هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

کنگره جهانی آیت‌الله‌العظمی آقا ضیاء‌الدین عراقی برگزار می‌شود

کنگره جهانی آیت‌الله‌العظمی آقا ضیاء‌الدین عراقی برگزار می‌شود

در حال حاضر دبیرخانه کنگره جهانی آیت‌الله آقا ضیاء‌الدین عراقی، با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بعضی از بزرگان، فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار است، این کنگره در قم و نجف در سال آینده برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام ملکی در نشست خبری که با موضوع «کنگره جهانی آیت‌الله‌العظمی آقا ضیاء‌الدین عراقی » در قم برگزار شد، گفت: مؤسسه آیین معنویت سال ۸۴ فعالیت خود را با هدف معرفی علمی و عملی مفاخر و مشاهیر، احیای تراث بزرگان دین، معرفی مسائل مستحدثه و نقد عرفان‌های افراطی و بیان اخلاق و معنویت عرفان اصیل اسلامی راه‌اندازی شده است.
دبیر کنگره جهانی آیت‌الله‌العظمی آقا ضیاء‌الدین عراقی با بیان اینکه برای ترویج سبک زندگی مفاخر دین، بهترین ابزار استفاده از هنر است، گفت: اگر در قالب هنر بتوانیم، به ترویج سبک زندگی مفاخر و عالمان دین بپردازیم، اثر آن در جامعه دوچندان خواهد بود و در همین رابطه در تلاش هستیم، زندگی ۱۴ معصوم(ع) و مفاخر را در قالب هنر، فیلم، مستند و. . . معرفی کنیم.
حجت‌الاسلام ملکی با بیان اینکه نسبت به مفاخر و بزرگان به‌خصوص کسانی که در تاریخ اسلامی اثرگذار بودند، چندان موفق نبوده و کمتر به آنها بها داده‌ایم، افزود: این مسئله در مورد مفاخر استان مرکزی همچون آقا ضیاء عراقی هم مشهود است.
دبیر این کنگره بیان کرد: اما در مورد مفاخر استان مرکزی در مرحله اول تلاش ما این است، به معرفی افکار و شخصیت‌هایی چون آقا ضیاء‌الدین و نورالدین عراقی و ملافتحعلی سلطان‌آبادی بپردازیم. در همین رابطه ابتدا قصد داریم، کنگره آقاضیاء‌الدین عراقی را همزمان با هشتادمین سالگرد ارتحال این عالم ربانی برگزار کنیم.
حجت‌الاسلام ملکی، با اشاره به ابعاد شخصیتی آقا ضیاء‌الدین عراقی و نظر امام راحل و مقام معظم رهبری در مورد این عالم ربانی، افزود: متأسفانه ایشان در حوزه هم فرد ناشناخته‌ای است و در مظلومیت آقا ضیاء‌الدین عراقی همین اندازه بس که در زمان ایشان، عالمان بزرگی چون مرحوم آخوند خراسانی، شیخ انصاری و. . . حضور داشتند که این تعدد علمای بزرگ سبب گمنامی ایشان شده است.
وی خاطرنشان کرد: در ۲۰۰ سال گذشته، مرحوم آقا ضیاء، یکی از اصولیین برتر بوده و توانسته، ۳۷ کتاب به‌نگارش دربیاورد و این کنگره هم در تلاش است، موسوعه ایشان را منتشر کند.
دبیر کنگره بیان کرد: از ویژگی‌های مرحوم آقا ضیاء تربیت مجتهد در حوزه علمیه نجف است. در درس خارج ایشان، ۱۵۰ مجتهد مسلم شرکت می‌کردند.
وی اظهار کرد: ایشان حتی با عرفان انحرافی در نجف مقابله کرد و این مسئله را به‌خوبی می‌توان از آثار ایشان فهمید.
حجت‌الاسلام ملکی با بیان اینکه تأکید رهبر انقلاب بر برگزاری این کنگره است، گفت: در حال حاضر، دبیرخانه این کنگره با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بعضی از بزرگان فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است، این کنگره، سال آینده در قم و نجف برگزار شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه