هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بیداری ملت‌ها سرلوحه اندیشمندان و علما در ایام حج باشد

توصیه مراجع عظام و علما به نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت

بیداری ملت‌ها سرلوحه اندیشمندان و علما در ایام حج باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت کشور، 15 اردیبهشت با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی و آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به‌صورت جداگانه دیدار کردند. تبدیل بدبینی‌ها به خوش‌بینی به‌وسیله حج، بیداری ملت‌ها توسط اندیشمندان و علما در ایام حج و لزوم آسیب‌شناسی دقیق به منظور افزایش رفاه حال زائران، از رهنودهای ایشان در این دیدارها به آنان بود.

   الطاف ویژه الهی شامل حال زائران خواهد شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت، حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی در این دیدار، نسبت به برگزاری مراسم حج 1401 ابراز خرسندی کردند و گفتند: الطاف ویژه الهی شامل حال زائران خواهد شد.
این مرجع تقلید، علاقه روزافزون مردم نسبت به زیارت اماکن مقدسه را بشارت الهی دانستند و با تشکر از مجموعه خدمات کارگزاران حج و آرزوی توفیق آنان در خدمت‌رسانی به زائران، گفتند:‌ انشاءالله مشکلات با عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) رفع شده و مراسم حج با شکوه هرچه بیشتر برگزار شود.

   باید بهوسیله حج، بدبینیها را تبدیل به خوشبینی کرد
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، علت وضعیت کنونی مناسبات ایران با عربستان را اشتباهاتی که از سوی دو طرف صورت گرفته، دانستند و گفتند: باید به‌وسیله حج کاری کرد که بدبینی‌ها تبدیل به خوش‌بینی شود. این مناسک، به‌صورت مستقیم حج است؛ ولی به‌صورت غیرمستقیم یک مسئله سیاسی است؛ هرچند اسم امور سیاسی برده نشود.
ایشان بر دوری از مسائلی که باعث برانگیختن حساسیت طرف مقابل می‌شود، اشاره کردند و افرودند: باید برنامه‌های عبادی سیاسی به‌گونه‌ای برگزار گردد که ضمن رضایت حجاج ایرانی، باعث تحریک و برانگیختن حساسیت‌های آنان نگردد.
این مرجع تقلید در ادامه، بر لزوم آموزش حجاج تأکید کردند و گفتند: با توجه به فرصت بسیار کم باقیمانده تا ایام حج، باید به‌صورت فشرده کلاس‌های آموزشی احکام، مناسک و آموزه‌های رفتاری برای هیئت‌های اعزامی و حاجیان برگزار شود.

   بیداری ملتها سرلوحه اندیشمندان و علما در ایام حج باشد
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، با تبیین اهمیت اجتماعات در اسلام، گفتند: اسلام عرصه‌های مختلفی برای تشکیل اجتماعات بر اساس محور توحید و شناساندن معارف الهی و بیان مسائل جامعه اسلامی فراهم نموده است.
این مرجع تقلید با اشاره به ابعاد مختلف اجتماعات در اسلام، افزودند: بیان مشکلات و برنامه‌ریزی برای حل آن و آگاه نمودن مردم نسبت به مسائل روز در این اجتماعات، سبب پررنگ شدن نقش این اجتماعات در اسلام شده است.
معظم‌له در ادامه، با بیان اهمیت حج ابراهیمی در زمان کنونی، افزودند: ویژگی مهم حج این است که در زمان معین، اجتماع جهانی مسلمین تحت عنوان حج شکل می‌گیرد و با ایجاد وحدت و همدلی، به بیان مسائل و مشکلات مرتبط به جهان اسلام می‌پردازند.
ایشان با برجسته خواندن نقش علما و اندیشمندن جهان اسلام در رفع مشکلات و نابسامانی‌های کنونی ملت‌های مسلمان، گفتند: نقش عالمان دینی و اندیشمندان و متفکران اسلامی در برنامه‌ریزی، هم‌اندیشی و آگاه نمودن مسلمین جهان نسبت به اوضاع کنونی جهان بسیار مهم است و شما باید سعی کنید در ایام حج، عظمت انقلاب اسلامی و حقایق آن را به دیگر مسلمانان به‌خوبی نشان دهید.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه، به فتنه‌انگیزی دشمنان اشاره نمودند و افزودند: استکبار جهانی با ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان، سعی در محروم و عقب نگهداشتن ملت‌ها دارد تا به غارت منابع آنان بپردازد؛ از این رو بیداری اسلامی و آگاه نمودن ملت‌ها باید سرلوحه کار اندیشمندان و علما در این اجتماع باشد.
این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: باید تمام سعی خود را در خدمات‌رسانی به‌کار ببرید تا شرایط مطلوبی در این سفر معنوی برای حجاج ایرانی مهیا شود.

   لزوم کاهش حضور عوامل اجرایی در حج امسال
به گزارش رسا، حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، شرایط حج امسال را خاص توصیف کردند و با بیان اینکه شرط انجام حج بر اساس آیه قرآن استطاعت است، خاطرنشان کردند: اگرچه سهمیه کشورهای اسلامی و به دنبال آن جمهوری اسلامی ایران در حج پیش رو کاهش یافته است، اما تلاش کنید که حضور عوامل بعثه‌ها و کارگزاران به حداقل برسد.
معظم‌له اظهار کردند: بسیاری از زائران سال‌های متمادی در انتظار سفر معنوی حج تمتع هستند، به‌جاست که تعداد بیشتری از زائران که سال‌ها منتظر حضور در سرزمین وحی نشسته‌اند، به این سفر معنوی اعزام شوند.
ایشان همچنین بر توجه به آموزش زائران در شرایط فعلی تأکید کردند و افزودند: به همه زائران توصیه کنید که به قوانین مرتبط با کشور عربستان احترام بگذارند و از انجام آنچه نباید، پرهیز کنند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه هر سال صدها هزار نفر زائر در کشور عربستان حضور می‌یابند، ابراز کردند: لازم است، اخلاق میزبان را یاد گرفته و با در نظر گرفتن شرایط آن کشور، زائران با عزت بروند و با عزت بازگردند.

   لزوم آسیبشناسی دقیق به منظور افزایش رفاه حال زائران
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار حج را یکی از ارکان مهم دین اسلام توصیف کرد و آن را فرصت مناسبی به منظور ارتباط مسلمانان در جهت حل مشکلات جهان اسلام دانست.
وی آسیب‌شناسی را کلید پیشرفت و بهبود شرایط زائران عنوان کرد و گفت: آسیب‌شناسی سفرهای حج، که در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم، راه‌گشای خوبی به منظور ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به زائران است. باید با استفاده از دو تابلوی راهنمای مهم، یعنی تجربه‌های پیشین و تذکرات مقام معظم رهبری، جلوی تکرار آسیب‌ها و مشکلات گرفته شود.
امام جمعه قم ضمن تطبیق جهاد تبیین با مسئله حج، افزود: به واسطه تبیین صحیح دست‌آوردهای حج باید جلوی درشت‌نمایی ضعف‌ها و اختلافات احتمالی گرفته شود .فضای مجازی نقاط ضعف را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهد. راه مقابله با این آسیب، تبیین صحیح است. از طرف دیگر در موسم حج باید به واسطه فرصت موجود در ارتباط با سایر کشورها، در حل اختلافات و مشکلات جهان اسلام کوشید. دیپلماسی حج باید تقویت شود.
وی گفت: تاکنون زائران کشور ما در میان حجاج بیت‌الله الحرام نمونه بوده‌اند و این تنها به‌واسطه تلاش‌ها و هماهنگی سازمان حج و زیارت با بعثه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) میسر شده است. امیدواریم روز به روز شاهد افزایش کیفیت سفرهای حج باشیم.
وی در پایان خطاب به تمامی کارگزاران حج توصیه کرد: تمامی دست‌اندرکاران، چه مدیران و چه روحانیون کاروان‌ها، باید برای هر سفر خود برنامه جداگانه‌ای داشته باشند تا مبادا این سفرها برایشان عادی جلوه کند و از بهره معنوی آن محروم گردند.

   اعزام قریب به ۴۰ هزار نفر به حج از ۲۳ خرداد
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نیز در این دیدارها، با اشاره به سهمیه‌بندی عربستان مبنی بر اعزام ۴۵ درصدی زائران ایرانی و اعلام شرط سنی زیر ۶۵ سال، از رایزنی‌ها برای افزایش سن جهت تشرف و به‌تناسب آن، افزایش تعداد زائران خبر داد و گفت: نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کرده‌ایم.
آقای سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این دیدارها، از اعزام تعداد ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر به حج امسال خبر داد و گفت: اولین پرواز به سمت عربستان ۲۳ خردادماه و آخرین پرواز نیز، ۷ مردادماه از عربستان به سمت ایران صورت می‌گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه