروهی روی کتاب بحارالانوار و پرداختن به کتاب‌هایی که در مورد اصحاب پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نوشته شده‌اند، را از اولویت‌های پژوهشی عنوان کرد.
آیت‌الله‌‌ خاتمی اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند؛ حوزه‌های علمیه چه‌کاری کرده‌اند؟ این در حالی است که کتاب‌ها و مقالات بسیاری در عرصه علوم انسانی توسط حوزویان به نگارش درآمده است.

 
 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به پیشرفتهای روزافزون دست یافته استحجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی نیز در این مراسم، اظهار کرد: مرحوم شهید بهشتی در مورد آسیب‌ها و الزامات پیرامون انقلاب اسلامی بحثی داشته‌ است؛ ایشان ابهام در طرح و برنامه برای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را، یکی از آسیب‌های ممکن در مسیر این انقلاب دانسته است.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یکی از راه‌های نفوذ تفکرات و اندیشه‌های بیگانه، نبود فکر و برنامه اسلامی، در حوزه مورد نظر است. می‌بایست با پژوهش و تحقیق برای شرایط امروز نظام و جامعه اسلامی برنامه ارائه شود تا نیاز نباشد، نخبگان و مسئولان کشور، به سمت برنامه‌ها و اندیشه‌های بیگانه بروند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پاسخ به نیازهای نظام و جامعه اسلامی را، از اصلی‌ترین وظایف پژوهشگاه‌های حوزوی برشمرد و تصریح کرد: لازم است پس از انجام نیازسنجی‌ها از سوی نظام اسلامی، آن‌ها را به حوزه‌های علمیه ارائه دهد تا پاسخ مناسب نیازهای معرفتی مختلف را از سوی پژوهشگران حوزوی دریافت نماید.
وی گفت: شهید مطهری(ره) یکی از اصلی‌ترین راه‌های ماندگاری انقلاب اسلامی و اسلام را استقلال مکتبی عنوان می‌کنند. ضرورت معنویت هم، یکی دیگر از شاخصه‌های مورد تأکید شهید مطهری برای حفظ انقلاب اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی اظهار کرد: عدالت‌خواهی مستمر، یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه اسلامی برای حفظ انقلاب از منظر شهید مطهری است. از محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌خواهیم، علاوه بر تألیف آثار علمی، اقدام به برگزاری جلسات درس‌گفتار نمایند تا قدمی در مسیر عدالت‌خواهی و مسئله‌محوری برداشته شود.
وی با تأکید بر توفیقات بسیار پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: باید این دستاوردهای علمی به جامعه نیز ارائه شود تا از زحمات محققان مطلع شده و از آن‌ها بهره‌مند گردند.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی می‌تواند ابزاری برای بیان دستاوردهای علمی پژوهشکده‌های مختلف باشد. تولید نظریه با رویکرد اسلامی، یکی از نیازهای امروز جامعه ماست تا خروجی‌های آن‌ها بتواند، وارد کتاب‌های کاربردی همچون کتب درسی شود.
وی ادامه داد: امتداد مسئله‌محوری در چرخه حکمرانی، از اصلی‌ترین دغدغه‌های رئیس دفتر تبلیغات اسلامی است و حمایت‌های خوبی از محققان در این زمینه داشته است. به‌برکت تلاش‌های پژوهشگران و حمایت‌های رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، امروز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گروه هنر و علوم انسانی، حائز رتبه دوم کشور شده است؛ این رتبه در حالی به دست آمده که این پژوهشگاه فاقد بخش دانشجویی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی در پایان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را از جهت شاخص‌های مختلف ارزش‌سنجی و رتبه‌بندی دارای پیشرفت قابل قبول برشمرد و خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه با همت بلند پژوهشگران و با کمترین امکانات توانسته است، به پیشرفت‌های روزافزون دست یابد.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه