هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بی‌توجهی به مسائل زنان در فضای مجازی خطایی استراتژیک است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور در نشست دین و فضای مجازی

بی‌توجهی به مسائل زنان در فضای مجازی خطایی استراتژیک است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، بی‌توجهی به مسائل زنان در فضای مجازی را خطایی استراتژیک دانست و گفت: در این فضا انسان‌های دریده ورود می‌کنند و به فردی که در میدان است آسیب‌های روحی وارد می‌کنند. برای مواجهه با چنین افرادی که از سوی جریان‌های پشت پرده حمایت می‌شوند، به گروه‌های کنشگر فضای مجازی نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور، در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های دین و فضای مجازی که در پژوهشگاه فضای مجازی در قم و به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: ایجاد شبکه‌های بزرگ با حضور بانوان جبهه انقلاب در فضای مجازی، می‌تواند آسیب‌های فضای مجازی در حوزه زنان را کاهش دهد.
وی اضافه کرد: این شبکه‌ها می‌توانند سخنان سخیف فضای مجازی را به‌سرعت پاسخ دهند و جامعه بانوان را متقاعد کنند تا زنانی که جایگاه زنان را در فضای مجازی تنزل می‌دهند را، طرد کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: باید جبهه انقلاب را در میدان فضای مجازی متحد و بزرگ و برای نفوذ کلام جبهه انقلاب در فضای مجازی تدبیر کنیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه پدیده‌های فضای مجازی روبنایی است و به تبیین و بحث عمقی نیاز دارد، اضافه کرد: در فضای مجازی به یک دستگاه متفکر نیاز داریم که از پدیده‌ها، تبیین و تفسیر مناسبی ارائه دهد و آینده را پیش‌بینی کند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ضرورت حضور اجتماعی زنان، به عبارت قرآنی «بعضم اولیاء بعض» اشاره کرد و افزود: خداوند برای زنان ولایت اجتماعی قائل شده است. بر این اساس، بانوان تلاش می‌کنند تا هنجارها را در جامعه حاکم کنند؛ اما رفتار برخی از زنان در زمان امام علی(ع) که منجر به برخی تعابیر خاص نسبت به آنان شد، موجب شده است، عده‌ای تلقی کنند که زنان چنین حقی ندارند.
وی با اشاره به الزامات فعالیت در فضای مجازی، به ضرورت حفیظ بودن در فعالیت‌های دینی اشاره کرد و گفت: طلبه خواهر با یک پشتوانه مکتبی وارد فضای مجازی می‌شود و عملش بر اساس بافت ذهنی و فرهنگی فراگرفته در حوزه‌ها و امیدهایی است که در جبهه انقلاب اسلامی و شیعه ایجاد می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: این کنشگری در استفاده از ابزار یا عرصه‌ای از عرصه‌هایی است که خواهران طلبه، باید در آن ورود کنند و طلاب همچنان که در عرصه‌های حقیقی باید به‌خوبی از جایگاه مکتبی و مذهبی و مأموریت‌های اصلی به موضوع بپردازند، در عرصه فعالیت‌های مجازی هم باید از این اصل تبعیت کنند.
وی با تأکید بر اینکه پژوهشکده زن و خانواده به‌عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی، قدرت حل مسائل زن و خانواده را دارد، به فراهم شدن نقش‌آفرینی بانوان طلبه در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بسترهایی شامل: کوثرنت و کوثربلاگ را فراهم کرده است که طلاب از طریق آن خود را بسنجند و در مورد مسائل مختلف اظهارنظر کنند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور با اشاره به اینکه طلاب آموزش‌دیده در مناسبت‌های مختلف به یک جریان کنشگر فعال تبدیل می‌شوند، یادآور شد: درجه‌بندی طلاب از حیث قابلیت‌های علمی و توانایی حضور در میدان، یکی از کارهایی است که باید در این زمینه انجام شود؛ یعنی طلاب بر اساس سطوح علمی و توانمندی‌های خود، در میدان‌های سخت شبهه ورود می‌کنند.
وی بی‌توجهی به مسائل زنان در فضای مجازی را خطایی استراتژیک دانست و گفت: در این فضا انسان‌های دریده ورود می‌کنند و به فردی که در میدان است، آسیب‌های روحی وارد می‌کنند. برای مواجهه با چنین افرادی که از سوی جریان‌های پشت پرده حمایت می‌شوند، به گروه‌های کنشگر فضای مجازی نیاز داریم.
این استاد حوزه علمیه، با اشاره به جایگاه زن در اجتماع از دیدگاه اسلامی و تفاوت آن با دیدگاه غربی، افزود: در نظام فعلی در جهان، تلاش بر این است که با تقویت مشترکات زنان و مردان و نادیده گرفتن عرصه‌های اختصاصی زنان، اقتضائات آنان نادیده گرفته شود. بر این اساس، زن باید از تشکیل خانواده فاصله بگیرد، دارای روابط آزاد ‌شود و میان شاغل بودن و فرزندآوری یکی را انتخاب کند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه در مناسبات بانوان و فضای مجازی باید اقتضائات ویژه بانوان مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید از شأن زندگی خانوادگی و حیات خانوادگی خانم‌ها مراقبت کنیم. همچنین تمرکز ما در فضای مجازی باید به‌گونه‌ای باشد که خانم‌های دارای خانواده مستحکم، به‌خوبی دیده شوند و خانمی چهره شود که کانون گرمی در خانواده ایجاد کرده است.
وی با اشاره به ضرورت حفظ حیا، پاک‌نظری، پاک‌گویی و پاک‌شنوی زن، افزود: در فضای مجازی مانند فضای حقیقی، نیازمند فراهم کردن فرصت حضور اجتماعی برای زنان هستیم تا بانوان، کار بانوان را انجام دهند؛ همچنان که مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، با استفاده از مدیران زن و فضای زنانه، این مسیر را در پیش گرفته است.
وی مسائل زن و خانواده را از اولویت‌های حضور اجتماعی بانوان ذکر کرد و گفت: حوزه علمیه خواهران به‌خوبی می‌تواند مسائل حوزه زن و خانواده را حل کند و نیازی به ورود آقایان به آن عرصه نیست. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز، در افق ۱۴۱۴ مرجعیت مسائل دینی زن و خانواده را دنبال می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه