هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نرم‌افزار دانشنامه‌های تخصصی قرآن به تحول علوم انسانی کمک می‌کند

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نرم‌افزار دانشنامه‌های تخصصی قرآن به تحول علوم انسانی کمک می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی گفت: نرم‌افزار فرهنگ‌نامه‌ها و دانشنامه‌های تخصصی قرآن، نسخه تکمیل‌شده کاربردی در فضای مجازی است که پیشنهاد ما به اساتید دانشگاه‌ها، برای تحول در علوم انسانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن، آیین رونمایی از جدیدترین نرم‌افزارهای موبایلی قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، با عناوین «فرهنگ‌نامه موضوعی سوره‌های قرآن» و «فرهنگ‌نامه‌ها و دانشنامه‌های تخصصی قرآن» با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محمدجواد هراتی، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
این مراسم به‌همت اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با همکاری گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی این پژوهشکده و با حمایت میز قرآن قطب تعمیق ایمان دفتر تبلیغات اسلامی، با هدف فراهم کردن زمینه دسترسی سریع و آسان پژوهشگران در گرایش‌های مختلف علوم برگزار شد. این پژوهشگاه اقدام به تولید مجموعه اپلیکیشن‌های فرهنگ‌نامه و دانشنامه‌های تخصصی قرآن و فرهنگ‌نامه موضوعی سوره‌های قرآن کرده است.
 
  انتشار ۱۷ جلد از دایرةالمعارف قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم، اظهار کرد: حدود ۳۰ سال است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، روی دایرةالمعارف قرآن کار می‌کنیم. تاکنون ۱۷ جلد از این دایرة‌المعارف منتشر شده و پشتوانه آن نیز، یک فرهنگ قرآن ۳۳ جلدی است.
وی افزود: نرم‌افزار فرهنگ‌نامه‌ها و دانشنامه‌های تخصصی قرآن به‌عنوان زیرساخت طرح تحول علوم انسانی و اسلامی، پیشنهاد ما به اساتید دانشگاه‌هاست. پژوهشگران ما در حال فعالیت برای تهیه دانشنامه‌های تخصصی در ۱۶ رشته مهم علوم انسانی هستند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: نرم‌افزارهایی که امروز رونمایی می‌شود، نسخه تکمیل‌شده کاربردی در فضای مجازی است که به‌شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که پیشنهاد ما به اساتید دانشگاه‌ها، برای تحول در علوم انسانی است. امید داریم این نرم‌افزار از طریق مرکز قرآن و علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و ما بتوانیم، در دانشگاه‌هایمان از آن استفاده کنیم.
 
  تولید سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی)
در ابتدای این برنامه، محمود متین‌فر، مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن، درباره محصولات قرآنی این پژوهشگاه، بیان کرد: اولین نرم‌افزار قرآنی در سال ۷۰ تولید شده و طی این ۳۰ سال، نرم‌افزارهای مختلفی در قالب‌های مختلف عرضه شده است. دو سامانه در پژوهشگاه تولید شده است که یکی از آن‌ها پرتال جامع علوم و معارف قرآن است که محتوای غنی قرآنی در آن ارائه می‌شود. وی افزود: سامانه دیگر، سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی) است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده و محصولات قرآنی در قالب این پرتال ارائه می‌شوند.
 
  زیرساخت فعالیتهای قرآنی برای اقشار مختلف فراهم شده است
 حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی‌زاده، رئیس گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در این مراسم، با ذکر این مطلب که انقلاب اسلامی برخاسته از قرآن بود و مردم مبتنی بر قرآن انقلاب کردند، گفت: مبنایمان این بود که زندگی‌مان قرآنی شود و لازمه این امر این است که به نیازهای قرآنی در عرصه‌های مختلف پاسخ داده شود. از این‌رو دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده و بر اساس آن شاهد هستیم که زیرساخت فعالیت‌های قرآنی را برای اقشار مختلف فراهم کرده است.
 
  گستردگی فناوری قرآنی به برکت انقلاب اسلامی
محمدجواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این برنامه، درباره این نرم‌افزارهای کاربردی قرآنی، گفت: اگر در دوران پیش از انقلاب اسلامی، دسترسی به حوزه قرآن بسیار محدود بوده، امروز به‌برکت وجود انقلاب اسلامی در حوزه آموزشی، گستردگی بسیار خوبی در فناوری قرآنی را شاهد هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه