هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه در هر زمان تولیدات فکری و نظری را سخاوتمندانه ارائه کند

آیت‌الله اعرافی در بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران جامعة‌الزهرا(س)

حوزه در هر زمان تولیدات فکری و نظری را سخاوتمندانه ارائه کند

آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران جامعة‌الزهرا(س)، با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و خانم برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س) و دیگر مسئولان این نهاد، ۲۵‌آذر در سالن اجتماعات تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، 25‌آذر در این همایش، اظهار کرد: حوزه دارای دستاوردهای بزرگی بوده که ورود معارف الهی و نقش‌آفرینی در قلمروی بانوان و امتداد بین‌المللی حوزه در توسعه کمی حوزه‌های علمیه تأثیرگذار بوده است.
وی افزود: طلاب و حوزه‌های علمیه، باید نیاز دینی جامعه را برطرف کنند و به تولید نظریه بپردازند. حوزه باید در هر زمان تولیدات فکری و نظری را سخاوتمندانه ارائه کند.
مدیرحوزه‌های علمیه ادامه داد: در جامعة‌الزهرا(س) نیز این‌گونه است. باید باب تحقیقات بنیادی را باز کرد و با صبوری پیش رفت. تحقیقات پیوسته یک بخشی از حوزه است و نباید مطلق کرد و افراد را از تحقیق کاربردی باز داشت. تحقیقات باید روز به روز پیشرفت کند.
وی با بیان اینکه هفته پژوهش، فرصتی برای توسعه علوم، معارف اسلامی و تعمیق اندیشه اسلامی به‌ویژه در حوزه بانوان است، گفت: کاروان حوزه‌های علمیه در بیش از هزار سال، از امتیازهای مهمی برخوردار بوده است و ما در بازشناسی و بازنمایی تاریخ درخشان ضعف داریم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حضرت خدیجه و حضرت فاطمه و حضرت زینب کبری(ع) حلقه‌هایی از زنجیره بسیار مقدس و دارای مشترکاتی هستند، گفت: با اینکه هر کدام از این بانوان در یک برهه و مقطعی بودند و وظایف ویژه‌ای داشتند؛ اما همزمان از یک مشترکات و نقاط مشترک دارند و در سه نقطه عطف تاریخی نقشی راهبری و درجه یک ایفا کردند و این، مطلب بسیار مطلب مهمی است.
وی با اشاره به نقش راهبری حضرت فاطمه(س) گفت: اگر این جامعه را تحلیل کنیم، می‌شود از ابعاد مختلف سخن گفت. همه ما به این اندازه می‌دانیم که مدینه پس از غروب پیامبر اسلام(ص) به سه قسمت تقسیم شد. جامعه وادادگی پیدا کرد و اکثریت وارد دالان تاریک و فضای غوغاگرانه و ناپسند بودند.
آیت‌‌الله اعرافی خاطر‌نشان کرد: همه زنان و مردان عالم، مدیون این سه بانویی هستند که در ترسیم آینده به شکل شگفت‌انگیزی نقش‌آفرینی کردند. باید راه و رسم اندیشه آنان را پاس بداریم؛ به‌ویژه حوزه‌های بانوان باید در این مسیر گام‌های بزرگ بردارند.
 
 ضرورت ساماندهی حضور بانوان طلبه در پاسخگویی به نیازهای پژوهشی جامعه
خانم برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س)  نیز در این مراسم، اظهار کرد: تهیه پژوهش‌هایی متناسب با نیازهای پژوهشی مسلمانان جهان و تدوین اولولیت‌های متناسب با نیازهای اسلامی و ضرورت تدوین نظام جامع و منظومه پژوهشی، با همکاری تمامی حوزه‌های علمیه، باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه پژوهش در حوزه‌های علمیه سابقه‌ای بیش از هزار سال دارد، گفت: پژوهش همزاد با تدریس و تحصیل است. بسیاری از بزرگان دین، علما، فضلا و فیلسوفان بزرگ در طول تاریخ، همه اهل پژوهش بوده‌اند و این سابقه، با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است که نیاز است، آینده مسیر را روشن ترسیم کنیم.
برقعی ادامه داد: در امر پژوهش کل کشور، منطقه و جهان باید با هم تعامل داشته باشند و سیستم‌های آموزشی موفق هستند که در آن پژوهشگران توانمندی توانسته باشند، به ارائه نظریه‌های جدید برای حل مسائل بپردازند.
وی تصریح کرد: ما در کشورمان بیش از آنکه تولیدکننده نظریه‌های پژوهشی باشیم، بیشتر استفاده‌کننده هستیم که در این باره رهبری بارها تأکیداتی داشته‌اند که باید چراغ راهمان باشد.
مدیر جامعة‌الزهرا(س) با بیان اینکه یکی از نواقص حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب اسلامی نبود نهادهای حمایتی در حوزه پژوهش بوده است، گفت: با تأسیس معاونت پژوهش، اکنون شاهد سامان‌دهی پژوهش‌ها و کارهای خوبی در این حوزه هستیم. معاونت پژوهش حوزه، قدم‌های مؤثری برداشته است و ارتقای نشریه‌های علمی حوزوی و تأسیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی، از دیگر اقدامات مناسب در این عرصه است که باید ارتباط مناسبی با سایر نهادهای پژوهشی و دانشگاهی فراهم شود.
گفتنی است، در این مراسم، ۱۰ نفر از پژوهشگران برتر جامعة‌الزهرا(س) که دارای آثار فاخر بودند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه