هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل امام خامنه‌ای و مسئولان حوزه و نظام از فعالیت‌های علمی و فرهنگی آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی

تجلیل امام خامنه‌ای و مسئولان حوزه و نظام از فعالیت‌های علمی و فرهنگی آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی

عالم فرزانه و چهره برجسته فلسفه اسلامی، آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی، از یاران صدیق امام راحل(قد) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از عمری ترویج علوم دینی و تحقیق و تدریس در علوم عقلی، معارف اسلامی و فلسفه‌ اسلامی در حوزه و دانشگاه و حضور مؤثر در فعالیت‌های اجتماعی، علمی فرهنگی و تبلیغی، ۶‌شهریور پس از تحمل یک دوره بیماری، در سن 86 سالگی دارفانی را وداع گفت و به رحمت حق پیوست. پیکر این عالم فرزانه، ۸ شهریور از تکیه نیاوران به سمت امامزاده عبدالله شهرری تشییع و در این امامزاده به خاک سپرده شد.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور و دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این روحانی انقلابی را تسلیت گفتند.
 
   امام خامنه‌ای
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
درگذشت عالم فرزانه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدحسن مصطفوی(ره) را به خاندان گرامی و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. تحقیق و تدریس در علوم عقلی و فلسفه‌ اسلامی، برجسته‌ترین فعالیت علمی این روحانی انقلابی و پر تلاش بود که در کنار اشتغالات فرهنگی و مردمی، کارنامه‌ای وزین برای آن بزرگوار پدید آورده بود. از خداوند متعال پاداش بزرگ و رحمت و مغفرت برای ایشان مسئلت می‌کنم.
 
  آیت‌الله حسینی بوشهری
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه
رحلت عالم جلیل‌القدر آیت‌الله حاج سیدحسن سعادت مصطفوی(ره) از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه موجب تألم و تأثر گردید.
این شخصیت علمی و اندیشمند فرزانه سال‌ها به تدریس علوم و معارف اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخت و مشتاقان فلسفه و حکمت اسلامی را از اندوخته‌های علمی خود بهره‌مند ساخت.
آن بزرگوار که از مدرسین مشهور به شمار می‌رفت؛ علاوه بر انجام وظیفه در کرسی تدریس حوزه و دانشگاه، به وظایف تبلیغی و اجتماعی خود نیز توجه، و در کسوت امامت مسجد، به عنوان یک روحانی تأثیرگذار فعالیت داشت. اینجانب ارتحال این حکیم الهی و روحانی ولایتمدار و انقلابی را به جامعه دینی و علمی کشور و خاندان معزز ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه رب کریم، علو درجات و رحمت و غفران الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت دارم.
سید‌هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
 
  آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور
اینجانب ضمن پاسداشت سال‌ها مجاهدت علمی ایشان در مسیر تعلیم معارف اسلامی، فقدان آن روحانی فرهیخته را به خانواده، دوستان و آشنایان به‌ویژه شاگردان ایشان در دانشگاه امام صادق(ع) تسلیت عرض نموده از درگاه غفور ودود برای آن فقید سعید، علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان، آرامش قلبی و اجر جزیل خواهانم.
 
  شمه‌ای از زندگی‌نامه آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی
آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی، اول خرداد ماه ۱۳۱۵ شمسی در شهرستان قاین خراسان جنوبی به دنیا آمد. و والدشان بر اثر مبارزاتی که با خاندان عَلَم داشتند و حوزه علمیه قاین را احیا کردند و موقوفات آن را از تصرف خاندان علم بیرون آوردند، بر اثر مزاحمت‌های آنها در سال ۱۳۲۶ شمسی ناچار به مهاجرت به تهران شدند.
وی پس از تحصیل علوم و معقول نزد اساتید مبرز تهران، از جمله والد مکرمشان آیت‌الله سیدمحمد سعادت مصطفوی، آیات محمدتقی آملی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، محمدحسین ثقفی تهرانی نجفی و محمدعلی حکیم، تدریس را در تهران شروع می‌کند. وی ۵۰ سال امام جماعت مسجد جامع نیاوران و امام محل بودند و برای مردم وقت می‌گذاشتند.
قبل از انقلاب در مدرسه مروی شرح اشارات و رسائل شیخ انصاری تدریس می‌کند و بعد از انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۶۳ در دانشگاه‌های مختلف، در رشته‌های فقه و اصول، کلام و فلسفه و عرفان تدریس می‌کند.
طبق شرح حال خودنوشت مرحوم آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی، وی در این دانشگاه‌ها چهل رساله در مقطع دکتری در موضوعات مختلف فلسفی راهنمایی نموده و قریب ۶۰ رساله را در مقطع فوق لیسانس در موضوعات مختلف فلسفی و کلامی و قرآنی به عنوان استاد راهنما و مشاور هدایت نموده است. همچنین چندین سال در حوزه علمیه قم، شفای شیخ‌الرئیس ابن‌سینا را تدریس کرده است.
وی عضو هیأت علمی تمام‌وقت و استاد‌تمام دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) بود و نیز عضو رسمی کمیته خبرگان بدون مدرک وزارت علوم و عضو رسمی کمیته گزینش استاد و برنامه‌ریزی این وزارتخانه بود.
سمت‌های اجرایی بعد از انقلاب اسلامی
- سرپرستی کاخ نیاوران از طرف حضرت امام خمینی(قد) از ۲۳ بهمن 1357 تا اسفند ۱۳۶۳ به مدت حدود ۶ سال؛
- ریاست دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) از آذر ماه ۱۳۶۹ تا اسفند ۱۳۷۸ به مدت ۹ سال؛
- ریاست دانشکده الهیات دانشکده الهیات دانشگاه تهران از اسفند ۱۳۷۷ تا اسفند ۱۳۸۱ به مدت چهار سال؛
- ریاست گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق(ع) به مدت سه دوره.
تألیفات
شرح نمط سوم اشارات و تنبیهات ابن‌سینا به فارسی، الهیات بمعنی الاخص در قرآن، مقاله‌های مختلف علمی قرآنی و فلسفی چاپ شده در مجلات علمی و پژوهشی، از آثار این عالم فرزانه بود.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه