هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

کتاب «منتخب‌الاثر فی‌الامام الثانی عشر(عج)» ستاره درخشان قرن چهاردهم است

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در پیامی به نکوداشت هفتادمین سال تألیف «منتخب‌الأثر فی‌الامام الثانی عشر(عج)»

کتاب «منتخب‌الاثر فی‌الامام الثانی عشر(عج)» ستاره درخشان قرن چهاردهم است

مراسم نکوداشت هفتادمین سال تألیف کتاب گران‌سنگ «منتخب‌الأثر فی‌الامام الثانی عشر(عج)» تألیف آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) به‌همراه رونمایی از کتاب «ارج‌نامه منتخب‌الأثر» با پیام تصویری حضرت آیت‌الله سبحانی و سخنرانی آیت‌الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۰‌خرداد در سالن همایش‌های خواجه نصیرالدین طوسی ساختمان سابق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله سبحانی در این مراسم در پیامی تصویری، گفتند: مسئله امام مهدی(عج) یک مسئله جهانی است و تنها مربوط به اسلام نیست؛ بلکه تمام مذاهب الهی و ادیان الهی در آن شریک هستند.
این مرجع تقلید افزودند: قرآن مجید می‌فرماید: «ولقد كتبنا في‌الزبور من بعدالذكر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون»؛ مسئله را هم در تورات و هم در زبور نوشتیم که روزگاری فرا می‌رسد، صالحان زمین را مالک می‌شوند؛ اتفاقاً همین کلمه الآن هم در زبور است که زمین از آن صالحان خواهد بود.
معظم‌له با اشاره به تحریف کتاب‌های گذشتگان، ابراز کردند: با وجود تحریف کتب گذشته؛ اما این نص هنوز در زبور موجود است؛ ما هم در زیارات می‌خوانیم «السلام علی‌المهدی الذی وعدالله عزوجل به الامم»؛ تمام امم موحد را خداوند منان به آن وعده داده است و لذا مسئله حضرت مهدی(عج) یک مسئله جهانی است و تمام ادیان در آن شریک هستند.
حضرت آیت‌الله سبحانی، با اشاره به کتب علمای شیعه درباره غیبت امام زمان(عج)، اظهار کردند: کتاب «منتخب‌الاثر فی‌الامام الثانی عشر(عج)» حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره) در قرن چهاردهم مثل یک ستاره درخشان می‌درخشد. در واقع [ایشان در این کتاب] تمام روایات در رابطه با امام زمان(عج) از طریق شیعه و اهل سنت را جمع‌آوری کرده است.
ایشان با اشاره به فهرستی از روایات جمع‌آوری شده، عنوان کردند: این مجموعه زحمات این مرد بزرگ است که با زحمت‌های فراوان و با بیداری‌های شب و روز توانسته است، تمام روایات را باب‌بندی کرده و مسئله را از حد تواتر بالاتر ببرد.

   تحکیم عقاید مردم رسالت امروز حوزه است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این آیین با اشاره به عبارتی از کتاب «شفاء الصدور فی زیارة العاشور» تألیف میرزا ابوالفضل تهرانی، بیان کرد: گویا کتاب‌های آن زمان، وضعیت خوبی در تألیف نداشتند و لذا در کتاب خود، از بزرگان نقل می‌کند که تألیف و مؤلف باید چند شرط داشته باشد.
اول اینکه تکرار مکررات نباشد. دوم اینکه کتاب ناقصی را تکمیل کند. سوم اینکه مشکل دربسته و سربسته‌ای را با شرح و توضیح حل کند و چهارم هم، امور متفرقه و پراکنده را در سلسله جامع دربیاورد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: مقصود این است که مؤلف باید هدفی داشته باشد. خلاصه اینکه کتاب‌هایی باید در حوزه نوشته شود که در شأن حوزه‌های علمیه و نافع و سودمند باشد؛ وگرنه مانند زمان ما تحقیقات بازاری رایج می‌شود.
وی با بیان اینکه کتاب‌هایی که نگاشته می‌شود، ولو از یک مؤلف، همه در یک سطح نیستند، گفت: از گذشته در فکر بودند که کتاب‌های بهتر و مفیدتر را معرفی کنند و راه‌هایی را نیز در این زمینه رفته‌اند؛ از جمله، کتابی را در تألیفات اول معرفی می‌کردند که از همه بهتر است؛ مانند مرحوم صدوق که کتاب‌های زیادی را تألیف کرده است؛ اما وقتی می‌خواهند تألیفات او را ذکر کنند، اول «من لایحضره الفقیه» را نام می‌برند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه آیت‌الله‌العظمی صافی(ره) ظاهراً ۲۰۰ اثر دارند، گفت: از بین همه این آثار، کتاب «منتخب‌الاثر» را به‌دلیل اینکه از دیگر تألیفات بهتر است، بیشتر نام می‌برند.
وی افزود: راه دیگر این است که وقتی می‌خواهند، اسم شخص را در تراجم ببرند، او را با کتابش معرفی می‌کنند. محدث قمی کتابی دارد که نام بزرگان زیادی در آن آمده است. به حرف «ص» که می‌رسد، ۴۰ نفر را با کتاب‌هایشان معرفی کرده است؛ مانند: صاحب حدائق، صاحب جواهر و صاحب انوارالفقاهه و …؛ این، هم عظمت کتاب و هم عظمت مؤلف کتاب را می‌رساند.
آیت‌الله استادی با اشاره به اهمیت کتاب‌هایی مانند جواهر‌الکلام یا حدائق، گفت: از شاخصه‌های کتاب‌هایی که آن را مهم می‌دانند، اول، داشتن انگیزه الهی است. نوع مؤلفان ما این انگیزه را دارند؛ اما این شاخصه در حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره) مشهودتر بود. ایشان انگیزه‌ای جز ترویج دین و محبت اهل‌بیت(ع) نداشتند و این، خود ارزش بزرگی است.
وی «ماندگار شدن کتاب» را، شاخصه دوم کتاب‌های بااهمیت دانست و گفت: کتاب‌های زیادی تألیف می‌شود؛ اما چقدر ماندگار شدند؟ «شرح لمعه» را ببینید، هنوز جزء درس‌های اصلی حوزه است. «معالم» هم همین‌طور. کتاب «منتخب‌الاثر» ۷۰ سال پیش نوشته شد. آیا فراموش شد؟ اگر کتابی بود که چندسال مطرح و بعد فراموش می‌شد، اهمیت آن کم بود؛ اما «منتخب‌الاثر» چندین بار تجدید چاپ شده است.
این استاد حوزه «تتبعی بودن» کتاب را شاخصه سوم یک کتاب خوب برشمرد و افزود: تتبع به دوگونه است؛ تتبع مقرون به دقت که حساب و کتاب دارد. منتخب‌الاثر، یک کتاب «تتبعی» است. کل روایات با دقت کامل و انصاف در نظر بوده است. شیخ کلینی(ره) ۲۰ سال در تنظیم و تهذیب کتاب شریف کافی کار کرده؛ به‌همین جهت خیلی مهم است. اگر در ۲۰ سال، صاحب وسائل توانسته، کتاب را به این صورت در بیاورد که قرن‌ها بماند، خیلی مهم است.
آیت‌الله استادی افزود: وقتی کتاب‌های آیت‌الله‌العظمی اراکی(ره) را چاپ می‌کردیم، به نوشته‌ای برخورد کردیم که ایشان در زمان حیات صاحب عروة، کتاب «شرح عروة» را در جوانی (۲۶ سالگی) نوشتند؛ اما در 90 سالگی ایشان چاپ شد. آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره) در ۳۰ سالگی کتاب منتخب‌الاثر را نوشتند؛ اما در این ۷۰ سال مورد توجه ایشان بوده و از جهاتی آن را تکمیل کرده‌اند.
وی با اشاره به نگارش «ارج‌نامه منتخب‌الاثر»، گفت: یکی از عظمت‌های کتاب‌های مهم این است که علما را به خود جلب کند و به شرح و حاشیه نوشتن جذب نماید.
آیت‌الله استادی، پاسخگویی به شبهات را شاخصه دیگر کتاب خوب دانست و بیان کرد: منتخب‌الاثر، شبهات مربوط به امام زمان(عج) و مسائل اساسی اعتقادی را به‌خوبی پاسخ داده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، «نثر خوب» را شاخصه دیگر کتاب خوب عنوان کرد و گفت: «مجمع‌البیان» چرا مهم است؟ جهات مختلفی دارد؛ از جمله اینکه از نظر ادبیات در سطح بالایی است و نثر خوبی دارد.
این استاد حوزه تصریح کرد: امروز بزرگترین وظیفه حوزه‌های علمیه، تحکیم عقاید مردم است. دشمن با عقاید مردم طرف شده و علیه آن کار می‌کند و ما باید بتوانیم، مانند حضرت آیت‌الله صافی(ره)، با قلم و گفتار و منبر اعتقادات مردم را محکم کنیم.
وی در پایان گفت: هر کس این هنر را داشته باشد که بتواند، معارف اهل‌بیت(ع) را با بیان و استدلال خوب بیان کند، بدون اینکه دیگران را از کتاب فراری دهد، کار او خدمت به معارف اهل‌بیت(ع) است.
گفتنی است، در پایان این مراسم، از کتاب ارج‌نامه منتخب‌الاثر رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه