هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل از خدمات انقلابی و فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین دعائی

تجلیل از خدمات انقلابی و فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین دعائی

روحانی وارسته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعائی، از مبارزان قدیمی نهضت و انقلاب اسلامی و یار دیرین حضرت امام(قد)،، ۱۵ خرداد در بیمارستان دارفانی را وداع گفت. امام خامنه‌ای، 16‌خرداد با حضور در کنار پیکر این روحانی انقلابی، بر پیکر وی نماز میت اقامه کردند. مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین دعائی، با حضور اهالی فرهنگ، هنر و سیاست، ۱۷‌خرداد از مؤسسه اطلاعات برگزار و 18 خرداد در حرم مطهر حضرت امام خمینی(قد) به خاک سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام‌هایی، درگذشت وی را تسلیت گفتند.

  امام خامنهای
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعائی(ره) را به خاندان گرامی به‌ویژه همسر و فرزندان مکرم و نیز مجموعه بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم، فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است انشاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن‌مرحوم مسألت می‌کنم.

  آیتالله حسینی بوشهری رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت روحانی خدمت‌گزار مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی نماینده ولی‌فقیه و سرپرست مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات، موجب تألم و تأثر گردید. ایشان از مبارزان و فعالان نهضت اسلامی بودند و در فعالیت‌های انقلابی در نجف و ایران در زمره یاران وفادار امام راحل عظیم‌الشأن بودند. اینجانب ضایعه فقدان این شخصیت نستوه فرهنگی را به فعالان جامعه مطبوعات کشور و همچنین خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض می‌‌نمایم و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و وابستگان، صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.

   آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
خبر درگذشت یاردیرین امام‌ راحل (قد) جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدمحمود دعایی طاب‌ثراه مایه تأثر شد. تقدیر الهی آن بود که در ایام ارتحال امام خمینی(قد) و پانزده خرداد که آرمان وی بود، به لقای الهی بشتابد. فقدان آن شخصیت بزرگوار و مهربان و مجاهد در راه انقلاب اسلامی و ارادتمند رهبری معظم انقلاب اسلامی را به علاقه‌مندان و ارادتمندان و بازماندگان ارجمند و به‌ویژه همسر گرامی و فرزندان محترم ایشان تسلیت و تعزیت گفته، رفعت مقام و مغفرت واسعه الهی را برای آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیکوی الهی را برای بازماندگان آن فقید سعید از خداوند ودود رحیم خواستارم.

   منش مرحوم دعایی برای اهالی سیاست و مطبوعات الگو باشد
مراسم بزرگداشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی با حضور شخصیت‌های حوزوی و اقشار مختلف مردم قم و همچنین خانواده آن‌مرحوم، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، ۱۹‌خرداد در مسجد اعظم قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در این مراسم، در سخنانی با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی، اظهار کرد: این مرحوم انسانی فروتن و صاحب فکر و اندیشه بود.
وی افزود: مرحوم دعایی شرح صدر داشت؛ در عرصه‌‌های مختلف از دوران مبارزات انقلاب اسلامی تا پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی، با اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری همراه بود و در تمامی عرصه‌ها و برهه‌ها، تلاش می‌‌کرد تا دل‌ها را به‌هم نزدیک کند.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء بیان کرد: مرحوم دعایی با همت والایی که داشت، تلاش می‌‌کرد تا در راستای اعتلای اسلام و خدمت به آرمان‌‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و انقلاب در صحنه حاضر باشد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: این شخصیت ساده‌زیست همواره تلاش می‌‌کرد تا اندیشه و آرمان‌های بلند امام راحل و انقلاب اسلامی را در میدان علم و عمل تحقق ببخشد و در عرصه سیاست، فرهنگ و رسانه، چهره ممتاز و مورد اعتماد آحاد نخبگان جامعه بود.
وی در پایان با بیان اینکه منش مرحوم دعایی باید برای اهالی سیاست و مطبوعات الگو باشد، عنوان کرد: فقدان مرحوم دعایی بار گرانی است و امیدواریم، روح او با امام راحل و شهدا محشور باشد.

   زندگینامه
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعائی، در جریان مبارزات انقلابی، در سال ۱۳۴۶ تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت. در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش از سوی مأموران رژیم گذشته صورت گرفت؛ ولی موفق نشدند. وی از اعضای مجمع روحانیون مبارز، سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تا پایان حیات خویش و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی بوده‌ است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دعائی از همراهان امام خمینی(قد) در دوران اقامت در نجف اشرف بوده و در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ نیز، سفیر ایران در عراق بود.
 
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه