هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله شاهچراغی نماد اتحاد «دین و سیاست»

در همایش نکوداشت آیت‌الله سید‌محمد شاهچراغی با عنوان «آموزگار اخلاق» عنوان شد

آیت‌الله شاهچراغی نماد اتحاد «دین و سیاست»

آیین اختتامیه کنگره نکوداشت آیت‌الله سید‌محمد شاهچراغی نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری، با پیام حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور و سخنرانی آیت‌الله کعبی عضو خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن هلال احمر سمنان برگزار شد.

    آیتالله شاهچراغی؛ لنگرگاه انسجام و وحدت مردم سمنان
به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، در پیام حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به همایش نکوداشت آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی آمده است:
عالمان راستین در تاریخ اسلام، همواره نماد مقاومت و ایستادگی و اسوه حیات طیبه و الگوی مجاهدت و ساده‌زیستی بوده‌اند. تجلیل از مقام شامخ آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی (دامت برکاته) تجلیل از مقام عالمی است که در بلندای مراتب علم و معرفت، سفر عرفانی خویش را تکمیل کرده و آموزگار اخلاق و ساده‌زیستی بوده است.
ایشان در طول قریب به نیم‌قرن مجاهدت خود در نهضت امام خمینی(قد) و در مسئولیت‌های مختلف در نظام مقدس جمهوری اسلامی، به‌عنوان لنگرگاه انسجام و وحدت مردم عزیز استان سمنان وظیفه و تکلیف خویش را به‌نیکی ادا نموده‌اند.
از آنجا که قدرشناسی از کارگزاران انقلابی بر همه ما لازم است و این امر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) می‌باشد، اینجانب نسبت به مبارزات و خدمات خالصانه این عالم وارسته که مصداق «قیام لله» بوده، کمال قدرشناسی را داشته و امید دارم که برگزاری همایش بزرگداشت شخصیت ایشان، ضمن معرفی ابعاد شخصیت این الگوی اخلاق‌مدار و مردمی، گام مؤثری در راه استحکام به بنیاد‌های اخلاقی و نماد خدمت‌گزاری خالصانه برای جامعه به‌ویژه مردم عزیز استان سمنان باشد.

   آیتالله شاهچراغی نماد اتحاد «دین و سیاست»
آیت‌الله عباس کعبی هم، در این همایش اظهار کرد: آیت‌الله شاهچراغی چهره مردمی و محبوب مجلس خبرگان رهبری است که برگزاری این نکوداشت بر میزان تواضع و فروتنی ایشان می‌افزاید؛ زیرا هرچه درجات اجتماعی مردان خدایی بالاتر برود، بر تواضع و نزدیکی او به خدا می‌افزاید.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه روحانیت، پرچم‌های برافراشته ایمان و حق‌گرایی و صبر و استقامت و امید و تلاش در جامعه هستند، گفت: در جامعه‌ای که منزلت و جایگاه مردان خدایی و پرچم‌داران مکتب اسلام بالا رود، شأن مردم نیز بالا می‌رود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه ملت ایران قدر روحانیت مردمی را می‌دانند، بیان کرد:
تجلیل از آیت‌الله شاهچراغی، تجلیل از مکتب اسلام است؛ زیرا او ۵۰ سال نماز صبح، ظهر و شب را در مسجد عابدینیه به‌عنوان پایگاه سیاسی اسلام اداره کرد و در این مسجد مبارزه کرد و درس داد و برای تحکیم پایه‌های نظام تلاش کرد.
وی بیان کرد: روحانیت، با ایمان و صلابت، در مقابل جبهه استکبار و مزدوران آن ایستاده‌اند و نیروهای انقلابی نیز، همراه آنان در خط ولایت فقیه حرکت می‌کنند.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه شیاطین، ستمکاران، تبهکاران و جریان‌های ضد دین، دین و ایمان را مانع خود می‌دانند، تأکید کرد: فیلم «عنکبوت مقدس» را صهیونیست‌ها و بهایی‌ها برای خاموش کردن نور خدا و برای اینکه غیرت دینی مردم ایران را آزمایش کنند، مورد حمایت قرار دادند؛ اما با یک سرود جواب خود را گرفتند.
آیت‌الله کعبی‌ ادامه داد: برخی افراد، اشتباهات کوچک روحانیت را بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ اما خدمات بزرگ آن را نادیده می‌گیرند. باید این خدمات را برای نشان دادن نهاد روحانیت و ارتباط پیوسته آنان با مردم علنی کنیم.
وی ابراز کرد: دغدغه مردم با روحانیت یکی است و عمده مطالبات مردم، معیشت، سلامت و بهداشت، حجاب و عفاف، اخلاق و معنویت، ساخت جامعه بر مبنای ایمان و تقواست و مردم می‌خواهند، بی‌بند و باری فضای مجازی و ابتذال آن برچیده شود. حل مسئله امنیت، پیشبرد علم و فناوری، جهاد تمدنی نیز، از دیگر خواسته‌های مردم است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: روحانیت و رئیس‌جمهور دغدغه حل مشکلات مردم را دارند و باید همه دست به دست هم بدهیم و در مقابل این گرانی‌ها و خائنان به کشور بایستیم.

   مردمداری از ویژگیهای بارز آیتالله شاهچراغی است
حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی نیز در این همایش، با بیان اینکه مردم‌داری از ویژگی‌های بارز آیت‌الله شاهچراغی است، تصریح کرد: این عالم مجاهد و متقی فقط در شهر سمنان حدود نیم‌قرن خدمات شایسته و بزرگی انجام دادند؛ تأسیس مؤسسه‌های عصمتیه و ایتام قبل از انقلاب از خدمات آیت‌الله شاهچراغی برای سمنان است.
نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفت: آیت‌الله شاهچراغی با تلاش‌های فراوان در منصب‌های گوناگون خدمات بسیاری را برای مردم استان سمنان به ارمغان آورد.
وی با بیان اینکه دشمن امروز می‌خواهد مردم را در مقابل نظام اسلامی قرار دهد و تنها عالمان مردم‌دار هستند که جلوی اهداف دشمنان را می‌گیرند، گفت: در مکتب اسلام تجلیل از مؤمن عالم، مورد تأیید ائمه معصومین(ع) است.

   عالمان دژهای مستحکم در دفاع از توحید، نبوت و امامت هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این همایش، با تأکید بر اینکه تجلیل از آیت‌الله شاهچراغی، تجلیل از یک فرد نیست؛ بلکه تجلیل از یک مکتب قهرمان‌پرور است که جهاد و شهادت را ترویج می‌کند، ادامه داد: آیت‌الله شاهچراغی از سال ۱۳۴۱ تاکنون، محکم و بدون لغزش در مسیر آرمان‌های انقلاب مردمی حرکت کردند و این بسیار ارزشمند است و باید به چنین افرادی تعظیم شود.
محمدمهدی اسماعیلی، با بیان اینکه باید این شخصیت‌ها را در معرض دید جوانانی که نیازمند الگو هستند قرار دهیم، افزود: همه فعالیت‌های فرهنگی در دولت سیزدهم، معطوف به ارتقای زیرساخت‌هایی است که خروجی آن شخصیت‌هایی باشد که از ارزش‌های فرهنگی و مذهبی مردم پاسداری کنند.
 وی ادامه داد: کسانی که به باورهای دینی مردمشان بی‌احترامی کنند، هنرمند و فرهنگی نیستند؛ هنرمند واقعی باید در راستای اعتلای ارزش‌های جامعه حرکت کند و مردمی که آن‌طور با شکوه شهید سردار سلیمانی را بدرقه می‌کنند، ارزش این‌گونه هنرمندان واقعی را می‌فهمند.
گفتنی است، کتاب «زادراه» حاوی ده‌ها نکته آموزنده درباره تقوا و پارسایی، در آیین نکوداشت آموزگار اخلاق، آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی رونمایی شد.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه