هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

سه دلیل برگزاری کنفرانس دموکراسی در آمریکا

نماینده جامعة‌ المصطفی در آمریکا و کانادا مطرح کرد

سه دلیل برگزاری کنفرانس دموکراسی در آمریکا

نماینده جامعة‌ المصطفی العالمیه در آمریکا و کانادا گفت: متحدان سنتی و کشورهایی که به حمایت آمریکا دل ‌بسته بودند، در اعتماد خود به آمریکا تردید پیدا کرده‌اند. آمریکا با برگزاری این کنفرانس درصدد است که آبروی از دست‌رفته خود را بازگرداند.

آمریکا به رهبری «جو بایدن» در روزهای نهم و دهم دسامبر، مطابق با هجدهم و نوزدهم آذرماه امسال، کنفرانسی مجازی با عنوان «دموکراسی» برگزار کرد و از ۱۱۰ کشور جهان به‌عنوان متحدان آمریکا دعوت کرد. در این‌باره خبرگزاری حوزه، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمحسن رادمرد، نماینده المصطفی در آمریکا و کانادا انجام داد.
وی درباره هدف بایدن از برگزاری این کنفرانس، گفت: اولاً: به‌نظر می‌رسد که آمریکا به دنبال تحمیل ایده، نظر و تعریف خاص خودش از دموکراسی به جهان است. چنان‌که تاکنون همیشه تلاش کرده است، مفاهیمی مانند آزادی، حقوق بشر، تروریسم و... را طبق تعریف خودش به ملل جهان تحمیل کند.
ثانیاً: با قدرت‌ گرفتن کشورهایی مثل چین و تضعیف روزافزون آمریکا به‌عنوان ابرقدرت جهان، به‌نظر می‌رسد، جنگ سرد شروع شده و روز به روز داغ‌تر می‌شود. واقعیت این است که با شکست‌های مفتضحانه آمریکا در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، سوریه، یمن، آمریکای جنوبی و بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه، موقعیتش در جهان از هر زمان دیگر ضعیف‌تر شده است.
از این‌رو، متحدان سنتی و کشورهایی که به حمایت آمریکا دل بسته بودند، در اعتماد خود به آمریکا تردید پیدا کرده‌اند. آمریکا با برگزاری این کنفرانس درصدد است که آبروی ازدست‌رفته خودش را بازگرداند. از سویی به کشورهای هم‌سو با خودش دلگرمی بدهد و از سوی دیگر، در مقابل قدرت جدید لشکرآرایی کند تا شاید بتواند در این جنگ سرد دست بالاتر را بیابد.
ثالثاً: سیاست‌ها و شیوه برخورد رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، دونالد ترامپ، در خصوص تک‌روی و تک‌قطبی بودن آمریکا در جهان، با شکست مواجه شد و موقعیت آمریکا را بیشتر متزلزل کرد. بایدن با این کنفرانس به دنبال ترمیم آن شکست است و می‌خواهد بگوید در جهان تنها نیست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه