هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پژوهش‌ها باید مبتنی بر منابع وحیانی و عمیق باشد

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در رونمایی از جدیدترین آثار آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

پژوهش‌ها باید مبتنی بر منابع وحیانی و عمیق باشد

مراسم رونمایی از جدیدترین آثار حضرت آیت‌الله جوادی آملی، از جمله رحیق مختوم مجلدات 33 تا 35، عقلانیت شهود جلد3، تفسیر تسنیم جلدهای 57 تا 61، ادب فنای مقربان جلد12 و تحریر نهج‌البلاغه جلد3، با حضور رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی جوادی آملی، ۲۱‌آذر در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، اظهار کرد: محصول تحقیق باید کارآمد بوده و اثربخشی لازم در اجتماع را داشته باشد؛ این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که ژرف‌نگری و تحقیق، رسالت مهم پژوهشگران است.
وی افزود: تحقیق یعنی به‌ حق رسیدن و تبعاتی که این لایه‌برداری ایجاد می‌کند، آثار ارزشمند آن به جامعه بازمی‌گردد و بنیادی‌ترین لایه‌های جامعه را کار پژوهش و تحقیق رقم می‌زند.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء بیان کرد: برخی تحقیق و ژرف‌نگری را بدعت می‌دانند؛ درصورتی ‌که سنت است و این موضوع سبب می‌شود، فضای تحقیق کند شود. همگان باید در اراده‌ای که در کشورمان وجود دارد، اصرار کرده و توسعه مباحث نظری را اصل بدانند. هرچه پژوهش‌ها عمیق‌تر و لایه‌های زیرین بهتر کشف شود، کارآمدی بهتری خواهد داشت.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جوادی آملی عنوان کرد: در زمینه عمق‌یابی که در فضای علم اصول و فلسفه شده، دستاوردهای مهمی در فضای علمی به دست آمده است. نسبت به ژرف‌نگری و عمق‌یابی و برداشتن لایه‌های زیرین که رسالت پژوهش است، این اصل را باید پذیرفت و به آن تأکید کرد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی همواره سعی‌شان این بوده که علم را بشکافد و در آثار ایشان این موضوع قابل ‌مشاهده است. ایشان ضمن شرح و تبیین، رسالت خود را در باب تحریر می‌دانند.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه، حوزه‌های علمیه رسالت دارند در بخش‌های مختلف علوم اسلامی بکوشند و هر جا که از کتاب و سنت می‌توانند استنباط کنند، عنوان کرد: قانون اساسی از قانون نانوشته‌ای به‌نام فقه نوشته ‌شده است. فقه دانش غنی اسلامی و مولود حوزه‌های علمیه است و منبعی برای نوشتن قانون اساسی شده است.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، تولیدات خود را ناظر بر علوم انسانی انجام دهند، گفت: تولیدکنندگان علوم اسلامی، الزاماً توجهی به علوم انسانی ندارند و این موضوع یک نقص است و در حوزه‌های علمیه باید این نقص را برطرف کرد. همچنین صاحبان علوم انسانی، خود را به اندیشه‌های علوم اسلامی نزدیک کنند؛ همان‌گونه که قانون اساسی خود را به فقه نزدیک کرد. آسیب اصلی این است که از اندیشه و مبانی امام خمینی(قد) دور شده‌ایم.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جوادی آملی افزود: پژوهش‌ها باید مبتنی بر منابع وحیانی و عمیق باشد و ژرف‌نگری و نگرش‌های عقلی خاص در کارهای پژوهشی لحاظ شود.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به جایگاه علمی حضرت آیت‌الله جوادی آملی، بیان کرد: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی از ابتدا فعالیت داشتند و از محضر علما و اساتید و شخصیت‌های یگانه‌ای بهره بردند. بهترین و ارزشمندترین آثار را نیز به‌تبع اساتید بزرگوار خود تولید کردند که در آرشیو بنیاد اسرا، دستخط‌هایی از 60 سال پیش ایشان وجود دارد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از سال 1330 قلم ایشان کارکرد و تا امروز ادامه دارد و این قلم به دعای مردم قلم اعجاب‌انگیزی است و هم‌زمان در کنار فعالیت‌های قلمی، برنامه‌های بیانی دارند و یک ‌لحظه در طول 70 سال از تدریس جدا نبودند؛ همان‌گونه که امروز درس خارج فقه در بحث ارث را تدریس می‌کنند.
وی با بیان اینکه امروز شصت‌و‌یکمین جلد کتاب تفسیر تسنیم قرار است چاپ شود، گفت: ازجمله اقدامات مبارک، بحث تفسیر تسنیم است که این موضوع به‌مدت 40 سال ادامه دارد و این متعلق به جهان اسلام است. در پایان شهریور سال 1401 همه تحقیقات در زمینه تسنیم را ارائه خواهیم داد و این موضوع از آرزوهای حضرت آیت‌الله جوادی آملی بود که این دوره تفسیری به نهایت برسد.

  عمومیسازی اندیشه و آثار آیتالله جوادی آملی مورد تأکید است
حجت‌الاسلام روح‌اللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نیز در این مراسم بیان کرد: در کنار تنظیم و تولید آثار حضرت آیت‌الله جوادی آملی، تدوین منظومه علمی ایشان مورد توجه قرار می‌گیرد که در قالب مجموعه آثار روش‌های دایرةالمعارفی انجام می‌شود. عمومی‌سازی اندیشه و آثار ایشان مورد تأکید است و محتوای آن برای همگان قابل‌فهم می‌باشد و این اقدام در حال انجام است.

 پژوهش در رکاب رسانه به موفقیت میرسد
سید‌عباس موسوی‌تبار معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء هم در این مراسم، با بیان اینکه، پژوهش دقیق با یک رسانه غیرمغرضانه، مدینه فاضله‌ای را رقم می‌زند، تصریح کرد: پژوهشی که در رکاب رسانه باشد، به موفقیت می‌رسد.
وی ادامه داد: هر پژوهشی باید منجر به جریان‌سازی و آگاهی‌بخشی شود و این امر، به کمک رسانه امکان‌پذیر است و پژوهش بدون رسانه؛ یعنی پژوهشی کُند که تنها در کنج کتابخانه‌ها جای دارد.

  107 پروژه پژوهشی در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء انجام شده است
وحید احمدی معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء هم در این مراسم، با اشاره به حضور 100 پژوهشگر در این بنیاد، عنوان کرد: 107 پروژه پژوهشی در این بنیاد انجام‌ شده است که برخی از آن‌ها تا پایان امسال رونمایی می‌شود.
وی افزود: از جمله آن‌ها می‌توان به عقلانیت شهود، شماره‌های جدید فصلنامه حکمت اسراء و انواع و اقسام کتب تفسیر تسنیم اشاره کرد. نرم‌افزار کتابخانه جامع اسراء، سال گذشته رونمایی شد و شامل تمام آثار آیت‌الله جوادی آملی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه