هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

رسانه، منبر عظیم جهاد تبیین

آیت‌الله خاتمی در گردهمایی مبلغان ماه محرم اصفهان

رسانه، منبر عظیم جهاد تبیین

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: امروز در امر حجاب صحبت از زور نیست؛ بلکه سخن از الزام حقوقی و قانونی است و رعایت حجاب، الزام قانونی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت‌الله سید‌احمد خاتمی، ۴‌مرداد در گردهمایی مبلغان محرم 1444 اصفهان، اظهار کرد: مبلغان اعزامی ماه محرم در درجه نخست ذاکرین سیدالشهدا(ع) هستند.
امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه اصفهان سابقه دیرینه و افتخارآمیز در نشر دین دارد که یک سندش شهدای پرستاره این دیار هستند، عنوان کرد: روزگاری حوزه علمیه اصفهان حوزه علمیه اول کشور بوده است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله نائینی(ره) قهرمان فقه، اصول و سیاست اصفهان طلبگی خود را از حوزه علمیه آغاز کرده و شروع طلبگی آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ق) نیز، از اصفهان بوده است. امروز هم چشم حوزه علمیه اصفهان، به یکی از استوانه‌های کهن فقه و اخلاق حوزه علمیه، آیت‌الله‌العظمی مظاهری روشن است.
وی در ادامه بیان کرد: هر قشری و صنفی در کشور روز و هفته‌ای در تقویم دارد و ما طلاب افتخار می‌کنیم، به روزهای مقدسی چون ایام محرم، رمضان و فاطمیه گره خورده‌ایم.
آیت‌الله خاتمی عنوان کرد: سه نکته در رابطه با حضرت سیدالشهدا(ع) و نهضت بزرگ‌حافظ حریم دین توسط مبلغان قابل بیان است؛ در این رابطه می‌توان با شیوه سیر تاریخی سخن گفت که عهده‌دار این امر کتاب‌های تاریخی است؛ روش دوم سیره بوده؛ سیره یعنی تحلیل سیر؛ چرا امام حسین(ع) مکه را برگزید؟ چرا حضرت با خانواده آمد؟ و... ؛ پاسخ به این چراها که نامش تحلیل است.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: قرآن کریم شیوه دوم را می‌پسندد و اغلب در بیان داستان‌ها، کمتر به تاریخ و سیر می‌پردازد و بیشتر عبرت‌ها را بیان می‌کند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور اذعان کرد: راز ماندگاری اباعبدالله‌الحسین(ع) و نهضت حسینی فقط یک کلمه است و آن «وجه‌الرب» شدن آن حضرت است؛ سیدالشهدا(ع) تمام و کمال ذوب در خداوند شد و جز خدا نخواست.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه سیره بر سیر ارجحیت دارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از همین باب بر عبرت‌های عاشورایی اشاره کردند.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برای تبیین نهضت سیدالشهدا(ع) سه منبع وجود دارد؛ نخست تاریخ است که مملو از راست‌ها و دروغ‌ها بوده، کتاب‌های خوبی در این زمینه وجود دارد که سره را از ناسره تمیز داده است.
وی اظهار کرد: دومین منبع که منبع زلالی است، مطالب مهم سیدالشهدا(ع) اعم از سخنرانی‌ها، توصیه‌ها، نامه‌ها و فرمایشات آن‌حضرت در جریان قیام است؛ بهترین کتاب برای یک محقق در این زمینه، دانشنامه امام حسین(ع) است.
آیت‌الله خاتمی سومین منبع را زیارت‌های مرتبط با سیدالشهدا(ع) دانست و گفت: متون این زیارت‌ها چون زیارت اربعین و عاشورا، همگی متن امام حسین‌شناسی است؛ در زیارت عاشورا حدود ۳۰بار تبری و ۲۵بار تولی است.
وی افزود: این محتواها و پیام‌ها، نشان از آن است که یک فرد عاشورایی باید مرز و تبری و تولی توأمان داشته باشد؛ نمی‌شود کسی در محضر رهبر معظم انقلاب، سخن از محبت به ولایت کند؛ ولی یکبار در سخنانش از فتنه، نفوذ و فتنه‌گران سخن نگوید.
امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران افتخار دارد که در همان مسیر نهضت سیدالشهدا(ع) گام برمی‌دارد. اولین شباهت آنکه انقلاب اسلامی ایران، برای اعتلای کلمه «لا اله الا الله» تشکیل شد.
وی ولایت‌مداری را عمده‌ترین ویژگی یاران اباعبدالله‌الحسین(ع) دانست و گفت: این خصیصه، شباهت بین نهضت سیدالشهدا(ع) و انقلاب اسلامی ایران است؛ عظمت کربلا به حضور امام حسین(ع) است؛ قیام‌های دیگری در تاریخ بود که چه‌بسا، کشته‌های زیادتری داشت؛ ولی در پیشانی قیام کربلا امام حسین(ع) قرار داشت.
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: سومین شباهت نهضت سیدالشهدا(ع) و انقلاب اسلامی ایران، دشمنان مشترک است؛ طبق آیه ۱۹سوره حج، دشمنان مشخص هستند؛ دعوای استکبار جهانی با انقلاب اسلامی بر این اساس است که نهضت انقلاب اسلامی، نظریه مردم‌سالاری دینی را در میان دو نظریه سوسیال دموکراسی شرق و لیبرال دموکراسی غرب مطرح کرد.
وی خاطرنشان کرد: دنیا بدانند که دشمنان استکباری، دست از انقلاب اسلامی ایران برنخواهند داشت؛ مگر اینکه ما قدرتمند شویم و آنها زورشان به ما نرسد. تلاش جبهه استکباری بر این است که مردم ایران دست از دین بردارند؛ اما به‌مدد نهضت سیدالشهدا(ع) و یاری امام زمان(عج)، دست از این راه و منش خود برنخواهیم داشت.
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در ادامه، اشاره‌ای به موضوع جهاد تبیین مورد نظر رهبر معظم انقلاب کرد و گفت: جهاد تبیین جهاد فوری و ضروری است؛ چراکه دشمن با ابزار فضای مجازی که کلیدش دست آمریکا بوده، در حال جهاد ضد تبیین است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: امروز مبلغانی که با رسانه آشنا هستند، باید فضای مجازی و رسانه‌ها را به‌عنوان منبر عظیم جهاد تبیین تلقی کنند.
آیت‌الله خاتمی تذکر داد: افراط و تفریط در همه‌چیز خاصه در منبر بد است؛ منبر واعظ، قرائت آیات قرآنی، روایت، روضه سیدالشهدا(ع) و مهارت‌های متعدد می‌طلبد؛ مبادا در محرم منبری برویم و ذکری از مصیبت اباعبدالله(ع) در آن نباشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: نقشه خطرناکی که امروز دشمن برای ملت ایران کشیده است، ایجاد ناامیدی و یأس است؛ هویت این دولت با گذشته متفاوت است؛ هویت این دولت خدمت شبانه‌روزی است؛ میزان رشد اقتصادی به چهار درصد رسیده؛ اما در عین حال مشکلات هم که متأثر از کم‌کاری‌های گذشتگان است، وجود دارد؛ سامان یافتن عزتمندانه این اقتصاد، قول رئیس‌جمهور است.
امام جمعه موقت تهران، یکی از منابع امید را وجود رهبر معظم انقلاب که دشمنان نام او را دوراندیش‌ترین رهبر جهان گذاشته‌اند، دانست و گفت: ایشان بیش از یک دهه است که متوجه نقطه هدف دشمن در زمینه اقتصادی شده‌ و تذکر داده‌اند.
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: ارتجاع خطر دیگری است که باید نسبت به آن حساس بود؛ ارتجاع یعنی خطر بازگشت به گذشته که بارها در قرآن کریم تذکر داده شده است؛ ارتجاع از منظر رهبر معظم انقلاب، یعنی کسانی که در حال احیای ارزش‌های طاغوتی هستند.
وی تأکید کرد: بی‌حجابی بدون تردید، از جلوه‌های ارتجاع است؛ مراجع عظام تقلید، حجاب را از ضروریات دین دانسته‌اند؛ از نظر بنده، دروغ سال ۱۴۰۱ این است که عده‌ای مطرح می‌کنند، تأکید بر حجاب در این روزها، به‌دلیل فراموشی گرانی‌هاست؛ ائمه جمعه بیشترین کسانی بوده‌اند که درباره گرانی‌ها تذکر داده‌اند.
آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: امروز دو قطبی کردن براساس سلیقه، بد است و اگر بحث دین مطرح باشد، دوقطبی کردن معنا ندارد؛ قطعاً ما انقلابی و غیرانقلابی داریم.
وی ابراز کرد: امروز در امر حجاب، صحبت از زور نیست؛ بلکه سخن از الزام حقوقی و قانونی است و رعایت حجاب، الزام قانونی این کشور است که باید محقق شود.
وی در پایان اظهار کرد: سکولار شدن و بی‌طرف شدن حوزه علمیه و هیئت‌ها، تضعیف خادمان نظام، از دست دادن هویت انقلاب، القای اینکه این انقلاب به بن‌بست رسیده، القای دروغ توسط دشمن، رو در رو کردن مردم با انقلاب و اغتشاش از خطرهای پیش‌رو است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه