هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

سیاست بخشی از شئون امامت است

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش ملی «سیره سیاسی امام رضا(ع) از نظریه تا عمل»

سیاست بخشی از شئون امامت است

همایش ملی سومین کنگره علمی فرهنگی امام رضا(ع) با موضوع «سیره سیاسی امام رضا(ع) از نظریه تا عمل»، با پیام تصویری حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت‌الله اراکی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی رئیس انجمن کلام حوزه، دوم و چهارم مهر به‌‌مدت دو روز در مؤسسه علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در پیام تصویری این مرجع تقلید به همایش ملی سومین کنگره علمی فرهنگی امام رضا(ع) آمده است:

سیاست بخشی از شئون امامت است و این مسئله در ایام ولایتعهدی امام هشتم(ع) بهخوبی دیده میشود. امروزه با اوضاعی که در جهان به چشم میخورد، مفهوم سیاست تا حدود زیادی با مفاهیمی همچون فریبکاری، بیصداقتی، ظلم به مظلومان و انباشتن قدرت و ثروت در دست زورگویان قرین شده است و این چیزی جز نتیجه کار سیاستمداران نالایق که از ارزشهای اخلاقی و دینی فاصله گرفته و در خدمت منافع ستمگران درآمدهاند نیست؛ درحالیکه سیاست نوع دیگری نیز دارد که همراه با رعایت ارزشهای اخلاقی، معارف الهی و توصیه اولیای ربانی است.

این سیاست در واقع تدبیر زندگی مادی و معنوی مردم بر اساس آموزههای دینی و حکمتهای عقلانی است و از آلودگیهای دنیوی و دسیسههای شیطانی بهدور است. ائمه معصومین(ع) داعیهداران چنین سیاستی بوده و بر رابطه میان دین و سیاست تأکید و آن را به پیروان خویش بلکه به همه سیاستمداران توصیه کردهاند که در سخنان امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه، نمونههای بسیاری از آن را میتوان یافت؛ امام رضا(ع) نیز در زمان کوتاهی از عمر شریف خویش که در مرو تبعید بوده و به اجبار ولایتعهدی مأمون عباسی را پذیرفتند، چنین سیاستی را دنبال کرده و به آن توصیه میکردند. بهتعبیر آنحضرت، «الإمام زمامالدین و نظامالمسلمین و صلاحالدنیا و عزالمؤمنین و بوار الکافرین».

امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی مأمون، از این جایگاه بهعنوان رسانهای در راستای نشر علوم اسلامی و تقویت پایههای عقیدتی دین و ایجاد فرصت مناظره با رهبران ادیان و مذاهب دیگر برای اثبات حقانیت دین مبین اسلام و تعمیق و گسترش تشیع در میان ایرانیان تلاش کردند.

بیتردید شناخت زوایای چنین سیاستی، مؤلفهها، ارکان و پیامدهای آن از اهداف و دستاوردهای این همایش خواهد بود انشاءالله.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه