هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بسیج نیرویی همراه با شور مقدس و مبتنی بر عقل، درایت و مصلحت

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش «روحانیت بسیجی علمداران بصیرت و مقاومت» تصریح کردند

بسیج نیرویی همراه با شور مقدس و مبتنی بر عقل، درایت و مصلحت

به‌مناسبت هفته مبارک بسیج، همایش مدیران، اساتید و فرماندهان پایگاه‌های بسیج مدارس علمیه قم با عنوان «روحانیت بسیجی علمداران بصیرت و مقاومت»، با پیام حضرت آیت‌الله‌ نوری همدانی و با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران و با حضور علما، شخصیت‌های حوزوی و طلاب بسیجی، ۲‌آذر در مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد.

    روحانیت نسبت به وضع مردم بیتفاوت نیست
به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به این اجلاسیه به شرح زیر است:
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
الحمدلله رب‌العالمین و‌الصلاة و‌السلام علی سیدنا و نبینا أبی‌القاسم المصطفی محمد و علی اهل‌بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیة‌الله فی‌الأرضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که با حضور اساتید محترم حوزه‌های علمیه تشکیل گردیده است.
نقش علما در طول تاریخ به‌عنوان محوری‌ترین نقش برای هدایت مردم و افزایش بصیرت در حوادث بوده است و تعبیر امام صادق(ع) «علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی إبلیس و عفاریته یمنعونهم عن‌الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن أن‌یتسلط علیهم إبلیس و شیعته‌النواصب ألا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان أفضل ممن جاهد الروم و‌الخزر ألف‌ألف مرةٍ لأنه یدفع عن أدیان محبینا و ذلک یدفع عن أبدانهم‏». (بحارالأنوار (ط - بیروت) ج‏۲، ص۵)
بر این اساس، علما همیشه در دو سنگر علم و جهاد فعالیت کرده و به توفیق خداوند متعال ادامه خواهند داد و در راه خدا در این مسیر، با قلم و بذل جان، خدمات فراوانی انجام داده‌اند که به‌عنوان نمونه،[در این‌باره] کتاب شهداء الفضیله علامه امینی(ره) را می‌توان معرفی کرد.
و امروز علما و روحانیت وظیفه حساس‌تری را بر عهده دارند و باید به این مطلب توجه داشت که دشمنان اسلام بیش‌از آنکه به هجوم نظامی فکر کنند، برای حمله به فرهنگ و مسائل اعتقادی برنامه‌ریزی می‌کنند و از جهتی آمریکا و اسرائیل و ایادی آنها، نوع مواجهه را نیز تغییر داده‌اند و به‌جای اینکه خودشان رسماً حضور پیدا کنند، نقشه کشیدند و جنگ با اسلام را به‌طور دیگری طراحی کردند تا مسلمانان را با حیله و دروغ به جان هم بیندازند تا به‌نیابت از آمریکا و اسرائیل، با دنیای اسلام بجنگند و نتیجه را به‌نفع دشمنان اسلام تغییر دهند که نمونه آن در یمن، بحرین، افغانستان، سوریه و... مشهود است.
امروز دشمن از طریق فضای مجازی با القای شبهات فراوان و حمله به اسلام و تشیع و ارزش‌های اسلامی و انقلابی ما مشغول هستند که همه این‌ها، باید توسط شما عزیزان پاسخ داده شود.
بسیج اساتید باید پیشرو همه بسیجیان باشد و باید در مواقع حساس، موضع‌گیری صحیح داشته باشد و اعلام نظر کند و باید توجه داشت که بسیج یک نیروی هیجانی نیست؛ بلکه یک نیروی همراه با شور مقدس مبتنی بر عقل و درایت و مصلحت است و باید این موضوع را در نظر گرفت که بسیج، مربوط به یک منطقه جغرافیایی و یا یک طبقه و قشر خاص نیست؛ بلکه مربوط به همه است و امام راحل(قد) در
بیان خود فرمودند: « در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی هستم» و اگر امروز حوزه‌های علمیه مجمعی به‌نام بسیج دارد، در امتداد فرمایش امام راحل(قد) است که خود را یک بسیجی می‌دانست و فرمود: « بسیج لشگر مخلص خداست».
این انقلاب را که به رهبری امام راحل(قد) با این تفکر به‌وجود آمد، باید قدر دانست و در تکریم و تحکیم آن تلاش کرد و در این میان، حوزه‌های علمیه نقش عمده‌ای دارند؛ چراکه این انقلاب مولود حوزه است و بنیانگذار آن و رهبری امروز آن، فرزند حوزه هستند و حوزه باید با حفظ استقلال و شأنیت خود از این نظام حمایت کند و در تقویت آن بکوشد و حوزه‌های علمیه باید درباره بیان ثمرات و برکات این نظام پیشگام باشند و نسبت به آسیب‌ها و مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد، تذکر دهند و روحانیت نباید نسبت به وضع مردم بی‌تفاوت باشد و به این موضوع که روحانیت مردمی‌ باشد و در کنار آنها مشکلات را درک کند و برای حل مشکل مردم تلاش نماید و به مسئولان تذکر دهد، اهمیت دهد و مسئولان هم بدانند، حوزه خیرخواه آنهاست و باید به نظرات حوزه‌ علمیه که در دفاع از دین، انقلاب و مردم است اهمیت دهد.
ما معتقدیم این انقلاب زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) است و امام راحل و عظیم‌الشأن(قد) نیز بر همین اساس، این نظام را بنیان گذاشته است و امروز هم رهبری معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته با همین دیدگاه این کشور را اداره می‌کند.
در پایان لازم می‌دانم، از برگزارکنندگان این اجلاسیه مبارک تشکر کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

   کار بسیج حوزه، تولید فکر، اندیشه و نظریه برای اداره جهان امروز است
آیت‌الله اعرافی نیز در این همایش، ضمن تبریک به‌مناسبت هفته بسیج، از همه مدارس و حوزه‌های علمیه و روحانیونی که پرچم بسیج، انقلاب و شهادت را برافراشتند و در این عرصه فعالیت دارند، قدردانی کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: چند ویژگی اصلی در ساختار بسیج وجود دارد که شوق و شور بالاتری از حالت عادی دارد. بسیج وجودی لبریز از ایثار، فداکاری و ایمان دارد و مملو از شور جهاد و دفاع از اسلام است و این نخستین فرهنگ بسیج است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بسیج از همه فضیلت‌ها برخوردار است. ولی روحیه دفاع از آرمان‌ها در آن موج می‌زند و این، اساس بسیج است. بسیجی در قله‌های ایمان و جهاد و دفاع گامی بلند دارد و آمادگی حضور آگاهانه و شجاعانه در میادین مختلف را دارد و این ویژگی‌ها، در عرصه‌های مختلف منجر به افتخارآفرینی بسیج شده است.
وی پیام بسیج را، امید به آینده و میثاق با بیانیه گام دوم انقلاب  و با اشاره به بسیج حوزه‌های علمیه، گفت: بسیج وقتی که در فضای حوزه مطرح شود، لایه‌هایی دارد که باید بسیجیان در حوزه به آن اهتمام داشته باشند. کار بسیجی در فضای مرکز دینی و حوزوی آن است که لایه شور و شعور انقلاب اسلامی را حفظ کند و اندیشه ناب اسلامی را از منابع آن استخراج نماید.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: امروز باید شور و شعور انقلابی بسیجی و فریاد جهاد در راه خدا در حوزه متجلی باشد. کار حوزه و بسیج حوزه، تولید فکر و اندیشه و نظریه اسلام برای اداره جهان امروز و همچنین پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی است که البته نیاز به تلاش عمیق و مضاعف دارد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: یکی از صحنه‌هایی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم، این است که چندباری که به لبنان رفته بودم، مشاهده کردم که عظمت بسیج و حزب‌الله و اقتدار انقلاب اسلامی در مرزهای رژیم صهیونیستی، دشمن را نیز متزلزل کرده است و گفتمان و سیطره انقلاب اسلامی بر تاروپود رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است.
وی افزود: بسیجی تعهدی بسیار بالا و توقعی بسیار پایین دارد و خود را نسبت به اسلام و آرمان‌های الهی بدهکار می‌داند. همبستگی و حرکت‌های زنجیره‌ای اثرگذار، از ویژگی‌های فرهنگ بسیجی است و این اتحاد و انسجام خط قرمزها را می‌شکند.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در مدیریت حوزه، خاطرنشان ساخت: در جدول و یا درختواره علوم حوزوی، به رشته‌های مرتبط با بسیج و نظام اسلامی نیز توجه کافی صورت گرفته است و به‌صورت کلی می‌شود گفت که همه این برنامه‌ها و طرح‌ها برای حوزه انقلابی است؛ اما به‌صورت مشخص‌تر، رشته‌های مرتبط با مبانی انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، نقد اسناد بین‌المللی همانند ۲۰۳۰، توجه کافی به راهیان نور، طرح نظام جامع اندیشه اسلامی و ده‌ها طرح و برنامه دیگر، همه برای تحقق اهداف نظام و انقلاب اسلامی مدنظر قرار گرفته است.

    قوام بسیج به روحیه جهادی است
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی هم در این همایش، به تبیین اهمیت و جایگاه بسیج در عرصه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: بسیج یک نهاد در عرض سایر نهادهای کشور نیست؛ بلکه بسیج یک فرهنگ حاکم بر همه اقشار و نهادها و یک فرهنگ ریشه‌دار است که از فرهنگ علوی و فاطمی نشأت گرفته است.
نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بسیج باید جایش در میدان جهاد تعریف شده باشد و نیروهای پراکنده و سازماندهی نشده، کارآمدی لازم را نخواهد داشت، قوام بسیج را به روحیه جهادی‌اش دانست و گفت: جهاد مصادیق زیادی دارد که باید در همه این عرصه‌ها و مصادیق نقش‌آفرینی کند. گفتمان مقاومت که امروز باید به‌خوبی و زیبایی تبیین شود، خود یک عرصه مهم جهاد است که بسیج باید انجام دهد. جهاد علمی نیز از دیگر مصادیق مهم جهاد است؛ مگر نه اینکه دانشمندان هسته‌ای ما و امثال شهید طهرانی‌مقدم، خود یک مجاهد فی‌سبیل‌الله بوده‌اند؟ همچنین جهاد محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مردم از دیگر مصادیق مهم جهاد است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه