هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عزاداران از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد جداً خودداری نمایند

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در توصیه‌هایی به خطبا، مداحان و عزاداران حسینی

عزاداران از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد جداً خودداری نمایند

این مرجع تقلید در پیامی به‌مناسبت آغاز ماه محرم 1444 قمری، ضمن توصیه‌هایی به عزاداران، خطبا، مداحان و متولیان هیئت‌های مذهبی، اظهار کردند: ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان(ع)، یکی از سرمایه‌های عظیم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است‌.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، متن پیام معظم‌له به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله و علی‌‌الأرواح التی حلت بفنائک
ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان(ع)، یکی از سرمایه‌های عظیم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است؛ ماهی که باید مسلمانان با الهام از عاشورای حسینی و در ظل عنایات آن حضرت، راه نجات از یوغ ستمگران را پیدا کنند و با شعار «هیهات منا الذلة»، راه و رسم تقوا، آزادگی، جوانمردی، شجاعت و عدالت را بیاموزند.
اکنون و در آستانه این ماه غم‌بار و جان‌سوز لازم است، نکاتی چند را خدمت همه عزیزان یادآور شوم:
نخست: ضروری است ضمن رعایت مسائل بهداشتی، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌‌الحسین(ع) باشکوه‌تر از هر سال و با شور و شعور حسینی برگزار گردد و هر یک از عاشقان آن‌حضرت، به‌قدر توان خود در اقامه فرهنگ عاشورایی خدمت نماید.
دوم: سزاوار است، خطبای محترم تنها به توصیف واقعه تاریخی عاشورا بسنده نکنند؛ بلکه با بیان ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای نهضت امام حسین(ع)[آحاد جامعه] مخصوصاً جوانان را با اهداف عالی و مقدس این حادثه بزرگ که همان مبارزه حق در برابر باطل بود، آشنا سازند.
سوم: به مداحان محترم و مخلص نیز توصیه می‌کنم، ضمن بیان حماسه‌ها و رشادت‌های سالار شهیدان(ع) و دیگر شهدای مظلوم کربلا و توسل به امام زمان(عج)، بر آگاهی مردم بیفزایند و از اشعار موهن یا غلوآمیز و یا سبک‌های نامناسب بپرهیزند و جلوی انحرافات احتمالی را بگیرند.
چهارم: شایسته است، عزاداران محترم و عاشقان اباعبدالله‌‌الحسین(ع) از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد، جداً خودداری نمایند تا بهانه به دست مغرضان و دشمنان اهل‌بیت(ع) ندهند.
پنجم: متولیان هیئات مذهبی، ضمن پرهیز از اسراف، با برگزاری ساده مجالس و مراسم پرخیر و برکت عزای حسینی، خلوص نیت را بر هر چیزی ترجیح دهند و اوقات نماز را محترم بشمارند تا مشمول تفضلات الهی و عنایات خاصه آن‌حضرت گردند.
ششم: بی‌شک یکی از آموزه‌های مهم قیام امام حسین(ع) احیای دو فریضه فراموش‌شده امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تعلیم و تربیت اسلامی است که حضرت در راه رسیدن به آن، خون پاک خویش و یارانش را نثار کرد. اگر این ارزش‌ها، با رعایت ادب اسلامی و بدون هرگونه توهین در سطح جامعه به‌صورت فرهنگ عمومی درآید، بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی همچون بدحجابی و امثال آن، چاره‌جویی خواهد شد؛ البته یکی از وظایف مجالس عزاداری، خنثی‌سازی نقشه‌های شوم و سمپاشی‌های دشمنان در ایجاد همین معضلات اخلاقی است.
هفتم: اگرچه نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته، به‌شدت مردم را رنج می‌دهد و همان‌طور که مکرراً متذکر شده‌ایم، لازم است متولیان امر نسبت به بهبود اوضاع معیشت مردم و مهار گرانی و تورم تلاش مضاعف کنند؛ ولی این مسائل نباید شور عزاداری‌های حسینی را تحت‌‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد. توصیه می‌کنم که همگان دست به دست هم داده، بر شکوه و عظمت این مراسم بیفزایند.
در پایان از همه عزاداران و ارادتمندان سید و سالار شهیدان(ع) می‌خواهم که برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة‌‌الله‌‌الاعظم (ارواحنا له الفداء) و همچنین حل گرفتاری‌ها و مشکلات جوامع اسلامی دست به دعا بردارند و همگان از خداوند بخواهیم که به‌برکت عزاداری و اشک بر مصائب سیدالشهداء و شهدای کربلا(ع)، خیر و برکت و توفیقات خاصه خویش را برای امت اسلامی و به‌ویژه مردم شریف و مؤمن ایران عنایت فرماید.
والسلام علیکم و رحمة‌‌الله
قم - ناصر مکارم شیرازی
7 مردادماه 1401ش/ 29 ذی‌الحجه 1443ق

برچسب ها :
ارسال دیدگاه