هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دشمنان خارجی، فضای مجازی رها و مشکلات معیشتی از علل اصلی حوادث اخیر است

مراجع عظام تقلید و علما در دیدار فرمانده فراجا

دشمنان خارجی، فضای مجازی رها و مشکلات معیشتی از علل اصلی حوادث اخیر است

سردار حسین اشتری فرمانده‌کل نیروی انتظامی به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی، ۱۴‌‌مهر با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه دیدار کرد. ایشان در این دیدارها، ضمن تقدیر از خدمات و تلاش‌های نیروی انتظامی، سه عامل؛ دشمنان خارجی، فضای مجازی رها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را از علل اصلی حوادث اخیر دانستند و بر لزوم تفکیک صف معترضان به مشکلات اقتصادی از آشوبگران تأکید کردند.

  صف معترضین به مشکلات اقتصادی از آشوبگران جدا گردد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور، از تلاش‌های این نیرو قدردانی کرده و گفتند: نیروی انتظامی به‌خوبی توانسته، در برابر ناامنی‌ها در میدان حضور پیدا کند.
ایشان سه عامل دشمنان خارجی، فضای مجازی رها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را از علل اصلی حوادث اخیر دانسته و افزودند: تا زمانی که این عوامل باشد، احتمال آشوب وجود دارد؛ چراکه دشمنان خارجی همیشه در پی ضربه‌زدن به نظام اسلامی هستند و مشکلات اقتصادی نیز بهانه به دست آنها می‌دهد.
این مرجع تقلید تأکید کردند: باید صف کسانی که به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی اعتراض دارند، از صف افراد شرور که در پی آشوب و ناامنی در کشور هستند، جدا گردد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حضور پرشور مردم در راهپیمایی‌ها را بیان‌گر مخالفت آنان با این‌گونه اغتشاشات و جریانات دانسته و افزودند: معاندین نظام و کشور با تحریک احساسات جوانان و تعرض و ایجاد ناامنی، آتش زدن آمبولانس، غارت و تخریب اموال و کشتن مردم بی‌گناه، خودشان را رسوا کردند و چهره واقعی آنها برای مردم آشکار گردید.
این مرجع تقلید با اشاره به مسئله حجاب در کشور، اکثریت مردم را پای‌بند به حجاب و عفاف دانستند و با تأکید بر شفاف‌سازی مسائل اقتصادی توسط دولت، افزودند: دولت باید نسبت به سامان‌دادن به مشکلات اقتصادی و گرانی اقدام جدی نماید.

  رشد و پیشرفت جامعه تنها در سایه امنیت تحقق پیدا میکند
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، از خدمات نیروی انتظامی در برقراری امنیت و ایجاد نظم در جامعه تجلیل کردند.
این مرجع تقلید در ادامه، با بیان اهمیت امنیت در جامعه، افزودند: امام صادق(ع) فرمودند: « ثلاثة أشیاء، یحتاج الناس طراً إلیها الأمن و‌‌العدل و‌‌الخصب»؛ یعنی در هر جامعه‌ای مردم به سه چیز نیاز دارند: امنیت، عدالت و فراوانی نعمت. باید توجه داشت هر سه این امور، با مسئولیت شما ارتباط مستقیم دارد. رشد و پیشرفت جامعه تنها در سایه امنیت تحقق پیدا می‌کند؛ عدالت یعنی رعایت حقوق و گرفتن حق مظلوم که در آن نمی‌توان کوتاهی نمود و سوم فراوانی نعمت و برطرف نمودن نیاز‌های ضروری مردم.
معظم‌له با تجلیل از اقدامات صورت‌گرفته از سوی نیروی انتظامی، افزودند: به‌حمدالله شما در برقراری امنیت و ایجاد ثبات در جامعه موفق بوده‌اید. باید توجه داشت که هر قدم شما در ثبات امنیت و ایجاد آرامش، عبادت است.
این مرجع تقلید توجه به مردم را سرلوحه کار مسئولان در نظام اسلامی دانسته و اظهار کردند: حضرت امیرمومنان(ع) به مالک‌اشتر فرمودند: «و أشعر قلبک الرحمة للرعیة و‌‌المحبة لهم و‌‌اللطف بهم»؛ مهربانی به مردم و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را سرلوحه کار خود قرار بده. باید توجه داشت که اسلام نگاه وسیعی به انسان دارد.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه، یادآور شدند: حضرت امیرمومنان(ع) هنگام اعزام مالک‌اشتر به مصر در نامه‌ای به او نوشتند: ‌ای مالک! «إنما عماد‌‌الدین و جماع‌المسلمین و‌‌العدة للأعداء العامة من‌‌الامة؛ فلیکن صغوک لهم و میلک معهم»؛ مالک! بدان ستون دین و سپر در برابر دشمن همین توده‌های مردم هستند؛ از این‌رو باید توجه و عنایت به مردم و ایجاد رفاه آنها سرلوحه کارها و برنامه‌های شما باشد.
معظم‌له برخورد با مجرمین و اخلالگران امنیت را بسیار ضروری دانسته و با اشاره به آیه «و لکم فی‌‌القصاص حیاة یا أولی‌‌الألباب لعلکم تتقون»، یادآور شدند: باید توجه داشت، در حوادث اخیر برخی به‌دلیل هیجانات و تحت تأثیر رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و دست به اقداماتی زده‌اند که باید حساب آنها را با کسانی که با برنامه‌ریزی و عناد با نظام اسلامی و ضربه زدن به مردم، دست به اقداماتی زده‌اند، جدا نمود و برخورد‌ها باید متناسب با اقدامات صورت‌گرفته باشد.
ایشان با تأکید بر ضرورت زمان‌شناسی و بصیرت، اظهار کردند: باید توجه داشت که این انقلاب با مجاهدت‌ها و تلاش‌های مستمر همین مردم به پیروزی رسید. این انقلاب و این نظام متعلق به‌همین مردم است و باید مسئولان برای رفاه، پیشرفت و تعالی ملت و سربلندی نظام مقدس اسلامی، تمام تلاش و امکانات خود را به‌کار بگیرند.

  رفع مشکلات امنیتی، فرهنگی، معیشتی و اقتصادی
حضرت آیت الله سبحانی نیز در دیدار سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی کشور، بر رفع مشکلات فرهنگی، امنیتی، معیشتی و فرهنگی جامعه تاکید کردند.
 این مرجع تقلید ضمن استماع گزارش فرمانده کل نیروی انتظامی کشور، از خدمات حافظان امنیت کشور در ایام اربعین حسینی تقدیر نمودند.
 معظم‌له ضمن اشاره به تعامل نهادهای کشور در راستای رفع مشکلات فرهنگی، امنیتی، معیشتی و اقتصادی کشور و جوانان، قطع ریشه‌ها و عوامل فسادزا در همه ساحات اجتماعی تاکید کردند.

  جلوی غارت، اختلاس و نجومی گرفته شود تا نظام آسیب نبیند
به گزارش خبرگزاری شفقنا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار، از زحمات خالصانه نیروی انتظامی قدردانی و برای شهدای این نیرو علو درجه مسئلت نمودند.
این مرجع تقلید بیان کردند: در احادیث معصومین(ع) هست که «من قتل دون ماله فهو شهید و من قتل دون دینه فهو شهید و من قتل دون دمه فهو شهید و من قتل دون أهله فهو شهید»؛ شهید گاهی برای حفظ مال مردم است و گاهی برای حفظ ناموس مردم که ما برای تمامی شهدایی که برای حفظ دین و مال و ناموس مردم به شهادت رسیده‌اند، طلب مغفرت می‌کنیم و دعا می‌کنیم تا حشرشان با حضرت اباعبدالله‌‌الحسین(ع) باشد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز کردند: در اندلس سابق، مردم مسلمان بوده و حکمای بزرگ همچون ابن‌رشد و ابن‌حزم در آن رشد کردند. آن‌قدر اسلام در آنجا گسترش داشت که تعداد ستون‌های مسجد جامع قرطبه را نمی‌توانستند بشمارند؛ اما طولی نکشید که آن مسجد تبدیل به کلیسا و کلیسا نیز تبدیل به موزه شد و هیچ اثری از اسلام در آنجا باقی نماند و این خطر، همیشه و در همه عصرها و مکان‌ها وجود دارد!
معظم‌له اظهار کردند: کشور ما صاحب ریشه و تمدنی افتخارآمیز است و مردم کشور ما نیز، مردمی غیور و پاک هستند و در کشور، بزرگان، دانشمندان و مردان بزرگ کم نداریم و شما می‌بینید که هر وقت مردم با انقلاب بودند، عظمت و شکوهی مانند پیاده‌روی اربعین رقم خورد؛ اما انتظار این است که جلوی غارت، اختلاس و نجومی بعضی از مسئولان گرفته شود تا این نظام آسیب نبیند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان داشتند: صرف اینکه کسی آدم خوبی باشد، به‌معنای این نیست که مسئول خوبی هم می‌تواند باشد. عقل و تدبیر لازمه مدیریت است که در این صورت، مسئولان نه بیراهه می‌روند و نه راه کسی را می‌بندند.
معظم‌له تأکید کردند: مسئولان باید برای بیکاری جوانان، آینده شغلی آنها و معضل حاشیه‌نشینی شهرها تدبیری بیندیشند و برای حل مشکلات کشور بیش از پیش تلاش کنند!
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: ما به امید زنده‌ایم. به‌برکت خون شهداء زنده‌ایم و به صاحب امروز دعا می‌کنیم، این نظام را در سایه ولی‌اش حفظ کند و شهدای ما را با شهدای کربلا محشور کرده و کسانی که برای اربعین هم زحمت کشیدند، حشرشان با اربعینی‌ها  ان‌شاء‌الله  باشد!

  از هرگونه اظهارنظری که تقویتکننده تحرکات دشمنان است، بپرهیزیم
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این دیدار با اشاره به خدمات پلیس در کشور، گفت: نظام باید حافظ ارزش‌های اسلامی و امنیت در جامعه باشد و پلیس به‌عنوان خدمت‌گزار این مردم و نظام، باید در برابر کسانی که استقلال این کشور را نشانه گرفته‌اند، بایستد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر لزوم حمایت همگان از پلیس، اظهار کرد: پلیس باید مورد حمایت مسئولان و سیاست‌مداران، نخبگان و مردم واقع شود تا بتواند، امنیت و آرامش را در جامعه تأمین نماید؛ البته مسئولان باید با سعه صدر سخن حق را بشنوند و به آن ترتیب اثر دهند و از طریق مجاری قانونی، به خواست آنان رسیدگی نمایند.
امام جمعه قم، سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در رابطه با حوادث اخیر را جامع توصیف کرد و افزود: سخنان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) بسیار جامع بود و حجت را بر همه تمام کرد؛ لذا باید از هرگونه اظهارنظری که تقویت‌کننده تحرکات دشمنان است، بپرهیزیم.
وی ضمن اشاره به حوادث اخیر خاطرنشان کرد: حوادث اخیر آزمون بزرگی برای خواص و عموم مردم بود که آیا تعامل آن‌ها یک تعامل حمایتی و قانون‌مدارانه است؟ یا اینکه تلاش می‌کنند، اقتدار نظام را بشکنند؟
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، اهداف بلند انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: انقلاب اسلامی با شعار پیاده‌سازی احکام الهی در جامعه به پیروزی رسید و اکنون نیز، مردم انتظار دارند تا آموزه‌های دینی به‌درستی در جامعه نهادینه شود. شاید در عصر طاغوت این امکان وجود نداشت تا احکام اسلامی را اجرا کنیم؛ اما خداوند به‌واسطه یکی از اولیای خود یعنی امام خمینی(قد) و در امتداد آن مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، حجت را بر همه ما تمام کرد تا حکومتی بر پایه ارزش‌های دینی شکل بگیرد و با حمایت مردم همیشه در صحنه، زمینه اجرای احکام الهی فراهم گردد.

  فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه فراجا بسیار راهگشا، حکیمانه، پدرانه و دلسوزانه بود
سردار حسین اشتری نیز در این دیدارها، با اشاره به هفته فراجا، شعار امسال را پلیس، خادم مردم و مردم، حامی پلیس عنوان کرد و گفت: تمامی سعی ما در این سال‌ها این بوده که خدمت‌گزار خوبی برای مردم و حافظ ارزش‌ها باشیم. مشکلات بوده؛ اما آنها را طی کرده و بعد از این هم، با اقتدار، تدبیر، عقلانیت و هوشمندی انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به خدمت شبانه‌روزی پلیس در اقصی‌نقاط کشور، گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون خدمت به مردم و روزانه حدود ۳۰ هزار مأموریت، توسط پلیس انجام می‌شود و این تنوع و گستردگی خدمت، با سازمان‌های دیگر قابل قیاس نیست.
این مقام ارشد انتظامی، با بیان اینکه در حوزه هوشمندسازی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در حوزه هوشمندسازی، نسبت به سایر کشورها عقب نیستیم و پیشرفت‌های خیلی خوبی نیز داشته‌ایم.
فرمانده فراجا ضمن اشاره به مجاهدت‌ها و خدمات بسیار پلیس در موضوع اربعین امسال، به حوادث اخیر در کشور هم پرداخت و گفت: بر اساس وظیفه قانونی و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ۳۲ دستگاه در موضوع حجاب و عفاف وظیفه دارند. پس از وقوع این اتفاق و بررسی همه‌جانبه آن، مشخص شد که هیچ تقصیر و قصوری متوجه همکاران ما نیست و از همان ابتدا ضمن پیگیری وضعیت سلامتی مرحومه امینی، هرکاری که توانستیم در این راستا انجام دادیم و بعد از فوت وی، به بازرسی کل فراجا دستور دادیم، بدون هیچ ملاحظه‌ای موضوع را بررسی و گزارش کنند.
وی با تأکید بر اینکه پلیس وظیفه ذاتی و قانونی دارد تا در قبال کسانی که قصد برهم زدن آرامش مردم را دارند، بایستد، افزود: با عنایت الهی، پلیس توانست در برابر کسانی که به مال مردم تعرض و اموال عمومی را غارت می‌کنند و قصد برهم زدن آرامش مردم را دارند، مقابله کند.
ارشدترین مقام انتظامی کشور، با تأکید بر اینکه فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه فراجا بسیار راهگشا، حکیمانه، پدرانه و دلسوزانه بود، گفت: پلیس با آمادگی کامل اجازه نخواهد داد، هیچ خدشه‌ای به امنیت کشور وارد شود. بحمدالله نتایج بسیار خوبی نیز، در حوادث اخیر کسب شده که انصافاً مجموعه انتظامی با عشق به مقام معظم رهبری، عنایت الهی و هوشیاری مردم به‌خوبی توانست، از این مرحله عبور کند.
گفتنی است، حضور و سخنرانی در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح (عهد سربازی) در مسجد مقدس جمکران و همچنین نشست با مدیران حوزوی، از جمله برنامه‌های یک‌روزه فرمانده فراجا در هفته نیروی انتظامی در قم بود.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه