هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

برای رسیدن به تمدن اسلامی باید مباحث تمدنی در حوزه‌ علمیه بحث شود

آیت‌الله اراکی در دیدار اساتید حوزه و دانشگاه‌ استان مرکزی

برای رسیدن به تمدن اسلامی باید مباحث تمدنی در حوزه‌ علمیه بحث شود

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، به چالش کشیده شدن تمدن غرب در جهان، از سوی انقلاب اسلامی را اصلی‌ترین عامل مخالفت آن با جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی، باید در حوزه‌های علمیه، مباحث تمدنی مثل فقه نظام اقتصادی، فقه فرهنگ، فقه سیاسی و فقه عمران شهری مطرح شود؛ البته تدریس این مباحث در قم آغاز شده و تألیفاتی هم در این عرصه صورت گرفته است.

به گزارش  خبرگزاری رسا، آیت‌الله اراکی در دیدار اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌‌های استان مرکزی، به تبیین مسئله وحدت حوزه و دانشگاه با رویکرد فقهی و فلسفی پرداخت و نکاتی را درباره هوش مصنوعی ارائه کرد.
آیت‌الله اراکی در این دیدار، با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه عقل جامعه هستند، ابراز کرد: تأکید حضرت امام(قد) بر وحدت حوزه و دانشگاه، برای رسیدن جامعه اسلامی به اهداف خود و پیشرفت کشور بود. روشن‌ترین دلیل وحدت این است که عقل هر موجودی باید هماهنگ باشد و عقل ناهماهنگ به اهداف درست رهنمون نمی‌‌کند.
عضو خبرگان رهبری، با تأکید بر اهمیت جایگاه هوش مصنوعی اظهار کرد: آنچه که در این علم باید مورد توجه قرار گیرد، فلسفه‌ هوش مصنوعی است. تعریف روشن از هوش مصنوعی، کاربردها، آفات و آسیب‌های هوش مصنوعی، از مسائلی است که در فلسفه این علم، باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد و این مهم، از قبیل کارهایی است که حوزه و دانشگاه در کنار هم عهده‌دار آن هستند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌‌های علمیه به عملیات استنتاج اشاره کرد و افزود: برای رسیدن از مجهول به معلوم، چهار روش؛ از کلی به جزیی، از خاص به عام، از کل به جزء و از جز به کل وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مباحث در هوش مصنوعی، بررسی منطق نتیجه‌گیری در هوش مصنوعی است که از چه شیوه‌ای برای رسیدن به معلوم باید استفاده شود.
وی با تجلیل از استاد خود، مرحوم شهید صدر، ابراز کرد: مرحوم شهید صدر کاربرد روش استقرایی (از خاص به عام) در علوم دینی را مطرح کردند و با تبیین منطق استفاده از آن، به تطبیق این روش در علم اصول، بحث تواتر، علم کلام، بحث اثبات وجود خدا و اثبات رسالت و نبوت پرداختند.
وی در پایان با بیان اینکه راز خصومت غرب با انقلاب اسلامی، ایجاد تمدنی نوین در ایران است، اظهار کرد: ؛ به چالش کشیده شدن تمدن غرب در جهان از سوی انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین عامل مخالفت با جمهوری اسلامی ایران است و برای رسیدن به تمدن اسلامی، باید در حوزه‌های علمیه مباحث تمدنی مثل فقه نظام اقتصادی، فقه فرهنگ، فقه سیاسی و فقه عمران شهری مطرح شود؛ البته تدریس این مباحث در قم آغاز شده و تألیفاتی هم در این عرصه صورت گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه