هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

احساس امنیت فراتر از خود امنیت است

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار فرمانده ناجا

احساس امنیت فراتر از خود امنیت است

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین، ایجاد احساس امنیت در جامعه را فراتر از ایجاد امنیت دانست و تنها راه حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی را، برخورد با علل و عوامل اصلی آن‌ها عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار فرماندهی انتظامی کل کشور با وی، احساس امنیت را فراتر از وجود امنیت توصیف کرد و گفت: احساس امنیت را در مردم نهادینه کنید؛ زیرا تأثیرات روانی آن بسیار فراتر از خود امنیت است.
وی با اشاره به اهمیت بررسی علل ایجاد جرائم و آسیب‌های اجتماعی، خاطر‌نشان کرد: یک راه برخورد با آسیب‌های اجتماعی، برخورد با معلول است که هیچ‌گاه مشکل را بر طرف نخواهد ساخت و پیرو همین نوع از برخورد است که با تکرار این آسیب‌ها، در جامعه، رو به‌رو هستیم.
امام جمعه موقت قم ادامه داد: راه دوم در برخورد با معضلات اجتماعی، ریشه‌یابی و پیدا کردن منشأ این آسیب‌هاست. مجموعه انتظامی کشور با انجام مطالعات و بررسی علل این آسیب‌ها و البته ارائه راهکار مناسب به دستگاه‌های قانون‌گذار و سایر دستگاه‌های مربوطه، می‌تواند در حل این معضلات و آسیب‌ها، به‌صورت فعال وارد عمل شود.
وی وجود عنصر بازدارندگی در قوانین را، هدف اصلی از قانونگذاری عنوان کرد و افزود: از یک طرف قوانین باید بازدارندگی لازم و کافی را در پی داشته باشد و از طرف دیگر، زمینه‌سازی مناسب قبل از اجرای قوانین انجام گیرد و در مواردی از مجازات‌های جایگزین استفاده شود تا دیگر شاهد تکرار جرائم در سطح جامعه نباشیم.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، انعطاف در برخورد با مجرمین را در عین صلابت ضروری دانست و گفت: برخورد با مردم باید آمیزه‌ای از صلابت و انعطاف باشد و در هر منطقه، با توجه به شرایط خاص آن منطقه باید متفاوت باشد؛ کما اینکه در احکام اسلام و همچنین سیر تشریع آن‌ها انعطاف به‌خوبی مشاهده می‌شود.
وی تسهیل کار مردم در حیطه وظایف مجموعه انتظامی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، ایجاد امنیت، هوشمند‌سازی و تسهیل کارهای مردم با استفاده از بسترهای نوین، پیوسته معنا و مفهوم تازه‌ای می‌یابد که نباید از آن غافل شد.
آیت‌الله حسینی بوشهری، مجموعه انتظامی کشور را پناهگاه مردم توصیف کرد و گفت: نیروی انتظامی پناهگاه مردم است و مردم نیز به آن چشم امید دوخته‌اند. تمامی مردم و مسئولان باید مجموعه انتظامی کشور را به‌خوبی بشناسند و قدردان تلاش‌های آن باشند.
وی حماسه 19 دی و سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی و ایام حزن اهل‌بیت(ع) را یادآور شد و ضمن تجلیل از مقام شامخ این شهید از خود گذشته، قیام تاریخی مردم قم در نوزدهم دی‌ماه سال 56 را سبب تسریع در تحقق انقلاب اسلامی دانست و ایام شهادت حضرت زهرا(س) را تسلیت گفت.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه، سردار حسین اشتری، گزارشی از فعالیت‌ها، چشم‌اندازها و برنامه‌های نیروی انتظامی ارائه کرد و گفت: در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مبنی بر ارتقای مجموعه انتظامی کشور، فعالیت‌های زیادی در راستای ارتقای بعد معرفتی، توانایی‌ها، هوشمند‌سازی پلیس و آنلاین‌سازی خدمات برای شهروندان، صورت گرفت.
وی ادامه داد: به‌سبب اقدامات مثبتی که انجام گرفت، شاهد افزایش سطح رضایت مردم از پلیس و به‌طور کلی مجموعه انتظامی کشور بودیم؛ اما به این حد قانع نیستیم و تا حد مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم.
فرماندهی انتظامی کل کشور، ضمن اشاره به لزوم برخورد و بررسی عوامل و اسباب ایجاد جرائم، خاطر‌نشان کرد: قانون در برخی موارد بازدارندگی کافی را ندارد. هزینه جرم باید افزایش پیدا کند تا شاهد تکرار جرائم از سوی مجرمین نباشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه