هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تصویب 2‌هزار مدخل دانشنامه زن مسلمان

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعةالزهرا(س) مطرح کرد

تصویب 2‌هزار مدخل دانشنامه زن مسلمان

پنل تخصصی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة‌الزهرا(س)، از سلسله‌پنل‌های تخصصی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ «مسیر»، با محوریت «ارائه نقشه راه پژوهشی طلاب سطح چهار، نخبگان و اساتید»، با حضور مدیران و اساتید گروه‌های علمی و جمعی از پژوهشگران، در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست که سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س) نیز حضور داشت، رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی اظهار داشت: اساساً پژوهشگاه در هر حوزه دانشی که باشد، جایگاه مهم و خطیری دارد و وظیفه اصلی آن، پیشبرد و توسعه مرزهای دانش است و بی‌تردید پژوهشگاه مطالعات اسلامی، مستثنی از این قاعده نیست و جهت توسعه مرزهای علوم انسانی به‌ویژه در حوزه زن و خانواده رسالت بزرگی به عهده دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم‌زاده خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی برای تعمیق دانش و گسترش پژوهش‌های دینی، نظریه‌پردازی ‌در حوزه علوم و معارف اسلامی به‌ویژه در حوزه زن و خانواده، پاسخگویی محققانه و روزآمد به شبهات و پرسش‌ها، تقویت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه خواهران در حوزه زنان و خانواده، کارآمدسازی پژوهش‌های دینی، زمینه‌سازی برای تربیت پژوهشگران متخصص و ایجاد فضای مناسب برای توانمندسازی آنان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی پژوهشگران، از جمله اهداف این پژوهشگاه است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة‌الزهرا(س) با بیان اینکه تکالیف مهمی به عهده پژوهشگاه است، به لزوم شناسایی پژوهشگران عرصه علوم اسلامی و انسانی، فراهم‌سازی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، برقراری ارتباط و تعامل علمی با نهادها و مراکز علمی مرتبط با فعالیت‌های پژوهشگاه، استفاده از ظرفیت علمی نخبگان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران در این زمینه اشاره کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم‌زاده عنوان کرد: نگاهی که نسبت به اهداف پژوهشگاه شده و وظایفی که ترسیم شده، منحصر به جامعة‌الزهرا(س) نیست؛ بلکه نگاه بین‌المللی است و ما هم، گرچه در حد بین‌المللی قدمی برنداشتیم؛ اما در دیگر اهداف و وظایف تعریف‌شده، گام‌های مناسبی برداشته شده است.
وی در ادامه بیان کرد: در هیئت امنای جامعة‌الزهرا(س) سه پژوهشکده «فلسفه و کلام»، «فقه و مبانی حقوق» و «علوم و معارف اسلامی» برای پژوهشگاه تعریف شده است که در پژوهشکده فلسفه و کلام، سه گروه پژوهشی «فلسفه اسلامی»، «کلام» و «امامت» راه‌اندازی شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة‌الزهرا(س) افزود: در پژوهشکده فقه و مبانی حقوق نیز، سه گروه پژوهشی «فقه زن و خانواده»، «فقه و حقوق» و «موضوع‌شناسی فقه با محوریت زنان» وجود دارد و در پژوهشکده علوم و معاف اسلامی، چهار گروه پژوهشی «مطالعات زنان»، «تاریخ اسلام»، «تعلیم و تربیت اسلامی» و «تفسیر، علوم قرآن و حدیث» ایجاد شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم‌زاده با بیان اینکه ما در پژوهشگاه ۱۰ گروه پژوهشی داریم که ۵ گروه فعال و گروه‌های دیگر در حال راه‌اندازی هستند، خاطرنشان کرد: در این مدت کوتاه، فعالیت‌هایی انجام شده، آثاری به چاپ رسیده و آثاری در دست نگارش و چاپ است.
وی با تصریح به اینکه رساله‌های سطح چهار در پژوهشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند، اضافه کرد: برگزاری جشنواره انتخاب و چاپ رساله برتر در دستور کار قرار گرفته است و فرصت مطالعاتی اقدام دیگری است که پژوهشگاه مدنظر دارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة‌الزهرا(س) به فعالیت‌های دانشنامه زن مسلمان اشاره و اظهار کرد: برخی بخش‌ها و محورهای دانشنامه زن مسلمان که در سطح جهان منحصربه‌فرد است، در حال پیگیری است و تاکنون نزدیک به ۲ هزار مدخل، به تصویب رسیده است.
در ادامه خانم مریم برقعی، نماینده مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة‌الزهرا(س) نیز در این پنل تخصصی، به ارائه فرایند طرح‌های پژوهشی پرداخت و درباره شورای علمی گروه‌ها و شورای‌عالی پژوهش توضیحاتی داد.
 گفتنی است، در این مراسم، خانم خدیجه ‌هاشمی به‌عنوان معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی معرفی شد و ۱۶ نفر از اساتید و نخبگان پژوهشی این پژوهشگاه معرفی و تقدیر شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه