هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

خروجی هدفمند در حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای جامعه

مدیر حوزه‌های علمیه در یزد تأکید کرد

خروجی هدفمند در حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای جامعه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تصریح به اینکه حوزه علمیه متناسب با تحولات رخ‌داده در ایران و جهان در عرصه‌های علمی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ارتباطی و بین‌المللی، نیرو تربیت نکرده‌ است، اظهار کرد: حوزه علمیه می‌بایست، ناظر به زمانه باشد و متناسب با زمانه به نیازها پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، آیت‌الله اعرافی و هیئت همراه در ادامه سفرهای استانی، 18آذر با استقبال مدیر حوزه علمیه یزد، روحانیون و مسئولان استانی، وارد یزد شد.
 مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جلسه‌ای با نماینده ولی‌فقیه، استاندار، نمایندگان استان یزد و مسئولان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در این استان برگزار شد، با بیان اینکه برای پاسخگویی حوزه‌های علمیه به نیازهای امروز، باید به برخی نکات توجه شود، افزود: حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر تلاش کرده که به یک بازسازی و بازنگری کلان و طراحی‌های جامع بپردازد که راه سنگین و دشوار است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه از اسناد کلان و راهبر برخوردار است که سندهای۵ ساله، ۲۰ ساله و ده‌ها طرح از جمله آنهاست، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ طرح مهم تحولی در حوزه‌های علمیه انجام خواهد گرفت. در این طرح‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ رشته ویژه حوزه‌های علمیه طراحی شده است.
آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: ما در ارتباط با استان‌ها و شهرها، اساس را بر چند محور قرار دادیم. یک اینکه استان‌ها از اختیارات بیشتری برخوردار شوند. بسیاری از مسائلی که به قم گره‌ خورده و لازم بوده که در قم رفع شود، باید در استان‌ها پیگیری و حل آن به استان‌ها واگذار شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه دومین راهبرد، ارتقاست؛ به‌معنای اینکه بسیاری از نیروسازی‌ها و اجرای برنامه‌ها در سطوح بالاتر برای تأمین نیازها در محورهای مختلف بدون نیاز به قم انجام گیرد؛ توسعه سطوح عالی، درس‌های خارج، رشته‌های تخصصی و ده‌ها عنوان دیگر الگو گرفته و در استان‌ها پایه‌ریزی می‌شود.
وی عنوان کرد: در میان راهبردهای کلان چه در سطح حوزه مرکزی و چه در حوزه شهرها، طرح آمایش حوزه را مدنظر قرار دادیم و کارکردهای حوزه و روحانیت شناسایی شد که ۲۰۰ مورد بود و ۵۰ مورد آن احصا و انتخاب شد و در رشته‌سازی و تعاملات بیرونی، طراحی و اجرای آن آغاز شد.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه جهت‌گیری در حوزه علمیه این است که بر اساس سند آمایش، خروجی هدفمند و متناسب با نیازهای جامعه داشته باشیم، افزود: در این زمینه ۳۰ نهاد مورد توجه قرار گرفت و با آنها به‌تدریج به تفاهم‌نامه، برنامه ۵ ساله و دبیرخانه دست یافتیم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: حوزه علمیه امروز با آنچه که قدیم بود، متفاوت است؛ زیرا دنیا فرق کرده و تحولات امروز نسبت به گذشته فوق‌العاده عظیم و متفاوت است؛ مثلاً ضریب سواد در کشور زیر ۵۰ درصد بود؛ اما امروز بیش از ۹۰ درصد است که این مسئله، سؤالات و نیازهای جدید و متنوعی را ایجاد می‌کند که پاسخگویی به آن نیز دشوارتر می‌شود.
آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: حوزه وقتی حوزه است که ناظر به زمانه باشد و متناسب با زمانه به نیازها پاسخ دهد؛ ولی حوزه در این خصوص به نسبت آن، رشد پیدا نکرده؛ ولی در جهات مختلف پیشرفت‌هایی را داشته است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه هم قوت‌ها و دستاوردهای حوزه‌های علمیه زیاد بوده و هم اینکه مشکلات و ضعف‌هایی داریم که باید در جهت رفع آنها تلاش‌هایی را انجام دهیم، ادامه داد: یک ضعف این است که به‌تناسب این تحول علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ارتباطی و بین‌المللی که در ایران و جهان رخ داده، نیرو تربیت نکرده‌ایم؛ به‌خصوص در حوزه کیفیت.
آیت‌الله اعرافی در ادامه، با بیان اینکه یزد، در پرتو تحولاتی که در این چند دهه رخ داده، محورهای مختلفی در توسعه آن مدنظر بوده که همه با کارهای فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی در ارتباط است، افزود: محور علمی و دانشگاهی یکی از این تحولات است که در این راستا به ۹۰ هزار دانشجوی فعال در دانشگاه‌های این استان می‌توان اشاره کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور از دیگر تحولات استان یزد را، جامعه غیربومی و اتباع، مباحث گردشگری و توسعه آموزش‌وپرورش بیان کرد و گفت: این تحولات نیازمند کارهای فرهنگی و دینی و پاسخگویی به نیازها و سؤالات است که فعالیت‌های جدی را می‌طلبد.
وی با تأکید بر اینکه یزد باید شناخته شود و مسائل امروز و فردای آن تحلیل و بر اساس آن نسبت به طراحی‌های فرهنگی و حوزوی اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: ما به‌عنوان نهادهای حوزوی، باید این تحولات را بشناسیم و تلاش ما در سند آمایش توجه به این مسائل بوده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه استان یزد در بحث کمیت و کیفیت مساجد رتبه نخست کشور را دارد، گفت: شاخصه هر هزار نفر یک مسجد، در استان یزد رعایت شده؛ ولی نیازمند برنامه‌ریزی برای دسترسی تمام مردم به مسجد و یک روحانی آموزش‌دیده در مساجد هستیم.

   حوزههای علمیه گسل ایجادشده بین جوانان و جامعه دینی را پر کنند
آیت‌الله ناصری یزدی نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه بعد از کرونا گسلی در جامعه بین مردم و جامعه دینی و علمی و روحانیت ایجاد شده است، افزود: متأسفانه چون از اول انقلاب، فکری به حال آموزش نسل جوان نکردیم، نتوانستیم فراگیر کار کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان یزد اضافه کرد: درصد کمی از جامعه در اختیار جامعه دینی قرار دارد که نیازمند فعالیت جدی حوزه علمیه در این خصوص است.
امام جمعه یزد ادامه داد: حوزه‌های علمیه و مسئولان کشور، باید برای بقای انقلاب و گسترش فعالیت‌ها و جذب جوانان برنامه‌ریزی جدی و دقیق داشته باشند تا بتوان ارتباط مؤثر و مفیدی با جوانان برقرار کرد.
رئیس شورای حوزه علمیه یزد اضافه کرد: متأسفانه دشمن در حال استفاده از گسل ایجادشده بین جوانان و مردم با جامعه دینی است که می‌تواند، مسئله‌ساز و مشکل‌ساز برای جمهوری اسلامی ‌شود.
آیت‌الله ناصری یزدی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید به بحث آموزش‌وپرورش توجه داشته باشد و نگاه تحول را در آن به‌صورت جدی پیگیری کند؛ زیرا تفکر، تدین و تعقل باید در بین دانش‌آموزان موج بزند؛ ولی چون نوع آموزش، انگلیسی و وارداتی است، شاهد این اصول اساسی نیستیم.
امام جمعه یزد با بیان اینکه دشمن در بحث جمعیت توانسته به اهداف شوم خود دست یابد، افزود: حوزه علمیه باید در این بحث نیز ورود و برنامه‌هایی را به مسئولان ارائه کند تا کشور از این چالش رهایی یابد.
آیت‌الله ناصری یزدی در دیدار آیت‌الله اعرافی با مدیران، مسئولان و کادر مدارس علمیه استان یزد نیز ضمن اشاره به جو مدارس آموزش و پرورش یزد، عنوان کرد: کاری که حوزه‌های علمیه انجام ‌دهند، این است که دانش‌آموزان را به سمت حوزه جذب و روحیه اسلامی و معنویت و نماز و قرآن را در آنها احیا کنیم.
وی اذعان کرد: در دانشگاه فرهنگیان بحث تربیت معلم به‌گونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود که معلم دغدغه آینده کشور و دین دانش‌آموزان را ملاک قرار دهد و حوزه علمیه، نباید در این مورد بی‌تفاوت باشد.
امام جمعه یزد در پایان با بیان اینکه متأسفانه دانش‌آموزان تفکر را در مدارس نمی‌آموزند، اذعان کرد: دانش‌آموزان، امروز بیشتر به دنبال نمره گرفتن و قبولی در پایان سال و گرفتن مدرک هستند.
گفتنی است، دیدار با «اعضای شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد»، «اساتید مدارس علمیه استان یزد»، «طلاب، روحانیون و مبلغان»؛ «خانواده‌های حوزویان تازه‌مزدوج» و بازدید از مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن و زمین مصلی، از برنامه‌های سفر مدیر حوزه‌های علمیه به استان یزد بود.

   رشد ۱۰۰ درصدی مدارس علمیه استان یزد
حجت‌الاسلام والمسلمین شمس هم در این جلسه، با اشاره به اینکه مدیریت حوزه علمیه استان یزد، در۲۲ آذر ۱۳۸۸ با تعداد ۷ مدرسه و ۱۰ کادر، ۴۰ استاد و ۴۷۰ طلبه فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: در حال حاضر ۱۴ مدرسه علمیه در استان یزد با ۱۴۰۰ طلبه با پرونده تحصیلی و ۱۳۰ استاد دارای حکم و ۴۷ نفر کادر علمیه مشغول فعالیت هستند.
مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه تمام مدارس علمیه یزد دارای هیئت امنا هستند، افزود: دارای ۹ رشته تخصصی امامت، حقوق، مشاوره اسلامی، کلام امامیه، تفسیر و... با ۳۷۵ طلبه در حال تحصیل هستیم که تاکنون ۱۶ دوره از آن نیز برگزار شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۵۷ تفاهم‌نامه بین اشخاص و ارگان‌های مختلف با حوزه علمیه استان یزد به امضا رسیده و فعالیت‌های مختلفی را انجام داده‌ایم، افزود: یزد تقریباً اولین استانی است که دوره مکالمه عربی با اساتید بومی را پس از استان قم، با ۸ دوره و ۷۸۰ نفر شرکت‌کننده برگزار کرد.
وی، تعداد حافظان قرآن کریم در حوزه علمیه استان یزد را ۵۵ نفر اعلام کرد و اظهار کرد: یکی از مسائلی که در آن رشد بسیار خوبی داشتیم، بحث ملبس بودن طلاب بوده که تا به حال ۴۳۰ نفر از طلاب یزد ملبس شده‌اند.
مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه ۲۰۰ دوره مختلف در بحث پژوهش در حوزه علمیه استان یزد برگزار شده است، افزود: تأسیس پژوهش‌سرای حوزه علمیه یزد و تشکیل دبیرخانه علمی انجمن‌های علمی با ۱۱ شورای علمی، از فعالیت‌های معاونت پژوهش در حوزه علمیه استان یزد به‌شمار می‌رود.
 وی همچنین در جلسه‌ای دیگر، از شناسایی ۱۱۶ استعداد برتر در حوزه علمیه استان یزد خبر داد.

   انجام بیش از ۳۰ واسپاری آموزشی به مدیریتهای استانی
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد در دیدار آیت‌الله اعرافی با اساتید مدارس علمیه استان یزد که 18آذر برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ مورد واسپاری مسائل مهم آموزشی به مدیریت‌های استانی صورت گرفته که یکی از آن‌ها واسپاری در بحث تقویم آموزشی حوزه‌های علمیه است، گفت: ما تلاش کردیم تا یک تقویم آموزشی منعطف تنظیم و در اختیار مدارس قرار دهیم تا هر استان بتواند برای خود، نیم‌سال آموزشی تعیین کند.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امتحانات کتبی و شفاهی به حوزه‌های علمیه استان‌ها واگذار شده است، افزود: ما در این مسئله به سنت قدیم بازگشتیم و سعی کردیم که بهترین روش را به‌کار گیریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه