هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 720

اخبار کوتاه جهان

  روسیه
دختر یک چهره نزدیک به پوتین ترور شد: «داریا دوگینا» دختر «الکساندر دوگین» بر اثر انفجار خودرو در مسکو جانش را از دست داد. شبکه «سی‌اِن‌اِن» دوگین را نویسنده، فیلسوف و چهره‌ای خوانده که اثرگذاری بالایی بر پوتین داشته و از او به عنوان «مغز متفکر پوتین» یاد کرده است. سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: قتل «داریا دوگین»، توسط سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین طرح‌ریزی و انجام شده است.

 
  آمریکا
دبیرکل ناتو: زمستان سختی در راه است: در اوکراین شاهد یک جنگ فرسایشی طاقت‌فرسا هستیم. زمستان سخت برای اوکراین و حامیان ناتو در پیش است. باید کمک تسلیحاتی به اوکراین را بیشتر کنیم. یک مقام آمریکایی: بزرگترین کمک‌ نظامی آمریکا به ارزش ۳ میلیارد دلار در راه اوکراین است.
شوهر «نانسی پلوسی» به حبس محکوم شد: پس از اقرار «پل پلوسی» شوهر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به رانندگی در حالت مستی، دادگاه او را به ۵ روز حبس و پرداخت جریمه ۱۷۰۰ دلاری محکوم کرد.
آمریکاییهایی که خودشان را ایرانی جا میزدند: نیویورکتایمز: محققان مرکز رصد اینترنتی استنفورد از یک کمپین نفوذ در توییتر، اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک خبر دادند که توسط این شبکه‌های اجتماعی حذف شده است. حساب‌های این کمپین با جازدن خودشان به‌عنوان شهروندان کشورهایی مثل ایران، مطالبی در حمایت از آمریکا و علیه کشور خودشان منتشر می‌کردند.
جنگندههای قراضه آمریکایی در کشورهای عربی: پایگاه عبریزبان ناتسوه نت: هواپیماهای جنگی که آمریکا به کشورهای عربی فروخته است همگی هواپیماهای از رده خارج و قراضه هستند، و فقط به درد دور ریختن می‌خورند.
بحران در ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا: وزارت انرژی آمریکا: ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور ۸.۱ میلیون بشکه طی یک هفته کاهش‌یافته و به ۴۵۳.۱ میلیون بشکه رسیده است، یعنی پایین‌ترین رقم طی ۳۵ سال گذشته.

 
  اروپا
رمزگذاری اینستاگرام، خیانت به کودکان است: وزیر کشور انگلیس از شرکت متا خواسته برای جلوگیری از آسیب به کودکان، رمزگذاری سرتاسری پیام‌ها که در واتساپ از آن استفاده می‌شد را در فیس‌بوک و اینستاگرام ارائه نکند. انگلیس به دنبال رصد پیام‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی برای تشخیص و مقابله با محتواهای مضر برای کودکان است. استفاده از این فناوری در وضعیت فعلی، جستجوی تصاویر کودک‌آزاری به اشتراک گذاشته شده در پیام‌های خصوصی را برای متا یا هر مقام دیگری غیرممکن می‌کند.
هزینه برق در آلمان ۱۰ برابر شد: بلومبرگ: شاخص قیمت برق در آلمان به بالای ۸۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
قیمت گاز در اروپا معادل نفت بشکهای ۴۱۰ دلار شد: احتمال کمبود گاز طبیعی در زمستان، قیمت گاز در اروپا را روزبه‌روز بالاتر می‌برد. قیمت گاز در اروپا در حال‌حاضر معادل یک بشکه نفت ۴۱۰ دلاری معامله می‌شود که نشان‌دهنده تأثیرات مهلک اقتصادی آن بر منطقه است. 
پیشبینی وقوع «بحران انسانی» در انگلیس: کنفدراسیون خدمات بهداشت ملی انگلیس هشدار داد که اگر دولت این کشور اقدام فوری برای افزایش قبوض انرژی انجام ندهد، بریتانیا ممکن است با یک «بحران انسانی» همراه با مرگ و میر بیش از حد مردم و افزایش نابرابری مواجه شود.

 
  لبنان
سیانان: حزبالله از هر زمان دیگر قدرتمندتر است: وبگاه آمریکایی سیانان: در حالی که ۴۰ سال از تشکیل حزب‌الله لبنان می‌گذرد، این گروه شیعه لبنانی طی سال‌های اخیر سعی کرده خودش را به یک بازیگر جدی سیاسی و منطقه‌ای تبدیل کند و از لحاظ نظامی قوی‌تر از هر زمان دیگر است. به نظر می‌رسد که نفوذ سیاسی این گروه علی‌رغم تلاش‌های داخلی برای مهار قدرتش - با حمایت عربستان سعودی- به‌شدت در حال افزایش است.
نصرالله: در محور مقاومت باقی میمانیم: دبیرکل حزبالله لبنان: پیروزی سال ۲۰۰۰ به پروژه «اسرائیل بزرگ» پایان بخشید و اسطوره «ارتش شکست‌ناپذیر» را در هم شکست. ما در محور مقاومت باقی می‌مانیم و روی این محور به عنوان یک محور قدرت برای مقابله با پروژه‌های هژمونی و دفاع از مقدسات حساب باز می‌کنیم. از رهبر معظم انقلاب و سپاه پاسداران تشکر می‌کنیم که از ما حمایت کردند و روحیه جنگیدن و شهادت را به ما آموختند.

 
  هند
بازداشت نماینده حزب حاکم هند در پی اهانت به پیامبر اسلام: «راجا سینگ» نماینده حزب حاکم هند در اظهاراتی، سخنان موهن «ناپور شارما» سخنگوی معلق شده این حزب علیه پیامبر اسلام(ص) را تکرار کرده بود.

 
  عربستان سعودی
محکومیت خطیب مسجدالحرام به ۱۰ سال حبس به خاطر انتقاد: پایگاه خبری الخلیج الجدید: دادگاه استیناف سعودی، شیخ صالح آل‌طالب، خطیب مسجدالحرام را که از جشن‌های مختلطِ عربستان انتقاد کرده بود، به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

 
  رژیم اشغالگر صهیونیستی
صهیونیستها بر سر برجام به جان هم افتادند: اولمرت نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: نتانیاهو ما را به سطح مواجهه غیرضروری با آمریکا رسانده است. او بود که با اثرگذاری بر ترامپ باعث خروج آمریکا از برجام شد. خروج آمریکا از برجام باعث سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران شد. نتانیاهو مسئول وخامت وضعیت موجود و حرکت ایران به سوی احتمال ساخت بمب است.

 
  پاکستان
​​​​​​​
جانباختن ۹۵۰ نفر در سیل پاکستان: دولت پاکستان اعلام کرده در پی جاری‌شدن سیل که از چند هفته گذشته این کشور را در بر گرفته، تاکنون ۹۵۲ نفر کشته و ۱۳۰۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه