هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ترسیم نقشه جامع پژوهشی یکی از ضروریات جامعةالمصطفی است

رئیس جامعةالمصطفی در جلسه شورای پژوهش المصطفی

ترسیم نقشه جامع پژوهشی یکی از ضروریات جامعةالمصطفی است

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی ترسیم نقشه جامع پژوهشی را، از ضروریات جامعةالمصطفی دانست و گفت: جامعةالمصطفی به‌عنوان یک نهاد علمی بین‌المللی، در کنار تربیت و تهذیب به‌عنوان روح فعالیت‌ها، بر آموزش، پژوهش و تولید دانش تمرکز داشته و همواره بر ارتقای رکن آموزش و پژوهش در تولید دانش تأکید می‌ورزد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در شصتمین جلسه شورای پژوهش المصطفی که در اردوگاه امام رضا(ع) برگزار شد، ترسیم نقشه جامع پژوهش را از ضروریات جامعةالمصطفی دانست و تصریح کرد: جامعةالمصطفی به‌عنوان یک نهاد علمی بین‌المللی، در کنار تربیت و تهذیب به‌عنوان روح فعالیت‌ها، بر آموزش، پژوهش و تولید دانش تمرکز داشته و همواره بر ارتقای رکن آموزش و پژوهش در تولید دانش تأکید می‌ورزد.
وی بر برخورداری از نظامات جامع و توجه به رسالت‌ها و مأموریت‌های اصلی تأکید و اذعان کرد: نیاز است، نقشه راهی برای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی تنظیم و مسیر پیش‌رو را مشخص نمود.
رئیس جامعةالمصطفی با بیان اینکه هم‌اکنون طرح تحول نظام آموزشی جامعةالمصطفی در حال اجراست، اظهار کرد: سال‌ها با حضور صاحب‌نظران، دیدگاه‌های المصطفائیان احصا شد. بر این اساس، طرح تحول نظام آموزشی، مسیر جدیدی برای هم‌افزایی در ارتباطات آموزشی ارائه کرده است.
وی بر اهمیت روزآمدسازی طرح‌ها و پیش‌بینی اقتضائات و نیازها تأکید و خاطرنشان کرد: نظام‌نامه تربیتی جامعةالمصطفی از گذشته در مسیر تدوین قرار گرفته و در این مسیر، ابتکارات و ابداعات ارزشمندی انجام پذیرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، توجه به همه اجزا و مؤلفه‌های پژوهش را در تدوین این نظام جامع ضروری توصیف کرد و یادآور شد: نیاز است رابطه میان همه اجزا و چشم‌انداز فعالیت‌ها و مسئولیت‌های پژوهشی جامعةالمصطفی، برای تولید دانش و نقش‌آفرینی در عرصه بین‌الملل، مبتنی بر نقشه جامع و سیاست‌گذاری‌ها مشخص گردد.
رئیس جامعةالمصطفی برخورداری از نگاه جامع و داشتن نقشه کلان را از ضروریات فعالیت جامعةالمصطفی برشمرد و ابراز کرد: نیاز است ابعاد و اجزای مختلف نقشه راه پژوهش، ناظر به تجربه‌های سازمانی در عرصه تدوین نقشه‌های جامع مورد توجه قرار گیرد.
وی بر اهمیت پژوهش‌های ضمن آموزش و نیز پژوهش‌های مستقل از آموزش در جامعةالمصطفی تأکید و ابراز کرد: نیاز است سازمان‌دهی پژوهش‌های ضمن آموزش، به‌عنوان ظرفیتی عظیم و گسترده، در نقشه نظام پژوهشی جامعةالمصطفی سهم برجسته‌ای داشته باشد.
رئیس جامعةالمصطفی راه‌اندازی بانک‌های علمی تخصصی در جامعةالمصطفی، دسترسی به اسناد و توانایی بهره‌گیری از اسناد را، از مهم‌ترین عوامل اتقان در پژوهش دانست و یادآور شد: تأسیس و فعال‌سازی زیرساخت‌های لازم، منابع اسنادی، کتابخانه و بانک‌های علمی پژوهشی، از ضروریاتی است که باید برای آن، طرح‌هایی تدوین و عملیاتی نماییم.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، نیروی انسانی و تربیت پژوهشگر و مدیریت پژوهشی را از الزامات ورود قوی به فعالیت‌های پژوهشی توصیف و اذعان کرد: در عین توجه به پژوهشگران متخصص، نیازمند کارگزار، مدیر و کارشناس پژوهشی خبره هستیم.
وی با بیان اینکه پژوهشی که بتواند موج‌آفرین باشد و مرجعیت پیدا کند، نیازمند توجه به میراث‌های ارزشمند علمی است، گفت: جامعةالمصطفی می‌تواند به چهل زبان با مجامع علمی سخن بگوید؛ روزآمدسازی، ارزیابی و بازخوردگیری و پایش مداوم فعالیت‌های پژوهشی، نیازمند تعریف سازوکاری مشخص است؛ باید با هم‌فکری و تلاش جمعی، نظام جامع پژوهشی را ارتقا دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه