هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تفسیر موضوعی «نورالقرآن» آیت‌الله یعقوبی رونمایی شد

تفسیر موضوعی «نورالقرآن» آیت‌الله یعقوبی رونمایی شد

آئین رونمایی از تفسیر موضوعی 5 جلدی «نورالقرآن» تألیف آیت‌الله شیخ محمد یعقوبی، با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته حوزوی و فضلا در سالن رضوان معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، در ابتدای این مراسم نماینده و رئیس دفتر آیت‌الله یعقوبی در ایران، به توصیف ابعاد مختلف کتاب تفسیر نورالقرآن به‌عنوان یکی از تفاسیر مهم قرآن کریم در حوزه مسائل و ارتباطات اجتماعی بشر پرداخت و اظهار کرد: روش و سبک آیت‌الله یعقوبی در این اثر قرآنی، حکایت از نگاه تازه‌ای دارد که در اثر تحول درونی به آن رسیده و با دو نگاه عقلانی و الهامی به تفسیر موضوعی قرآن پرداخته است.
وی در ادامه گفت: از نظر آیت‌الله یعقوبی اگر انسان بتواند با زبان و نگاه قرآن در حوزه روابط اجتماعی ارتباط برقرار کند، امکان رستگاری‌ خود و جامعه را فراهم می‌‌سازد.
   تدریس قرآن به عنوان رشته تحصیلی در حوزه علمیه آیتالله یعقوبی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدياسر قطيش‌الموسوی هم، در مورد کتاب نورالقرآن اظهار کرد: تفسیر کتاب نور‌القرآن اقدام بسیار مهمی است که از توجه ویژه مراجع نجف اشرف نسبت به قرآن کریم و علوم قرآنی حکایت دارد؛ به‌ویژه آنکه آیت‌الله شیخ یعقوبی بسیار مشتاق است، قرآن کریم به‌عنوان یک رشته درسی در حوزه علمیه‌شان تدریس شود. این تفسیر از اهتمام ایشان به علوم قرآنی در حوزه‌های علمیه حکایت دارد.

  نورالقرآن، تفسیری پویا در راستای آگاهی بخشی به مسلمانان جهان
حجت‌الاسلام والمسلمین خالد الغفوری از کشور عراق نیز بیان کرد: آیت‌الله یعقوبی در کتاب تفسیر نور‌القرآن، تفسیری پویا در راستای افزایش‌آگاهی بخشی به‌مسلمانان و جوامع اسلامی ارائه داده است. وی موضوعاتی را برای ارائه به جامعه و عرصه فرهنگی انتخاب کرده‌اند که صرفاً جنبه نظری و تئوری ندارند؛ بلکه کاربردی بوده و با زندگی واقعی مسلمانان و بحران‌هایی که امروزه با آن روبه‌رو هستند، تناسب دارد.
وی در ادامه افزود: آیت‌الله یعقوبی در راستای احیای قرآن و احیای معارف قرآنی در ذهن و قلب، احساسات، رفتار، و فعالیت‌های روزانه مسلمانان بسیار کوشیده است. من تلاش کردم نمونه و مصادیق آن را بیان کنم. ویژگی‌هایی که بیان کردم عموماً در تفسیر «بسمله» منعکس شده است. اگرچه درباره بسمله تحقیقات مختصر و جزئی انجام گرفته؛ اما ایشان اقدام به احیای بسمله و ارائه آن به‌عنوان امری منطقی، عرفی و بسیار معقول در زندگی مسلمانان نموده‌اند.
حجت‌الاسلام خالد الغفوری گفت: بررسی‌های دقیق و تخصصی در زمینه زبان‌شناسی، اشتقاق، ریشه زبانی و اینکه کلمه از چه ماده‌ای گرفته شده، انجام شده است. وی با بررسی آیات و روایات در جاهای دیگر تحقیقی در اهمیت زبانی و مفهوم رحمن و رحیم مطرح و همچنین با ترکیب آیات و روایات، مفهومی منسجم و یکپارچه درباره بسمله ارائه داده است.

  نورالقرآن، یک نوآوری در تفسیر قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاشم بوخمسین نیز به‌عنوان سومین سخنران این مراسم، ضمن تشریح مفهوم منهج گفت: از آیت‌الله یعقوبی درباره دلیل تعدد مناهج سؤال شد. ایشان فراوانی علوم و معارف قرآنی را دلیل تعدد مناهج عنوان کردند. بر این اساس است که ما هر روز شاهد نوآوری، پیشرفت و تنوع در زمینه مناهج علوم قرآنی هستیم که یکی از مصادیق آن تفسیر نورالقرآن است.

 
 ترجمه نورالقرآن، به زبانهای روز دنیا سیدمهدی حسینی دورود دبیر این نشست قرآنی نیز با اشاره به‌اهمیت کتاب ارزشمند نورالقرآن گفت: آیت‌الله یعقوبی در تفسیر با نگاهی نو و پژوهش‌محور به قرآن و درک ویژه از مفهوم و جایگاه انسان، توانسته وارد قلمروی انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی قرآن شود و روابط انسان‌ها با یکدیگر در عرصه‌ اجتماع را به خوبی تبیین کند.
وی در ادامه افزود: به‌اعتقاد بنده این اثر قرآنی ارزشمند از نیازهای جوامع امروزین به‌ویژه نسل جوان است پیشنهاد می شود به زبان فارسی و دیگر زبان‌های دنیای اسلام ترجمه و منتشر گردد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه