هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نباید ارزش‌هایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کم‌رنگ شود

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

نباید ارزش‌هایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کم‌رنگ شود

سلام والمسلمین پورامینی گفت: در جوامع غربی نیز آنچه به‌عنوان بی‌حجابی باب شده است، محصول تلاش افراد ضد دین در جوامع آنان در نیم‌قرن اخیر بوده و تا قبل از آن، در همان جوامع نیز تقید به حجاب به‌شکل‌های مختلف رواج داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی در نشست مدیران گروه‌های تخصصی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه، که در راستای برنامه‌ریزی برای پاسخ به شبهات مطرح در موضوع حجاب اسلامی در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، گفت: این روزها مبحث حجاب و عفاف و قوانین مرتبط با آن در کشور ما، به یکی از سوژه‌های روز رسانه‌های مختلف تبدیل شده است و دستاویزی برای دین‌سیتزان و مخالفان با عفت عمومی گردیده است؛ مسئله حجاب، یک مسئله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمی‌توان آن را به یک مسئله عرفی تقلیل داد.
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه افزود: این مرکز در خصوص مطالب انحرافی مطرح‌شده در موضوع حجاب، تاکنون توانسته برنامه‌های مختلفی را برگزار نماید که شاخص‌ترین آن، برگزاری مدرسه تابستانی شبهه‌پژوهی عفاف و حجاب با حضور ۷ کارشناس برجسته در این حوزه بود و طی آن، ابعاد حقوقی، فقهی و تربیتی مسئله حجاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی خاطرنشان کرد: موضوعاتی همچون غیرت و ناموس، با فرهنگ اسلامی و ملی کشور ما ممزوج شده است و در طول قرن‌های متمادی، خانواده‌های ایرانی بر غیرت‌ورزی و دفاع از ناموس شهره بوده‌اند؛ از این‌رو ترویج بی‌حجابی به‌نوعی برای سست کردن ارزشمندی غیرت و ناموس است و اگر دژ حجاب شکسته شود، بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت و معماران مقابله با حجاب، این هدف شوم را تعقیب می‌کنند. دلسوزان و مؤمنان باید تلاش کنند، این ارزش‌ها تحت تأثیر بازی‌های رسانه‌های دشمن در جامعه اسلامی کم‌رنگ نشوند.
وی موضوع مواجهه با حرام اجتماعی را، یکی از مسائل مهم مورد بحث دانست و گفت: هم عموم مردم و هم حاکمیت دینی، در مواجهه با حرام اجتماعی مسئولیت دارند و بزرگترین خطر، بی‌تفاوتی و سکوت مردم در برابر گناهان اجتماعی از جمله بی‌حجابی است. بدیهی است مواجهه با هر حرام و منکر اجتماعی، می‌تواند در دو سطح پیشگیری و رفع آن صورت پذیرد. در این زمینه گروه اخلاق و تربیت مرکز به‌صورت ویژه چند برنامه محوری را در دستور کار خود دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی با بیان اینکه باید در مقابل شبهات مطرح‌شده، پاسخ متقن و استدلالی داده شود و در بعد رسانه‌ای به‌خوبی انتشار یابد، گفت: گاهی بی‌توجهی‌های صورت‌گرفته از سوی سازمان‌های متولی، موجب ایجاد فضا برای افراد هتاک به آموزه‌های دینی شده است.
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه اظهار کرد: محوری‌ترین رویکرد مؤثر در برابر موج مسموم ترویج بی‌حجابی، ورود مسئولانه عموم مردم، نخبگان و فعالان دانشگاهی و حوزوی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی در پایان فرا رسیدن محرم و مجالس عزای حسینی را فرصتی برای ایجاد گفتمان مواجهه منفی با حرام و منکر اجتماعی دانست و افزود: قیام عاشورا، حرکتی برای احیای سنت‌های الهی، مقابله با گناهان اجتماعی و جریان‌سازی در شکستن سکوت نخبگان و مؤثران جامعه در برابر منکرات بزرگ و فراگیر بود.
حجت‌الاسلام سیدنژاد مدیر چندرسانه‌ای مرکز مطالعات نیز در این نشست، با اشاره به نقشه‌های دشمنان برای رو در روی هم قرار دادن مردم در جامعه، خاطرنشان کرد: دشمنان با نقشه‌های مختلفی به میدان آمده و در طول سال‌های گذشته برای اجرای همه آن‌ها تلاش کرده‌اند؛ یکی از این سناریوهای دشمن، تقابل مردم با مردم در زمینه حجاب و ایجاد دوقطبی باحجاب و بی‌حجاب می‌باشد که لازم است، دغدغه‌مندان با هوشیاری با این سناریوها مواجهه داشته باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه