هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

سهم اندک فرهنگ در بودجه تا هجمه‌های ناعادلانه به بودجه حوزه علمیه

در جلسه شورای تخصصی حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عنوان شد

سهم اندک فرهنگ در بودجه تا هجمه‌های ناعادلانه به بودجه حوزه علمیه

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورا‌های تخصصی دارد که چندی پیش جلسه شورای تخصصی حوزوی آن برگزار شد و بخش فرهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با حضور آیات و حجج‌اسلام اراکی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در اصفهان ،پارسانیا عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، واعظی رئیس دفتر تبلیغات حوزه‌ علمیه قم، عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه و بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.
همچنین در این نشست سیداحسان قاضی زاده‌هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و رضا مستمع نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به موضوع جلسه حضور داشتند؛ در این جلسه بخش فرهنگی لایحه بودجه 1401، مرتبط با بودجه نهادهای حوزوی مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدا نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ارائه اسلایدهای آماری، لایحه بودجه 1401 را با سال‌های گذشته مقایسه کرد و نظر این مرکز را در خصوص لایحه ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم اعلام کرد.
رضا مستمع با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و کیفیت تخصیص به نهاد‌های حوزوی و دینی، گفت: بعضی پایگاه‌های خبری از افزایش ۶ برابری بودجه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خبر دادند، اما به پیوست‌ها توجه نکردند که در لایحه دولت همه نهاد‌های حوزوی ذیل شورای‌عالی حوزه قرار گرفتند.
وی ادامه داد: اگر به ریز آمار‌ها نگاه شود، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه حدود ۳۴ درصد و مؤسسه امام خمینی حدود ۳۸ درصد کاهش اعتبار داشته است.
نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش‌ها با این طرح دولت مخالف است؛ چرا که سازمان برنامه و بودجه در نظر دارد همه نهاد‌های حوزوی را اعم از مرکز خدمات حوزه، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعة ‌المصطفی العالمیه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) و شاید حوزه‌های علمیه خواهران و خراسان ذیل شورای‌عالی قرار گرفته و بودجه خود را از این نهاد طلب کنند؛ از همین‌رو بودجه شورای‌عالی چند برابر شده است.
وی با مقایسه بودجه نهاد‌های آموزش عالی گفت: با بررسی‌هایی که انجام شده بودجه‌های پیشنهادی دانشگاه‌های بزرگ کشور در مقایسه با نهاد‌های حوزوی، به هر طلبه حوزه علمیه خواهران، ۳ میلیون ۲۰۰ هزار تومان بودجه تعلق می‌گیرد در حالی که همین بودجه به ازای هر دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف ۴۵ میلیون تومان است.
مستمع با معرفی منابع بودجه فرهنگی از محل یارانه، گفت: در سال قبل برای نهاد‌های فرهنگی یک یارانه‌ای در نظر گرفته شده که محقق نشده است؛ بنابراین تخصیص‌ها در سال قبل کمتر بود.

  بخش فرهنگ در بودجه مظلوم است
در ادامه این نشست، سیداحسان قاضی‌زاده ‌هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بودجه فرهنگی در این دولت نسبت به سال گذشته تغییر معناداری حاصل نشده است؛ چرا که سهم نهاد‌های فرهنگی در سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته و ملاک این دولت نیز مقایسه با سال گذشته بود.
وی تأکید کرد: تبصره ۱۴ از منابع درآمدی مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است یعنی درآمدی که دولت از کاهش یارانه‌ها به دست می‌آورد در قالب این تبصره قرار می‌گیرد و ما در کمیسیون فرهنگی به دنبال تخصیص بخشی از این منابع در جهت تأمین بودجه نهاد‌های فرهنگی هستیم.
قاضی‌زاده ‌هاشمی با اشاره به جدا بودن منابع تبصره ۱۴ از خزانه کل کشور، گفت: بخش فرهنگ مظلوم است و در سال جاری همه منابع تبصره ۱۴ به تولید و اشتغال اختصاص یافته است و اعداد زیادی مثل بیمه طلاب صفر شده است؛ در تجمیع دستگاه‌های فرهنگی ۲۱ دستگاه ذیل سازمان تبلیغات قرار گرفته است.
وی با اشاره به تخصیص بودجه همه نهاد‌های حوزوی به شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، گفت: این امر مشکلات زیادی را پدید می‌آورد و پاسخ‌گویی را سخت خواهد کرد.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: درآمد سه اپراتور تلفن همراه به علت فضای کرونا بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش دیتا و خدمات بوده که لازم است بخشی از آن برای تولید محتوا آورده شود، اما چنین چیزی محقق نشده است؛ برای قانون جوانی جمعیت نیز اختصاص ۱۲ هزار میلیارد را پیش‌بینی کردیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه