هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه و دانشگاه مطالبه‌گر

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش تخصصی حوزه و دانشگاه خواستار شدند

حوزه و دانشگاه مطالبه‌گر

همایش تخصصی «وحدت حوزه و دانشگاه» و گردهمایی مسئولان دبیرخانه‌های استانی همکاری مشترک حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «آثار علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مدیریتی تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه» با قرائت پیام حضرت آیت‌الله‌‌ نوری همدانی و سخنرانی آیت‌الله‌‌ اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد ۲۷آذر مصادف با وحدت حوزه و دانشگاه در سالن امین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

در پیام حضرت آیت‌الله‌‌ نوری همدانی به همایش تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه آمده است:
حوزه علمیه و دانشگاه دو بال و بازوی علمی و فرهنگی در نظام اسلامی هستند که باید به آنها ارج نهاد و امروز وحدت این دو مرکز علمی برای استحکام انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ دشمنان لازم است و عملکرد حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگرند و باید ارتباطشان مستحکم و محکم‌تر باشد و رساتر این سخن را بنیان‌گذار نظام اسلامی حضرت امام(قد) فرمودند که استقلال کشور ما منوط به استقلال همین دانشگاه و فیضیه‌هاست.
دانشگاه و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هرچه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکم‌تر و استوارتر سازند و از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان غدار غافل نباشند. باید به این نکته توجه کرد که در کشور ما صدها سال قبل بلکه بیش از هزار سال است که علم و دین در کنار یکدیگر بوده‌اند. علمای بزرگ ما در طول تاریخ در رشته‌های مختلف، از جمله نجوم، ریاضی و پزشکی حضور داشته‌اند و همیشه در خدمت بشریت بوده‌اند.
ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، محمدبن زکریای رازی و دانشمندان و متفکرین و مکتشفین و مخترعین دیگر در دنیای اسلام؛ اما متأسفانه استکبار و غربی‌ها و سیاستمداران آن، نقشه جدایی علم از دین را کشیدند و مفاخر ما را به‌نام خود ثبت کردند و مطالب دانشمندان بزرگ ما را سکولار نمودند و معنویت را جدا از دانش معرفی کردند و امروز وظیفه ما این است، همانند صدر اسلام همه در کنار هم، علم و معنویت را توأم کنیم. امروز حوزه و دانشگاه بیش از هر زمان دیگر وظیفه دارند و باید محل تصمیم‌گیری باشند؛ امروز جهاد تبیین هم در دانشگاه لازم است و هم در حوزه.
 امروز مطالبه‌گری مبارزه با ظلم و فساد، نقد منصفانه، ارائه راهکارها برای برون‌رفت از مشکلات و همچنین دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی و بیان دستاوردهای آن، وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است و حوزه و دانشگاه با حفظ استقلال خود با هم‌فکری و هم‌اندیشی می‌توانند گام‌های مؤثری بردارند.
حضور شخصیت‌های مؤثر همانند مرحوم آیت‌الله‌‌ بهشتی و شهید مطهری و مرحوم شهید مفتح(ره) در دانشگاه توانستند، این دو مرکز علمی را به هم پیوند بیشتری دهند و امروز هم، ارتباط دانشجویان با رهبری معظم و حوزه‌های علمیه برقرار است.
اینجانب بار دیگر با تجلیل از مقام شهید عزیز دکتر مفتح که حقیقتاً یک روحانی اثرگذار جریان انقلاب در دانشگاه بوده است، از برگزارکنندگان این همایش محترم خصوصاً از مدیریت حوزه‌های علمیه و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می‌کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.

 همگرایی و همافزایی حوزه و دانشگاه از راهبردیترین پیوندهای اجتماعی است
آیت‌الله‌‌ اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این همایش ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و با بیان اینکه امیدواریم، کاروان تحقیق و علم، پررونق‌تر از گذشته، موجب گشودن آفاق نور در پرتو انقلاب اسلامی و تحقق تمدنی اسلام گردد، گفت: در آیات شریف، خداوند متعال صاحبان خرد را توصیف می‌کند. یکی از ویژگی آنها در منطق قرآن این است که به عهدی که با خدا بسته‌اند، پایبند هستند و میثاق‌ها را نمی‌شکنند و آن ارتباطات و تعاملات را به‌عنوان فرمان خداوند، پاس می‌دارند.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: انسان‌های صاحب خرد، دارای ویژگی‌های هستند که یکی از آنها این است که پیوندهای شایسته و بایسته را پاس می‌دارند؛ لذا جامعه بشری به پیوند‌هایی گره خورده است. این پیوندها گاهی غلط و اشتباه است و گاهی پیوند‌هایی بر پایه خرد استوار است و آثار آن بر رشد و تعالی بشر گسترده است؛ لذا باید این پیوند‌ها را پاس بداریم.
وی تصریح کرد: بی‌تردید پیوند عالمان و نخبگان و جریان فکری یکی از این پیوند‌های مبارک است؛ اما در عصر ما که نظامات علمی تکثر پیدا کرده است، بدون‌ تردید همکاری، همگرایی، هم‌افزایی و همراهی این دو نهاد در مسیر آرمان‌های بزرگ و انسانی و الهی، از مهمترین و راهبردی‌ترین پیوند‌های اجتماعی است و آن پیوند‌هایی است که خردورزان آن را پاس می‌دارند و آن مصداق تقوی است و این امر، موجب پیشرفت جامعه اسلامی و ایرانی می‌باشد.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: در این مقوله وحدت می‌توانیم، در آفاق بلند تمدن معنوی الهی باشیم که یک راهبرد کلان و مهم است که در آن، پایه‌ریزی نگاه و نگرش جدید بر زیست انسان و آفاق بر بشر گشوده است؛ لذا بدون تعامل و نقشه راه، تحقق این امر مهم میسر نخواهد شد و اگر نگرشی با سطح پایین داشته باشیم و تنها ملی بیندیشیم، باز تعامل این نهاد‌ها موجب رشد و تعامل کشور خواهد شد؛ اما نداشتن گفتمان مشترک، موجب شقاق و چنددستگی و در نهایت موجب لطمه به آرمان‌های انقلاب خواهد شد.
آیت‌الله‌‌ اعرافی در ادامه تصریح کرد: مقوله وحدت دارای یک سطح بلند تمدنی الهی معنوی و هم‌سطح ملی می‌باشد که هر دو در تأمین مصالح کشور و جایگاه و منزلت ایران اسلامی مهم است و در هر درجه بخواهیم، به قله‌های بلند دست پیدا کنیم، با دو دستگی نخبگان و فرهیختگان میسر نخواهد شد؛ لذا باید جامعه نخبگانی حوزه و دانشگاه در راستای تحقق اهداف تمدنی هم‌افزا باشند.
وی گفت: نظریه‌های متعددی در چگونگی تعامل‌ها وجود دارد؛ بدون ‌تردید نقاط مشترکی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت و این تعامل دارای سطح پایه بنیادین می‌باشد؛ لذا حوزویان و دانشگاهیان باید در خرد و تعامل علوم بشری تعامل داشته باشند.

 اتفاقات اخیر هشداری برای نظام تعلیم و تربیت است
محمدمهدی طهرانچی نیز در این همایش اظهار کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه موضوع مهمی است و در این راستا، اقداماتی از سوی این دو نهاد صورت گرفته؛ اما کارهای انجام‌نشده بسیاری نیز وجود دارد و ضرورت دارد که از مباحث گفتاری فاصله گرفته و وارد عرصه عمل شویم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به حوادث اخیر کشور، بیان کرد: آنچه در ماه‌های اخیر رخ داد، هشداری برای نظام تعلیم و‌ تربیت در دانشگاه و مدرسه بود که این امر نشان داد، بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بین حوزه و دانشگاه هستیم.
طهرانچی افزود: آنچه که در این ایام در فضای دانشگاه دیدیم، کنشگری جوانان و نوجوانان متأثر از سبک زندگی غربی بود. وی ابراز کرد: باورهایی که برخی از نسل جدید بیان می‌کنند، با باورهای نسل قدیم متفاوت است و نشان می‌دهد، در حلقه ‌تربیتی آنان کم‌کاری و غفلت شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: برخی‌ها تصور می‌کنند که اگر تنها اساتید دانشگاه حزب‌اللهی شوند، مشکلات دانشگاه برطرف می‌شود؛ اما این‌گونه نیست.
طهرانچی با بیان اینکه برای ‌تربیت جوانان در دانشگاه، نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه هستیم، گفت: سیاست‌گذاری در این عرصه، نباید با رفت و آمد دولت‌ها تغییر کند.
وی با عنوان کردن این مطلب که حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر، فعالیت‌های خوبی در حوزه علوم اسلامی و انسانی داشته است، تصریح کرد: تحول در علوم انسانی با تحول در کتاب‌ها حاصل نمی‌شود و این موضوع بسیار عمیق و جدی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هم حوزه و هم دانشگاه و هم بین ایمان و علم، باید وحدت رخ دهد و این تأکید امام راحل(قد) در راستای پیشرفت کشور است.
طهرانچی ابراز کرد: نیازمند سیاست‌گذاری مبتنی بر علم و حکمت هستیم و حکمت از دل دانشگاه در نمی‌آید؛ چراکه این امر باید مبتنی بر معارف الهی و اسلامی باشد و خاستگاه آن حوزه علمیه است.
وی با بیان اینکه دین، علم و حکمت در عرصه حکمرانی توأمان با هم نیاز است، افزود: بر همین اساس امام(ره) در قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را کنار هم آورد و اگر این دو گزاره که شامل علم و حکمت است، به نتیجه نرسید، آنگاه برای عبور از بن‌بست، در مجمع تشخیص مطرح می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: نیازمند کانون‌های سیاست‌پژوهی برای سامان‌دهی نظام‌ تربیت و تعلیم هستیم و حوزه علمیه در عرصه حکمت می‌تواند نقش‌آفرینی کند و دانشگاه هم، باید به ‌دنبال علم برود و در این راستا، نیازمند وحدت عملی هستیم.
وی اضافه کرد: در دانشگاه آزاد برنامه پنج‌ساله در این راستا داریم که ارتقای ‌تربیت معنوی، اخلاقی و کارآمدی تحصیلی از جمله اهداف آن است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه علم و فناوری باید در جهت منافع مردم و آحاد جامعه باشد و در حکمرانی و سیاست‌گذاری باید حکمت در کنار آن قرار گیرد، گفت: این امر امکان‌پذیر نیست که علم دانشگاه وارد حوزه شود و بالعکس؛ بلکه باید کانون‌هایی ایجاد شود که در راستای وحدت حوزه و دانشگاه کمک کنند.
طهرانچی در پایان گفت: فرهنگ و علم در سند همکاری حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود.

 تولید علوم انسانی اسلامی موجب وحدت حوزه و دانشگاه میشود
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین مرادخانی رئیس دبیرخانه مشترک همکاری حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش خاطرنشان ساخت: با توجه به تفاهم‌نامه همکاری‌های حوزه و دانشگاه جهت اجرایی شدن آن، شورای اجرایی دبیرخانه با ‌ترکیبی از هر دو نهاد که از طرف مسئولین ذی‌ربط مشخص شده‌اند، تشکیل شده است.
رئیس دبیرخانه مشترک همکاری حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، با بیان ایجاد ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در راستای تعامل بین دو نهاد علمی، ابراز کرد: در راستای وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد دفتر و راه‌اندازی سیستم اداری و اتوماسیون در دانشگاه و حوزه در حال تعریف می‌باشد و همچنین تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی توسط دبیرخانه تدوین گردیده و اساسنامه و شورای سیاست‌گذاری و راهبردی در یک کارگروه مشترک انجام و تصویب شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرادخانی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های مشترک با معاونان و رؤسای مراکز و معاونان حوزوی و دانشگاهی به‌منظور آشنایی از ظرفیت و هم‌افزایی می‌باشد. در راستای تفاهم‌نامه می‌توان گفت، عدم شناخت ظرفیت‌های این دو نهاد نسبت به هم، یکی از موانعی است که در جهت تعامل صحیح حوزه و دانشگاه وجود دارد.
وی ادامه داد: در جهت ظرفیت‌شناسی این نهادها، مراکز متعدد پاسخ‌گویی به شبهات نسبت به حوزه و دانشگاه راه‌اندازی شده است.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه