هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اصل و اساس تبلیغ بیان محاسن و زیبایی‌های کلام اهل‌بیت(ع) است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گردهمایی بزرگ مبلغین اعزامی ماه محرم

اصل و اساس تبلیغ بیان محاسن و زیبایی‌های کلام اهل‌بیت(ع) است

بیش از 150مبلغ متخصص در محرم‌الحرام امسال از سوی دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ق) به نقاط مختلف کشور اعزام شدند.

  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ق) استاد حوزه علمیه قم، شیخ محمدحسن صافی گلپایگانی فرزند آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ق)  4 مرداد ۱۴۰۱ در گردهمایی  بزرگ مبلغان، ضمن تسلیت به‌مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت سید‌الشهدا(ع)، ماه محرم را یکی از فرصت‌های مناسب، جهت تبیین مسائل و آموزه‌های دین دانست.
وی در ادامه عظمت عزداری حضرت سیدالشهداء(ع) را غیر قابل توصیف دانست و با اشاره به برخی از روایات، از کتاب کامل‌الزیارات، جلسات اجتماع عزادان حسینی را محل نزول ملائکه و غفران الهی معرفی نمود.
استاد حوزه علمیه قم، همچنین با استناد به آیه۹۹سوره مائده که می‌فرماید: «و ما علی‌الرسول الاالبلاغ المبین»، مهمترین کار انبیای عظام را تبلیغ دستورات الهی به مردم دانست و گفت: انبیای الهی به‌ویژه خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) با آن‌همه فشار و آزار و اذیت دشمنان و منافقان لحظه‌ای از این مهم، دست بر نداشتند و خداوند در آیه ۶۶ سوره مائده که می‌فرماید: «یاایهاالرسول بلغ ماانزل الیک من ربک وان لم‌تفعل فما بلغت رسالته»، به شخص پیامبر(ص) وظیفه تبلیغ را می‌دهد و امروز این وظیفه خطیر بر عهده طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه می‌باشد و هرچه زحمت و دشواری آن بیشتر باشد، اجر آن بالاتر است. این کلام پیامبر(ص) در ارزش و عظمت تبلیغ و مبلغان است.  به امیرالمؤمنین(ع) نیز که عازم تبلیغ به یمن بودند، فرمودند: «يَا عَلِيُّ لاَتُقَاتِلْ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى‌اَلْإِسْلاَمِ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَأَنْ‌یَهْدِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلاً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ وَ لَكَ وَلاَؤُهُ»؛ اگر کسی به دست تو هدایت شود، از آنچه آفتاب برآن طلوع و غروب می‌کند، عظمتش بالاتر است و اینکه قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره مائده می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْياهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيا النَّاسَ جَمِيعًا»، اشاره به همین مطلب است که اگر یک نفر یا یک جوان را به سمت معارف دین هدایت کنیم، اجر و ثوابش قابل احصاء نیست.
سخنران جلسه در بخش دیگر سخنان خود، درباره رساندن محتوای تبلیغ به مردم، گفت: طبق روایت شریف امام رضا(ع) در مورد احیای امر که می‌فرماید: «اَلنَّاسَ لَوْعَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا»، بیان کرد: وظیفه مبلغان رساندن زیبایی‌های کلام حضرات معصومین(ع) است که آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی؟رضوت؟ همواره در توصیه به مبلغان می‌گفتند: بهترین مطالبی که می‌بایست در تبلیغ بیان شود، تفسیر قرآن کریم و روایات حضرات معصومین و بیان فضایل اهل‌بیت(ع) است و این همان رمز و اساس موفقیت در تبلیغ است. برخی گمان می‌کنند، بیان کرامات غیرواقعی سبب جذابیت خطابه می‌شود؛ ولیکن شما مبلغان بدانید، این مطالب جز دوری جوانان از مجلس خطابه ثمره‌ای دیگر ندارد.
استاد حوزه علمیه قم، در خصوص مجاهدت‌های بزرگان و علما در تبلیغ و ارشاد جامعه، اظهار کرد: علمای بزرگ ما؛ شیخ صدوق، علامه حلی، شیخ مفید و م کلینی؟رهم؟، زحمات بسیار زیادی برای حفظ تراث اسلامی و روایات اهل‌بیت(ع) متحمل شدند. والد مکرم ما می‌گفتند: برای تألیف کتاب منتخب‌الاثر، کتاب‌های بسیاری را می‌خواندم که بعضی از آنها چندین مجلد بود؛ مانند  کتاب تاریخ بغداد که برای پیدا کردن روایتی مربوط به حضرت(عج)، سطر به سطر آن را می‌خواندم که نتیجه این مجاهدت‌ها و تلاش‌ها، آن تشییع جنازه باشکوه و آن مدفن باعظمت است که برخی از بزرگان می‌گفتند: آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ق) را یک شخص ندانید؛ بلکه ایشان یک مکتب و یک تاریخ باشکوه برای تشیع و حوزه‌های علمیه است.
وی در توصیه‌ای دیگر به مبلغان گفت: بهترین نوع تبلیغ، تبلیغ رفتاری است؛ همان‌طوری از امام صادق(ع) منقول است که فرمودند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ اَلْوَرَعَ وَاَلاِجْتِهَادَ وَاَلصَّلاَةَ وَاَلْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ». آنچه که پیامبر(ص) را در تبلیغ دین موفق کرد و توانست، دین مبین را گسترش بدهد، همان اخلاق، گفتار و رفتار نیک بود که خداوند متعال درآیه ۴ سوره قلم می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ». 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در بخش دیگر سخنان خود افزود: با کثرت شبهات و فضای امروز، تبلیغ دین به هر شکل ممکن، وظیفه عینی طلاب می‌باشد. با این امکاناتی که بحمدالله فراهم شده، حتی کسانی که امکان سفر تبلیغی ندارند هم،  می‌توانند، از منزل خود جهان را تحت تأثیر دستورات دین قرار داده و وظیفه خود را انجام دهند.                
وی در پایان با اشاره به اهتمام آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (ق) به مسئله تبلیغ، گفت: آیت‌الله والد، خودشان مبلّغ بودند و همواره از مبلغان حمایت می‌کردند. هم در داخل کشور و هم خارج از کشور که از طرف ایشان مبلغان بسیاری در طول سال خصوصا مناسبت‌های دینی، اعزام می‌شدند که بحمدالله این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد و این هم، از برکات آن مرجع والامقام است.
قابل ذکر است، بیش از 150مبلغ متخصص در ماه محرم 1444 از سوی دفتر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ق)به مناطق مختلف کشور اعزام شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه