هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت استفاده از دریاها در راستای رونق اقتصادی کشور و زندگی ساحل‌نشینان

توصیه‌های مراجع عظام و علما به فرمانده نیروی دریایی ارتش

ضرورت استفاده از دریاها در راستای رونق اقتصادی کشور و زندگی ساحل‌نشینان

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و هیئت همراه، 10‌آذر با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی و حضرت آیت‌الله علوی گرگانی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

  اقدامات نیروی دریایی ارتش باعث عزت و عظمت میهن اسلامی است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های مخلصانه نیرو‌های نظامی، با اشاره به آیه هشتم از سوره منافقون که می‌فرماید: «و لله العزة و لرسوله و للمؤمنین و لکن المنافقین لا‌یعلمون»، گفتند: مسلمانان باید همیشه عزت اسلام را حفظ کنند تا دشمنان اسلام بدانند که اسلام، دارای عزت و عظمت است؛ بنابراین هر گامی که شما در این راه بردارید و هر نفسی که در این مسیر بکشید، دارای فضیلت و ثواب بالایی است.
این مرجع تقلید با اشاره به پیروزی‌ها و موفقیت‌های کسب شده توسط نیروی دریایی، افزودند: وقتی موفقیت شما را در رسانه‌ها می‌شنویم و در روزنامه‌ها می‌خوانیم، خوشحال می‌شویم و برای شما دعا می‌کنیم. شما توانستید با تلاش و مجاهدت مخلصانه خودتان در برابر دشمنان، به میهن اسلامی عزت و عظمت دهید.
ایشان در ادامه با اشاره به اوضاع منطقه و جهان اسلام، بیان کردند: امروز روزی است که دشمنان اسلام سعی می‌کنند، درگیری را میان مسلمان‌ها ایجاد کنند تا خودشان به‌عنوان کدخدای عالم به استثمار محرومان بپردازند. متأسفانه در افغانستان، یمن، بحرین، سوریه، لبنان، عراق و هر کجای دنیا نگاه می‌کنیم که درگیری هست، از نقشه دشمن است که اینها سعی می‌کنند، مسلمانان را به هر شکلی به جان هم بیندازند؛ نقشه از آنها، پول از آنها و همه کار از آنهاست؛ ولیکن درگیری و کشته شدن و ویرانی برای مسلمان‌هاست. امروز چنین روزی است و در چنین روزی حفظ عزت اسلام واقعاً یک فضیلت بسیار بزرگی است.

  نعمتها و امکاناتی که در دریاها هست در راستای اقتصاد کشور بهکار گرفته شود
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بیان کردند: قرآن کریم صدر و ساقه نظام هستی را آیات الهی می‌داند. این نظام سپهری، کتاب خداست. خدا دو تا کتاب دارد؛ یکی قرآن است که گفته اوست و یکی نظام هستی است که آفریده اوست؛ لذا از نظام خلقت به‌عنوان آیات و نشانه یاد می‌کند که اینها نشانه‌های الهی‌اند.
ایشان ادامه دادند: الآن سخن از علوم دینی است و شما بزرگواران دریادل این مطلب را از نزدیک احساس می‌کنید. گرچه غرب یک ترقی ظاهری کرده؛ اما آن کمال واقعی خودش را از دست داده؛ چون از آنکه اصل امور را انجام داد غافل است. دین آمده این دو حرف را به ما یاد بدهد؛ یکی[اینکه] نظام هستی، کتاب الهی است و دوم اینکه خود انسان دفترچه حق است. دریا یا اقیانوس‌ها به‌حسب ظاهر، یک عظمتی دارند؛ اما همه اینها ممکن است بخشکند؛ اما انسان خشکیدنی نیست. شمس و قمر ممکن است، فرو بریزند؛ اما انسان فروریختنی نیست. دین آمده به انسان بگوید: مرگ حق است؛ ولی انسان مرگ را میمیراند نه[اینکه] بمیرد. موجودات دیگر فاسد می‌شوند و از بین میروند؛ اما در مورد انسان تعبیر قرآن کریم این است که انسان مرگ را می‌میراند و ابدی می‌شود و هیچ فسادی در آن نیست.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر آمادگی همیشگی قوای مسلح کشور در مقابل دشمنان، اظهار داشتند: الآن نباید خدای ناکرده ما هراسی داشته باشیم. بنای ایران بر این نیست که خدای ناکرده به جایی تجاوز کند؛ بلکه بنا بر این است که جلوی متجاوزان را بگیرد.
معظم‌له با اشاره به مسئله معیشت شهرهای ساحلی کشور، خاطرنشان کردند: کسانی که در مجاورت دریا زندگی می‌کنند، غرق نعمت‌اند؛ ولی فقیر هستند! اگر بشود آنها سازمان‌دهی بشوند که با استفاده از این نعمت عظیم الهی، دیگر با محرومیت زندگی نکنند، این یک نعمتی است که آدم بتواند دست افراد را بگیرد؛ چون خدای ناکرده، یک ملت فقیر خیلی آسیب‌پذیر است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه دادند: تا آنجا که ممکن است باید بتوانیم، جلوی فقر و مشکلات را بگیریم. هم دعا بکنیم که خدا به مسئولان ما درایت و لیاقت و صلاحیت اقتصادی بدهد که خوب بفهمند، درآمد مملکت جور بشود و از سوی دیگر هم، کوشش بکنیم که هیچ‌کسی سفره‌‌اش خالی نباشد. این حداقل وظیفه ماست که نعمت‌ها و امکاناتی که در دریاها هست، در راستای اقتصاد کشور به‌کار گرفته شود تا حداقل کمکی به حاشیه‌نشینان دریا صورت گیرد.
معظم‌له همچنین تأکید کردند: نیروی دریایی کشورها به داد این مهاجران و پناهندگانی که مرتب در این دریاها غرق می‌شوند، برسند؛ زیرا اینها بالاخره دودش به چشم خیلی‌ها میرود.

  نسل جوان با تکیه بر اندیشههای الهی افتخارآفرینی میکند
​​​​​​​
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی هم در این دیدار، با ابراز خرسندی از حضور نیروی دریایی ارتش در اقیانوس اطلس، افزودند: در شرایط امروز دشمنان تلاش می‌کنند، ایران اسلامی به موفقیت نرسد؛ ولی با اراده معنوی و الهی که خداوند به ملت ایران داده است، نسل جوان افتخارآفرینی می‌کند.
ایشان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، بیان کردند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: حق‌تعالی با اهل تقوا و نیکوکاری است و اگر نسل جوان توجه به خداوند داشته باشند و از او کمک بخواهند، قطعاً موفق می‌شوند.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با تأکید بر اخلاص در کارها، عنوان کردند: نظام جمهوری اسلامی، نظام مستحکمی است و با توطئه‌های دشمن شکست نمی‌خورد؛ چون در همه زمینه‌ها خدا را مدنظر قرار می‌دهد.
گفتنی است، امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش هم در این دیدارها، گزارشی از آمادگی نیروی دریایی ارتش و گسترش حوزه عملیاتی نیروی متبوعش ارائه نمود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه