هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پنج ویژگی آیت‌الله مصباح یزدی(ره)

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد

پنج ویژگی آیت‌الله مصباح یزدی(ره)

عضو خبرگان رهبری، آیت‌الله مصباح را قهرمانی در خط مقدم جبهه خواند و افزود: او از این هویت الهی خود و هویت محمدی، علوی، فاطمی، حسنی، حسینی و مهدوی نگهبانی کرد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اراکی، در مراسم سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی، که با حضور اساتید، دانش‌پژوهان و شاگردان آن فقید سعید در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) برگزار شد،، با تکیه بر آیه «الم‌ تر کیف ضرب‌الله مثلًا کلمة طیبة کشجرة طیبة أصلها ثابتٌ و فرعها فی‌السماء»، آیت‌الله مصباح را مصداق بارز «کلمةً طیبةً» دانست و افزود: اولین ویژگی ایشان، نگهبانی از هویت جامعه اسلامی است.
وی ضمن اشاره به اهمیت مبحث هویت، بیان کرد: در قرآن دو هویت معرفی شده است که در جامعه بیش از این دو، وجود ندارد و همه هویت‌ها به این دو می‌پیوندند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: هویت یا الهی است که از طریق ولایت به وجود می‌آید و محتوای آن پیوستگی به اولیا، ائمه و رسل(ع) است که کار انبیا نیز، پایه‌گذاری این هویت بوده است و یا هویتی است که مبنای آن، هواپرستی و دل‌بخواهی است.
عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه این تجلی‌های الهی است که در این هویت تجلی پیدا می‌کند و در انسان پایان ندارد و به انسان ماندگاری می‌دهد، گفت: امروزه صدها سال از زمانه حضرت رسول(ص) می‌گذرد و کسی نیست که شک کند که ما حضرت و اهل‌بیت ایشان(ع) را میان خود نمی‌بینیم و این‌ها نشان‌دهنده این حیات است.
آیت‌الله اراکی هویت مقابل هویت الهی را هویتی هواپرستانه قلمداد کرد و افزود: اگر شخصی هویت الهی داشته باشد، همه نظام‌ها و گزینش‌ها و انتخاب‌های خود را الهی پیش می‌برد و در مقابل اگر هویت او شیطانی شود، از خدا دور می‌شود و مصداق آیه ]انظر کیف ضربوا لک الأمثال فضلوا فلایستطیعون سبیلًا[ می‌شود.
این استاد حوزه، یکی از برجستگی‌های آیت‌الله مصباح را نگهبانی پایدار، از هویت الهی دانست و افزود: هویت وقتی الهی شد، در سختی‌ها و حوادث پایدار و مقتدر می‌ماند و در مقابل دشمن ایستادگی می‌کند و دشمن از او حساب می‌برد.
وی آیت‌الله مصباح را قهرمانی در خط مقدم جبهه خواند و افزود: او از این هویت الهی خود و هویت محمدی، علوی، فاطمی، حسنی، حسینی و مهدوی نگهبانی کرد.
آیت‌الله اراکی، دومین بعد شخصیت ایشان را دفاع از جبهه ارزش‌ها، مبانی دین، انقلاب و مذهب اهل‌بیت(ع) بیان کرد و ادامه داد: شاید در تاریخ اسلام کمتر برهه‌ای داشتیم که به مبانی و ارزش‌های انقلاب این‌طور حمله شود و حتی این تهاجم‌ها از لحاظ کمی و کیفی بی‌سابقه بودند و اگر آیت‌الله مصباح در برابر این‌ها استقامت نمی‌کرد، معلوم نبود، مذهب اهل‌بیت(ع) و مبانی دین را چه خطری تهدید می‌کرد.
وی یکی دیگر از ابعاد این فقیه فیلسوف را جامعیت ایشان در دو بعد علمی و عملی خواند و گفت: از کمالات ایشان در بعد علمی این بود که ایشان فیلسوف، فقیه، متکلم، مفسر، عارف، قرآن‌شناس، حدیث‌شناس، مسلط بر مبانی فقهی و اصولی، حکیم و تسلط بر همه علوم اسلامی بود و در بعد عملی نیز ایشان عارفی زاهد و مجاهدی پا در رکاب و در میدان بودند.
عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه ویژگی چهارم ایشان جریان‌سازی‌هایی بود که تضمین‌کننده انقلاب و ارزش‌ها در جامعه اسلامی بود، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) جریانی‌های اصیلی در جامعه به وجود می‌آورد که اساس آن، استقامت و اصالت فکری، سیاسی و فرهنگی در مقابل تحریف و تحریم بود و این جریان‌ها را گسترش می‌داد.
وی در پایان، ویژگی پنجم آیت‌الله مصباح را شاهد به تمام معنا بودن که راه خدا را با او می‌شود سنجید دانست و اضافه کرد: در قرآن کریم شاهد به‌معنای انسان‌هایی است که معیار و میزان قرار می‌گیرند و معیار و میزان سنجش راه خدا هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه