هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پایه‌های تمدن و پیشرفت در گروی پژوهش است

آیت‌الله‌العظمی سبحانی عنوان کردند

پایه‌های تمدن و پیشرفت در گروی پژوهش است

حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: سرافرازیِ عالمان دینی این است که پاسی از اوقات خود را به پژوهش اختصاص دهند تا کاروانِ علمی هر روزی چهره جدیدی به دنیا عرضه کند. جامعه‌ای که مستأکلِ پژوهش‌هایِ دیگران باشد، محکوم به عقب‌ماندگی و اسارت و استثمارپذیری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حضرت آیت‌الله سبحانی، به مراسم بزرگداشت هفته پژوهش در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد پیامی صادر کردند که متن پیام معظم‌له، به شرح زیر است:
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الر حیم
پایه‌های تمدن و پیشرفت در همه جهات زندگی، در گروی تحقیق و پژوهش است. جامعه‌ای که از نظر تحقیق و اندوخته‌های علمی دو روزِ آن یکسان باشد، مسلماً جامعه عقب مانده است. در روایتی هست: «مَن استوی یوماه فهو مغبون». مسلماً مقصود یکسانیِ دو روز در همه جهات زندگی است؛ چه در بخش عبادت و عمل صالح و چه بخش‌های دیگر.
عظمت چشم‌گیرِ فرهنگ اسلام در گروی پژوهش‌هایی است که پس از رحلت رسول‌خدا(ص) در جامعه اسلامی پیگیری شده و آثار فکریِ پژوهشگران قرن اول به قرن دوم منتقل شده و همچنین قرن به قرن تا توانسته فرهنگ عظیم اسلامی را پدید آورد و ما امروز شاهد کتابخانه‌های عظیم اسلامی هستیم که در هر قرنی موجی از علم پدید آورده‌اند.
در عصری زندگی می‌کنیم که اگر اندیشه‌ای در یکی از نقاط جهان پدید آمد، دقایقی بعد در همه نقاط جهان منتشر می‌شود؛ بنابراین سرافرازیِ عالمان دینی این است که پاسی از اوقات خود را به پژوهش اختصاص دهند تا کاروانِ علمی هر روزی چهره جدیدی به دنیا عرضه کند. جامعه‌ای که مستأکلِ پژوهش‌هایِ دیگران باشد، محکوم به عقب‌ماندگی و اسارت و استثمارپذیری است.
اینجانب، بسیار مسرور و شادمان است که مدرسه علمیه عالیه نواب، زیر نظر مدیریت حجت‌الاسلام و‌المسلمین جناب آقای محمد اسفندیاری، گردهمایی اساتید و طلاب مدرسه را برگزار می‌کند و با این پیام کوتاه، خواهان مشارکت در این بزم علمی است. ان‌شاءالله آثار ارزنده پژوهش فضلای این مدرسه را مشاهده خواهد نمود و دعای اینجانب بدرقه خدمات علمی آنهاست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه