هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم توجه به فرهنگ نخبه‌پروری در حوزه علمیه

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تأکید کردند

لزوم توجه به فرهنگ نخبه‌پروری در حوزه علمیه

حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی در دیدار با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم: با اشاره به رسالت روحانیت، خاطرنشان کردند: روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد و حرف‌های دیگران را تکرار کند؛ بلکه در مسیری باید حرکت کند که امام صادق(ع) حرکت می‌کرد و حامل علم ائمه(ع) باشد. حوزه اگر نتواند چنین افرادی تربیت کند، حوزه امام صادق(ع) نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسرا، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که دوشنبه 26 اردیبهشت در بیت معظم‌له برگزار شد، به رسالت روحانیت اشاره و خاطرنشان کردند: روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد و حرف‌های دیگران را تکرار کند؛ بلکه در مسیری باید حرکت کند که امام صادق(ع) حرکت می‌کرد و حامل علم ائمه(ع) باشد. حوزه اگر نتواند چنین افرادی تربیت کند، حوزه امام صادق(ع) نیست.
ایشان با تأکید بر اینکه تقریب مذاهب، میراث آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) است، بیان کردند: سنت‌های خوب پیشینیان نباید فراموش شوند؛ بنابراین سنت‌های علمای بزرگ قم و نجف، باید مورد توجه قرار بگیرند؛ به‌عنوان مثال مرحوم آقای بروجردی(ره) در زمینه وحدت شیعه و سنی فعالیت کردند. اگر میان شیعه و سنی تقریب باشد، داعش به وجود نمی‌‌آید. این عالم بزرگ می‌گفت: طلبه باید علاوه بر فقه شیعه، فقه اهل سنت را هم بلد باشد. ما باید میراث آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) را حفظ کنیم.
معظم‌له جایگاه حوزه نجف را جایگاه والایی دانستند و اظهار کردند: تمام حوزه‌های جهان تشیع، مدیون حوزه نجف هستند؛ چون از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب و بسیاری از کتب درسی دیگر، خروجی حوزه نجف هستند و این به‌برکت امیرالمؤمنین(ع) است.
این مرجع تقلید، خدمات سیدمرتضی به حوزه بغداد و نجف را مورد توجه قرار دادند و بیان کردند: سیدمرتضی آدم ثروتمندی بود؛ لذا بخشی از ثروتش را وقف کرد و به این ترتیب، فرهنگ وقف را بین مردم جا انداخت. همچنین این بزرگوار مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند، توجه بیشتری می‌کرد. شیخ طوسی یکی از شاگردان ایشان بود و در نجف از همان شیوه مدیریتی سیدمرتضی الگو گرفت که توانست، علمای بزرگی تربیت کند؛ وگرنه طلاب آنجا چیزی بیش از یک امام جماعت نمی‌‌شدند.
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی خطاب به اساتید حاضر در جلسه، اظهار کردند: حتماً به آن دسته از شاگردانتان که استعداد بیشتری دارند، توجه خاص بکنید؛ ولو دو سه نفر باشند؛ چون فرهنگ نخبه‌پروری میراث سیدمرتضی است. ائمه اطهار(ع) نیز این کار را می‌کردند؛ به‌عنوان مثال امام صادق(ع) حتی برای حفظ جان زراره تلاش می‌کرد.
ایشان با تأکید بر لزوم تبلیغ در تمام شرایط، اذعان کردند: صحنه‌ای در تلویزیون دیدم که روستایی بود صعب‌‌العبور به‌گونه‌ای که برای رفتن به آن، باید از میان آب بگذرید و مردم مجبور بودند، با کابل از روی آب رد شوند. طلبه‌ای برای تبلیغ به آن روستا می‌رفت، با عبا و عمامه همان کابل را می‌گرفت و از آب رد می‌شد. حقیقتاً نمی‌‌دانم که او برنده است یا من!
این مرجع تقلید افزودند: ما جزء اولین دوره طلابی بودیم که با ممنوعیت لباس روحانیت توسط رضاخان ملعون رو‌به‌رو شدیم. در آن سال‌ها جز قم و مشهد، سایر شهرستان‌ها چندان طلبه‌ای نداشتند؛ به‌ویژه حدود سال‌های 1316 تا 1322 کسی طلبه نمی‌‌شد. الآن طلبه شدن آسان است؛ چون کسی که وارد حوزه می‌شود، می‌تواند از طلاب پایه بالاتر کمک درسی بگیرد؛ درحالی‌که ما دروس مقدماتی را باید از شاگردان مرحوم آخوند و آقاضیاء یاد می‌گرفتیم و طلبه‌ای غیر از این‌ها نبود. حتی بزرگان روحانیت نمی‌‌توانستند، در آن زمان معمم باشند یا منبر بروند. فقط دو تن از شاگردان مرحوم آخوند اجازه داشتند، عمامه بگذارند و آنها گاهی از خیابان رد می‌شدند که مردم بدانند، اسلامی هست. وضعیتی که حوزه فعلی دارد، مدیون نظام و شهداست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه