هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 709

اخبار کوتاه جهان

بحرین
برپایی نماز جمعه در بحرین پس از ۶ سال ممنوعیت: منابع خبری گزارش دادند صدها نفر از مردم بحرین پس از ۶ سال ممنوعیت و سرکوب، نماز جمعه را در مسجد امام صادق (ع) برپا کرده‌اند. پیشتر نماز جمعه به امامت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین برگزار می‌شد.

   آمریکا
تحریمهای آمریکا ناقض حقوق بشر است: النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل: تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست. بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌های ضد ایرانی قرار دارند. تحریم‌های یک‌جانبه به شکل اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم‌ها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است.
اعتراض هنرمندان جهان به شهادت شیرین ابوعاقله: ۱۲۶ نفر از هنرمندان جهان در زمینه‌های گوناگون مانند سینما و شعر، نسبت به کشته شدن شیرین ابوعاقله که اخبار فلسطین اشغالی را پوشش می‌داد اعتراض کردند. آنان دولت‌های غربی را مقصر دانستند و گفتند همان دولت‌ها که روسیه را تحریم کردند سال‌ها است از رژیم صهیونیستی حمایت مالی می‌کنند. نکته مهم در خصوص این بیانیه عدم حضور حتی یک فیلمساز ایرانی خصوصاً از میان چهره‌های مطرح به‌ویژه فیلمسازانی است که هم‌اکنون در جشنواره‌های خارجی حضور دارند.
برای نخستینبار در خاک ماه، گیاه پرورش داده شد: دانشمندان دانشگاه فلوریدا با نمونه‌های کوچک خاک جمع‌آوری شده از سطح کره ماه در مأموریت‌های فضاپیمای آپولوی ناسا در بیش از نیم قرن پیش، یک گیاه را کشت دادند.
هشدار اکونومیست به در پیش بودن فاجعه غذایی: نشریه اقتصادی اکونومیست: جنگ اوکراین به سیستم غذایی جهان آسیب زده است؛ سیستمی که پیش‌تر در اثر شیوع کرونا، تغییرات آب و هوایی و شوک قیمت‌های انرژی ضعیف شده است. حدود ۲۵۰ میلیون نفر در آستانه قحطی هستند. اگر جنگ اوکراین ادامه پیدا کند و عرضه مواد غذایی از روسیه و اوکراین محدود شود صدها میلیون نفر دیگر دچار فقر خواهند شد.
عضویت پمپئو در گروهک منافقین: «مایک پمپئو» وزیر خارجه «ترامپ» با حضور در آلبانی با «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین دیدار کرد. وی در دیدار با «رجوی» خود را عضوی از این گروه خوانده و خواسته تا از ظرفیت‌های آنها علیه ایران استفاده شود!

   انگلیس
شکست رکورد ۴۰ ساله قیمت مصرفکننده در بریتانیا: راشاتودی: قیمت مصرف‌کننده در انگلیس طی ماه گذشته با جهش ۹ درصدی به بالاترین رقم خود در ۴۰ سال گذشته رسید. شبکه سی‌ان‌بی‌سی: با افزایش قیمت‌ها، یک چهارم ساکنان بریتانیا شروع به حذف وعده‌های غذایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها کرده‌اند.

   روسیه
حمله روسیه به جنگندههای رژیم صهیونیستی با «اس-۳۰۰»: کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داده نیروهای روسیه چند روز پیش و برای اولین‌بار با موشک‌های ضدهوایی سامانه اس-۳۰۰ به سمت جنگنده‌‌های این رژیم که به اهدافی در شمال‌غربی سوریه حمله کرده بود، شلیک کردند. رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند این اقدام «می‌تواند نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجه در نگرش روسیه به اسرائیل باشد».

  افغانستان
وزیر کشور طالبان؛ آمریکا را دشمن خود نمیدانیم: حقانی در گفتوگو با سیانان: در حال حاضر ما به آمریکا به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کنیم و بارها و بارها درباره‌ دیپلماسی صحبت کرده‌ایم. طالبان در آینده روابط حسنه با آمریکا و سایر کشورهای جهان خواهد داشت.

  رژیم اشغالگر صهیونیستی
خودزنی پهپادی صهیونیستها از ترس پهپادهای حزبالله: کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد که سامانه «گنبد آهنین»، پهپاد حزب‌الله را که از مرز لبنان عبور کرده بود، ساقط کرده؛ اما لحظاتی بعد کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ارتش این رژیم به سمت پهپاد خودی شلیک کرده است.
نفوذ پهپاد مقاومت به شهرکهای صهیونیستی: شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصاویر جدیدی از نفوذ پهپاد خود به شهرک‌های صهیونیستی در جریان جنگ «سیف القدس» منتشر کرد.

  لبنان
عربستان و آمریکا در لبنان دخالت میکنند نه ایران: دبیرکل حزبالله لبنان: آیا تاکنون حتی یکبار هم سفیر ایران یا کارمند سفارت ایران را در انتخابات لبنان دیده‌اید؟ ما دیدیم که سفیر آمریکا در مراکز رأی‌گیری پرسه می‌زد و سفیر عربستان نیز فعال‌ترین ماشین انتخاباتی بود.

   ترکیه
ساخت ۵۸۵ سد در ترکیه در ۱۸ سال اخیر! گفته می‌شود یکی از دلایل تشدید ریزگرد‌ها در ایران و عراق، سدسازی‌های بی‌حد و حساب کشور ترکیه است. «باغخانی‌پور» کارشناس محیط زیست: ترکیه از گذشته برنامه بسیار جدی برای استفاده از آب به عنوان ابزار سیاسی و امنیتی علیه کشورهای همسایه داشته است و فقط در ۱۸ سال اخیر ۵۸۵ سد ساخته است! پروژه‌های سدسازی ترکیه تنها محدود به پروژه گاپ نمی‌شود و این کشور از ۲۰ سال پیش، ساخت ۱۰ ابرپروژه سدسازی را شروع کرده است.

   پاکستان
□ تمام استادان چینی‌، دانشگاه کراچی پاکستان را ترک کردند: دانشگاه کراچی اعلام کرد تمام استادان چینی‌ این دانشگاه پاکستان را ترک کرده‌اند. به گزارش بی بی سی،  یکی از مسئولان دانشگاه کراچی رفتن این استادان را برای ۲۵۰۰ دانشجوی زبان چینی "فقدان بزرگی" دانست. سه هفته پیش زنی در عملیاتی انتحاری در مقابل ورودی موسسه کنفوسیوس دانشگاه کراچی، سه استاد چینی و راننده پاکستانی آنها را کشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه