هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند

مدیر حوزه‌های علمیه

حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، آیت‌الله اعرافی، در جریان سفر به استان چهار محال و ‌بختیاری ۱۷شهریور در نشست ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، مسئولان و مدیران آموزش و پرورش این استان در شهرکرد برگزار شد، با تأکید بر اینکه علوم تربیتی، دامنه عظیمی دارد و مدیر و معلم باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، گفت: در قلمروی علوم اسلامی کارهایی شده و صد برابر این کارها هنوز باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه ما به آموزش و پرورش خوب متصل نیست، مطرح کرد: یکی از مطالبی را که چندین بار به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌ام و دنبال می‌شود، این است که حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند و در تربیت نیرو، تولید متن، کتاب و مقاله و دیگر محورها به این نهاد کمک کنند.
عضو ‌شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به عظمت کار مدیران و معلمان و روحانیون آموزش و پرورش، خاطر‌نشان کرد: این افراد باید نگاه جامعی را نسبت به عظمت تعلیم و تربیت و معارف الهی مربوط به آموزش و پرورش داشته باشند و با مطالعه و تفکر دائم، آگاهی خود نسبت به آموزش و پرورش را افزایش دهند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه مدیریت آموزش و پرورش، از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: مدیریت آموزش و پرورش اولاً معطوف به مدیر، معلم، مربی و سپس ناظر به دانش‌آموزان است که رشد و تحول این نوجوانان و جوانان در دست مدیران است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه حوزه، خادم جامعه و مردم است، یادآور شد: در آمایش حوزه علمیه، ۵۰ کارویژه برای این نهاد تعریف شده و در همه آنها، حوزه موظف به طراحی رشته، تربیت نیرو و تعریف برنامه پنج‌ساله می‌باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پنج‌سال قبل که کار با وزیر دولت قبلی آغاز شد، مقرر شد تا به جلسات اکتفا نشود و ۵۰ برنامه پنج‌ساله برای نهادهایی که با حوزه در ارتباط هستند، نوشته شود.
وی ادامه داد: یکی از این نهادها، آموزش و پرورش است که برنامه پنج‌ساله با این نهاد، شامل: ۳۷ محور می‌باشد؛ البته در دیگر نهادها مانند دانشگاه و نیروی انتظامی نیز، همین برنامه پنج‌ساله در حال تدوین است.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کاری که ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش دنبال می‌کند، کار یک‌ روزه و دو روزه نیست، گفت: پشتوانه این کار، یک افق پنج‌ساله است و طرح‌هایی چون امین، فعال شدن رشته‌های بیست‌گانه در حوزه برای آموزش و پرورش، سربازطلبه، فرایند استخدام طلاب خواهر و برادر بر حسب نیاز آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش، ذیل این برنامه پنج‌ساله اجرایی می‌شوند.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: در طرح امین، روحانی در یک مدرسه، اگر شایستگی‌های لازم را نداشته باشد، بهتر است که نباشد؛ لذا روحانی آموزش‌دیده و تأییدشده از حیث اخلاق و منش باید در آموزش و پرورش حضور یابد و لذا از مدیران آموزش و پرورش تقاضا می‌کنم که نهایت همکاری را با این روحانیون داشته باشند و طلاب نیز، ارتباط خوبی با مدیر و معلمان برقرار کنند و به دنبال تیم‌سازی و تشکیل گروه باشند.
وی ادامه داد: روحانی مدرسه، باید جزیی از تیم تربیتی مدرسه، عنصری فعال و کنش‌گری قوی باشد که می‌خواهد، انسان‌سازی کند و فرد در تراز انقلاب اسلامی را تعلیم و تربیت کند و لذا مسئولان آموزش و پرورش و حوزه، باید مراقب باشند که فضای دو قطبی‌ از روحانی و غیرروحانی در مدارس ایجاد نشود.
آیت‌الله اعرافی خاطر‌نشان کرد: همچنین مراقب باشید که روحانی واجد شرایط و قوی وارد سیستم آموزش و پرورش شود و برای این کار لازم است، در پذیرش طلاب سخت‌گیری شود و در کنار آن برپایی دوره‌های ورودی و نیز دوره‌های منظم تکمیلی در دستور کار قرار گیرد.
 
  امروز اراده بر تحقق اهداف ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش مشهود است
حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام نیز در این جلسه با بیان اینکه امروز اراده بر تحقق اهداف مجموعه ستاد همکاری‌ها را، هم در حوزه و هم در آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم، گفت: این نگاه جای تبریک و امیدواری دارد؛ طرح‌هایی را در جهت توانمندسازی و کارآمدی مبلغان شاهدیم که بسیار اهمیت دارد؛ چراکه اعزام مبلغ ناکارآمد نمی‌تواند منتج به نتیجه مطلوب شود؛ بنابراین لازم است تا دوره‌های کارگاهی برای مبلغان گذاشته شود تا برای حضور در مدارس مهیا شوند.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌ و بختیاری تأکید کرد: برای آماده‌سازی فضای مدارس و تقویت همکاری با حوزه، مدیران مدارس و مربیان پرورشی را باید مدام در کنار هم بنشانیم تا نسبت به موضوع توجیه شوند؛ چراکه بسیاری از مدیران توجیه نیستند و لذا همکاری نمی‌کنند.
امام جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش باید به یک همکاری راستین، حقیقی و اثرگذار برسد، یادآور شد: این مهم با اراده موجود در دو نهاد، شدنی و امیدبخش است.
 
  ارائه برنامه ۵ ساله در ستاد همکاری‌ها با پیشنهاد آیت‌الله اعرافی
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش کشور هم در این جلسه، با اشاره به اینکه برگزاری منسجم و منظم جلسات کمیته‌های همکاری، با پیگیری آیت‌الله اعرافی به‌عنوان ریاست عالی ستاد همکاری‌ها، برکات ویژه‌ای را برای استان‌ها به‌همراه دارد، اظهار کرد: در دور جدید ستاد، به پیشنهاد آیت‌الله اعرافی، برنامه پنج‌ساله با توجه به شرایط و تغییر رویکردها، بازنگری و به‌روزرسانی شد که این امر، با مشورت نخبگان حوزه و آموزش و پرورش اتفاق افتاد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد افزود: فعالیت‌های تبلیغی تربیتی ویژه دانش‌آموزان، ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی، تربیتی و پژوهشی، ایجاد مدارس غیردولتی وابسته به حوزه علمیه، سامان‌دهی و توسعه مدارس مسجدمحور، ایجاد و توسعه مدارس حبل‌المتین، ایجاد مرکز تربیت معلم حوزه، تأمین و تربیت منابع انسانی، طرح شهید باهنر جهت ورود نظام‌مند طلاب آزموده به آموزش و پرورش، طرح دیده‌بان در بستر آموزش ضمن خدمت و طرح طلاب‌ وظیفه که امسال به بیش از سه هزار طلبه سرباز در آموزش و پرورش رسیده است، از جمله رئوس کلی برنامه پنج‌ساله می‌باشند.
وی در خصوص طرح اردوهای تبیینی به‌عنوان یکی دیگر از رئوس برنامه پنج‌ساله، خاطر‌نشان کرد: این طرح در جهت استفاده از ظرفیت حوزه در جهت برنامه‌های تبیینی است. طرح شهید حسین‌پور نیز، در حوزه نهضت سوادآموزی از دیگر رئوس است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد تصریح کرد: قریب ۲۰ هزار طلبه طرح امین در کشور ساما‌ن‌دهی شده‌اند و با پیگیری مدیریت حوزه علمیه، وزارت کشور حمایت‌ها از این طلاب را آغاز کرده و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در پایان گفت: در دور جدید فعالیت ستاد همکاری‌ها، حمایت از استان‌ها در دستور کار قرار دارد.
گفتنی است، حضور در بهشت دو معصوم شهرکرد و ادای احترام به مقام شامخ شهدای استان، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال ‌و بختیاری، نشست شورای هماهنگی نهادهای حوزوی، ، سخنرانی در جمع مدیران مدارس علمیه و شورای معاونان، بازدید از فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی حوزه علمیه استان، جلسه با شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه استان و مصاحبه با شبکه استانی، از دیگر برنامه‌های آیت‌الله اعرافی بود.
تشریح مصوبات سفر مدیر حوزههای علمیه به استان چهارمحال و بختیاری
مدیر حوزه علمیه استان چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به سفر دو روزه آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور به این استان، برخی مصوبات این سفر را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه استان چهارمحال ‌و بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به سفر دو روزه آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و معاونان وی به این استان، در تشریح مصوبات این سفر، اظهار کرد: با توجه به ابلاغ اخیر مدیریت حوزه‌های علمیه مبنی بر بهره‌گیری از اساتید تخصصی به‌ویژه در مباحث قرآنی، حوزه علمیه استان در مقوله اساتید تخصصی در رشته‌هایی نظیر ادبیات، فقه، اصول، رجال، علوم عقلی و تجوید قرآن کریم با محدودیت مواجه است؛ لذا در این سفر مقرر شد که حوزه استان در زمینه تأمین و بهره‌مندی از اساتید پشتیبانی شود؛ همچنین کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی با قوت و غنای بیشتری در مدارس علمیه استان تداوم یابد.
وی در خصوص تأسیس پژوهش‌سرای حوزه علمیه استان، ادامه داد: تصمیم بر آن شد که این پژوهش‌سرا با توجه به زیرساخت‌های موجود تجهیز و راه‌اندازی شود که بر این اساس، این مرکز علمی و پژوهشی در مدرسه علمیه امامیه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود و اعتبار قابل توجهی نیز به این موضوع تخصیص یافت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، با تأکید بر چرایی انتخاب این مدرسه علمیه برای راه‌اندازی و تجهیز پژوهش‌سرای حوزه علمیه استان، تصریح کرد: مدرسه علمیه امامیه در زمینه‌ تربیت طلاب از سطح یک تا شش فعالیت دارد و لذا رفت و آمد طلاب سطوح عالی و پژوهشگران مراکز تخصصی استان به این مرکز علمی و پژوهشی می‌تواند، زمینه‌ساز تعامل این محققان با طلاب سطوح پایین‌تر باشد که قطعاً تأثیرگذار خواهد بود و باعث نشاط و طراوت تحقیقاتی، ایجاد فضای علمی، انتقال تجربیات و اطلاعات، تشویق در جهت تحقیق و مطالعه و پژوهش در میان طلاب می‌شود.
مدیر حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در زمینه المپیادهای علمی حوزه علمیه استان، علاوه بر اساتید استانی معمولاً ناچار هستیم، از لجنه‌ علمی حوزه علمیه قم برای طرح سؤال استفاده کنیم که مستلزم هزینه است؛ خوشبختانه در سفر آیت‌الله اعرافی به استان مقرر شد که زمینه طرح سؤالات از طریق لجنه‌های علمی فقه و اصول و ادبیات عرب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تسهیل شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، با اشاره به ایجاد معاونت جدید منابع انسانی و پشتیبانی در چارت اداری مدیریت حوزه علمیه استان، گفت: وظایف این معاونت تا پیش از این توسط مدیر حوزه علمیه پوشش داده می‌شد.
مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در خصوص طرح‌های عمرانی تصمیم بر آن شد که حداکثر ظرف دو سال آینده طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل و برخی مدارس نیز تجهیز شوند.
وی با اشاره به حضور مستمر اساتید حوزه علمیه قم جهت تدریس درس اخلاق در این حوزه، ادامه داد: در سفر مدیر حوزه‌های علمیه کشور به استان تأکید شد که این حضور و همکاری بیش از پیش تقویت شود؛ همین تأکید بر تقویت و افزایش کمی و کیفی در مورد کارگاه‌های پژوهشی و آموزشی نیز از سوی مدیر حوزه‌های علمیه وجود داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه