هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی چهره موفق کارآمدی بودند

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیامی به بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله موسوی اردبیلی(ره)

 مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی چهره موفق کارآمدی بودند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی(ره)، 10آذر با پیام تصویری حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دانشگاه مفید قم برگزار شد. متن کامل پیام این مرجع تقلید به این شرح است:
اعوذ بالله من‌الشیطان الرجیم/ بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
«الحمد لله رب‌العالمین و‌صلی الله علی جمیع الأنبیاء و‌المرسلین و‌الأئمة الهداة المهدیین وفاطمة‌الزهراء سیدة نساء العالمین بهم تولی و‌من أعدائهم نتبرء الی‌الله».
حیات طیب و پربرکت فقیه رحیل حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی، مشحون از توفیقات الهی بود. این بزرگوار در محفل درس آیت‌الله‌العظمی محقق داماد(ره) جزء چهرههای شاخص آن محفل وزین علمی و فقهی بودند. دوران درس و بحث را با فضلای نام‌آور آن‌روز گذراندند. از نظر مقامات علمی به‌لطف الهی به حد کفایت رسیدند. یک چهره موفق کارآمدی بودند. قبل از پیروزی انقلاب در صحنه انقلاب به‌همراه امام راحل(رض) فعالیت فراوانی داشتند. با بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی(ره) و سایر بزرگان کوشش فراوانی داشتند.
بعد از پیروزی انقلاب وارد صحنه اجتماعی از یک‌سو، سیاسی از سوی دیگر، مدیریت از سوی سوم، حوزه از سوی چهارم، دانشگاه از سوی پنجم، مسائل اجتماعی و رسیدگی به بسیاری از امور مردمی از سوی ششم و هفتم شدند. در همه این امور به‌لطف الهی کارآمد بودند.
وقتی در شورای‌عالی قضایی همکاری می‌کردیم، بسیار سرآمد بود؛ هم دقیق بود و هم امین. اداره دستگاه قضا بعد از شهادت شهید بهشتی و همچنین شهید قدوسی، به عهده ایشان بود؛ گرچه در زمان حیات آن بزرگان، سهم وافری داشتند. بعد از رحلت شهید بهشتی اداره دستگاه قضا به عهده ایشان بود که خیلی مدیرانه و مدبرانه اداره می‌کردند.
از نظر این فراغتی که از دستگاه قضا پیدا کردند، به کارهای حوزوی و دانشگاهی رسیدند، هم کار حوزه را جداگانه تدریس داشتند و می‌رسیدند و هم کار دانشگاه را ملفقاً و مرکباً با حوزه اداره می‌کردند. این دانشگاه مفید از ذخائر پربرکت ایشان است.
کارهای اجتماعی که در تهران داشتند، چه در بخش تولید چه در بخش‌های عبادت در مساجد تهران، این هم سرآمد بود به‌لطف الهی. اینکه درباره بعضی از امور آمده است که ]و جعلنی مبارکاً أین ما کنت[ همین است. برخی‌ها در هر جا ظهور پیدا کنند، منشأ برکت‌اند؛ هم شاگردان خوب تربیت می‌کنند، هم مردم بزرگ و بزرگوار تربیت می‌کنند، هم اقتصاددان خوب و ورزیده تربیت می‌کنند و هم طلاب و دانشگاهی را خوب تربیت می‌کنند؛ از این جهت یک انسان جامع‌الاطرافی بود که حیات پربرکتی داشت و این دانشگاه پربرکت مفید، از ذخائر ایشان است. آن کارهای حوزوی ایشان هم که سرجایش محفوظ است.
بنابراین این بزرگوار از آن روزی که من با ایشان آشنا شدم؛ یعنی تقریباً از هفتاد سال قبل تا زمان رحلت ایشان که شش سال قبل رحلت کرده‌اند، جز فضیلت و خوبی چیزی از ایشان نداریم.
«رضوان الله تعالی علیه و رحمة‌الله علیه یوم ولد ویوم مات ویوم یبعث حیا والسلام علیکم و علی من اتبع الهدی ورحمة‌الله وبرکاته».

 
  وجهه معلمی آیتالله موسوی اردبیلی هرگز ترک نشدبه گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس دانشگاه مفید هم، در مراسم گرامی‌داشت ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی اظهار کرد: ایشان در طول زندگی خودشان، نقش‌های متفاوتی را به‌عنوان کنشگر اجتماعی، مرجع تقلید و... ایفا کردند.
سیدمسعود موسوی اردبیلی ادامه داد: وجهه معلمی از وجوه برجسته ایشان بود که تا آخرین روز زندگی، این وجهه را ترک نکردند.
وی با بیان اینکه تربیت دینی، مستقل از تربیت علمی نیست، تأکید کرد: بدون علم‌آموزی، تربیت دینی ابتر است؛ یعنی آموزش دینی بدون علم‌آموزی کامل نیست.
رئیس دانشگاه مفید با اشاره به سیره و روش زندگی حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی، ابراز کرد: دین اجباری، دین تعبدی محض و دین تقلیدی را در ایشان ندیدم.

 
  آیتالله موسوی اردبیلی دغدغه تربیت دینی داشتدبیر ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز در این مراسم، اظهار کرد: محور اصلی این گرامی‌داشت، بازخوانی تربیت دینی در نظام آموزشی است؛ چراکه موضوع تربیت دینی، همواره مورد توجه حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی بوده است.
حجت‌الاسلام محمدرضا یوسفی ادامه داد: به‌همین خاطر است که ایشان ۱۰ سال قبل از انقلاب اسلامی، شروع به تأسیس مدارس مفید کردند تا انسان‌های کارآمد و دینی تربیت کنند.
وی ابراز کرد: یکی از دغدغه‌های انقلاب این بود که بتوانیم، انسان‌هایی با این دو ویژگی تربیت کنیم و در همین راستا حضور معلم‌های پرورشی، کتب دینی، نمازجماعت و... مورد توجه قرار گرفت؛ اما نیاز به فعالیت بیشتر در این زمینه داریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه