هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه جهان - شماره 732

اخبار کوتاه ایران

  عراق
سفر کربلا بدون کارت واکسن: با پایان محدودیت‌های کرونایی در عراق، شرط داشتن کارت واکسن یا تست پی‌سی‌آر برای سفر به این کشور لغو شد و از این پس سفر به عتبات همچون گذشته بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود.

  لبنان
شیخ نعیم قاسم: رئیسجمهور فتنهطلب را قبول نمیکنیم: معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان: ما رئیس‌جمهوری که خادم طرح‌های آمریکایی-اسرائیلی باشد را هرگز نخواهیم پذیرفت. هرچه می‌خواهید علیه ما موضع گیری کنید اما ما لبنان را به اجنبی تحویل نمی‌دهیم.

  چین
بهبود وضعیت فلسطینیان، نیازی فوری است: نماینده چین در سازمان ملل: چین نگران وخامت وضعیت امنیتی در اراضی اشغالی است. طبق آمار سازمان ملل، سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای فلسطینیان در کرانه باختری از سال ۲۰۰۵ است. چین تمام حملات بی‌پروایانه علیه غیرنظامیان را محکوم کرده و بهبود وضعیت انسانی و اقتصادی فلسطین را یک نیاز فوری می‌داند.

  آمریکا
گرانی ۱۱ تا ۹۵ درصدی خوراکیها در آمریکا طی یک سال: قیمت خوراکی‌ها در آمریکا از حدود ۱۱ درصد تا ۹۵ درصد در یک سال گذشته افزایش یافته و هزینه ماهانه خانوارهای آمریکایی در ماه اکتبر ۴۳۳ دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاتر رفته است. افزایش نرخ تورم به بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته در اقتصاد آمریکا هزینه‌های زندگی در این کشور را بالا برده و فشار زیادی را به طبقه متوسط به پایین وارد کرده است. دستمزد واقعی حقوق‌بگیران به‌طور متوسط ۲.۸ درصد در یک سال گذشته کاهش داشته است.
پلیس سانفرانسیسکو مجاز به استفاده از رباتهای قاتل شد: اسکای‌نیوز: اخیرا قانونی در ایالت سانفرانسیسکوی آمریکا تصویب شده که به نیروهای پلیس اجازه می‌دهد در صورت وجود خطر تلفات جانی برای مردم یا افسران از ربات‌های پلیس به عنوان یک گزینه مرگبار استفاده کنند.
تلگرام اطلاعات ادمین کانالهای متخلف را به هند داد: پایگاه  فناوری تِک‌کرانچ: تلگرام برای تبعیت از حکم دادگاهی در هند، اطلاعات شخصی ادمین کانال‌های ناقض کپی‌رایت، شامل نام، شماره موبایل و آدرس آی‌پی را به دادگاه ارائه داده است.
توییتر به مسدودسازی در سراسر اروپا تهدید شد: اتحادیه اروپا به مالک توییتر هشدار داده، چنانچه قوانین این بلوک در خصوص مدیریت محتوای منتشرشده را رعایت نکند این شبکه اجتماعی در سراسر اروپا ممنوع خواهد شد. روزنامه فایننشال‌تایمز: به ایلان ماسک هشدار داده شده، توییتر در صورت عدم پایبندی به این قوانین ممکن است ناقض «قانون خدمات دیجیتال» شناخته شود.
گوگل: ۶۰ درصدِ مطالب اینترنت تکراریاند: گیزچاینا: گوگل در رویداد جدیدی که در سنگاپور برگزار کرده اعلام کرد ۶۰ درصد مطالب موجود در اینترنت تکرار‌ی‌اند. منظور از محتوای تکراری، محتواهایی هستند که یا کاملا کپی یکدیگرند یا به‌طور کاملا واضح با هم شباهت دارند.
بیبیسی: برخی مردم ولز بهدلیل افزایش هزینهها، غذای حیوانات را میخورند: «مارک سید» که در حال مدیریت یک برنامه خیریه برای توزیع غذاست، گفته: من هنوز از این واقعیت که مردمی داریم که غذای حیوانات خانگی می‌خورند در شوک هستم. آدم‌هایی هستند که سعی می‌کنند غذایشان را روی رادیاتور یا شمع گرم کنند. این‌ها داستان‌های شوک‌آوری هستند که حقیقت دارد.

 رژیم اشغالگر صهیونیستی
روزنامه عبری: در جامجهانی فهمیدیم چقدر منفور هستیم: یدیعوت آحارونوت: نه‌تنها دولت‌ها و حاکمان، بلکه نفرت اسرائیل در بین مردم کوچه و خیابان نیز وجود دارد. اینجا از ما خوششان نمی‌آید. در خیابان، فلسطینی‌ها، ایرانی‌ها، قطری‌ها، مغربی‌ها، اردنی‌ها، سوری‌ها، مصری‌ها و لبنانی‌ها با چشمان پر از نفرت به ما نگاه می‌کنند؛ جالب‌ توجه این‌که برخی سعودی‌ها هم چنین حسی به ما دارند.
خشم تلآویو از تحقیر شهروندان و خبرنگاران صهیونیستی در جامجهانی2022: شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی خبر داد که وزارت خارجه این رژیم از طریق هیأت دیپلماتیک خود که به‌صورت موقت در دوحه حضور دارد، پیام اعتراضی به قطر و فیفا ارسال کرده. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این پیام از اتفاقاتی که برای کادر خبرنگاران و تماشاگران صهیونیستی از سوی هواداران کشورهای عربی رخ داده، به‌شدت انتقاد کرده است.

  انگلیس
دوره سالاد خوردن هم در انگلیس به سر آمد: در حالی که تخم مرغ در برخی فروشگاه‌های انگلیس جیره‌بندی شده است، پایگاه انگلیسی دیلی‌میل با اشاره به کمبود تولید خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی، نوشت: مردم این کشور با سالاد هم باید خداحافظی کنند. مردم انگلیس چندین ماه است که با تورم دو رقمی و قیمت‌های نجومی برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند.
زمستان غمبار انگلیس در سایه گرانی مواد غذایی: روزنامه انگلیسی گاردین: تورم مواد غذایی در انگلیس  طی ماه نوامبر به ۱۲.۴ درصد رسید که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. رئیس کنسرسیوم خرده‌فروشی انگلیس: در شرایطی که فشار افزایشی بر قیمت کالاها ادامه دارد باید گفت زمستان غم‌باری در پیش داریم.

  افغانستان
​​​​​​​
انفجار مرگبار در شمال افغانستان: شبکه خبری الجزیره به نقل از منبعی مسئول در افغانستان گزارش داد که این انفجار در داخل یکی از مدارس ولایت سمنگان رخ داده و در اثر آن، ۲۳ نفر جان باخته و ۳۰ تن نیز زخمی شده‌اند.

  فرانسه فرانسویها شمع بهدست میشوند: روزنامه لوموند نوشته، ممکن است شهروندان فرانسوی نیز همچون اوکراینی‌ها مجبور شوند زمستان امسال از شمع استفاده کنند و دولت فرانسه نیز در حال آماده‌کردن افکار عمومی برای سناریوی قطعی هدفمند برق است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه