هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ایجاد کتابخانه دیجیتال در این شرایط بسیار حیاتی و لازم بود

در رونمایی از نسخه جدید پایگاه کتابخانه دیجیتال نور عنوان شد

ایجاد کتابخانه دیجیتال در این شرایط بسیار حیاتی و لازم بود

مراسم رونمایی از نسخه جدید پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نسخه ۲) همزمان با روز کتاب و آغاز هفته کتابخوانی، با سخنرانی حجج‌اسلام بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و طباطبایی مدیر پایگاه نورلایب، ۲۴‌آبان در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد.

  ایجاد کتابخانه دیجیتال بسیار حیاتی و لازم بود
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خسروپناه در این مراسم، خاطرنشان کرد: امروز نیازهای مردم در فضای مجازی تأمین می‌شود؛ در صورتی‌که اختلالی در فضای مجازی صورت بگیرد، همه کارها مختل می‌شود و ایجاد این کتابخانه دیجیتال در فضایی که این‌قدر کاربرد دارد، بسیار حیاتی و لازم بود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در دو سال اخیر با شیوع کرونا به تمام فرزندان و دانش‌آموزان، گوشی و نرم‌افزارهای هوشمند دادیم و آنها وارد فضای مجازی شدند؛ بنابراین دشمن در فضای مجازی به دنبال جنگ ‌شناختی و تهدید نظام است.
وی با بیان اینکه جنگ سرد و سخت تمام شده است، گفت: الآن باید در جنگ شناختی پاسخ دشمن را با جنگ‌ شناختی بدهیم؛ هرچند که مقابله با جنگ‌ شناختی کار گسترده‌ای است و باید در تمامی عرصه‌های این جنگ، باقدرت وارد شویم.

  کتابخانه دیجیتال نور بزرگترین کتابخانه دیجیتال برخط در جهان
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی نیز در این مراسم اظهار کرد: این مرکز از سی سال پیش فعالیت خودش را آغاز کرد و از همان سال، هدف خودش را بستر‌سازی برای دسترسی آسان و دیجیتال به محتوای علوم اسلامی تعریف کرد و توانست، در این سه دهه اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دهد.
وی ادامه داد: در یک دهه اخیر نیز مرکز با ورود به موضوع هوش مصنوعی، توانسته است امکانات پیشرفته هوش مصنوعی را در تولیدات خود ارائه دهد که یک نمونه آن را می‌توان  در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور مشاهده کرد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بهرامی، با بیان اینکه ۱۰۰ هزار عنوان کتاب وجود دارد که در پژوهشگاه‌های علوم اسلامی مورد نیاز است، تأکید کرد: هدف این مرکز این بوده که این کتاب‌ها در بستر اینترنت در اختیار پژوهشگران علوم اسلامی قرار بگیرد که ۷۰ هزار عنوان از این کتاب‌ها، هم‌اکنون در کتابخانه دیجیتال موجود است.
وی تأکید کرد: پایگاه کتابخانه دیجیتال نور با امکانات پیشرفته هوش مصنوعی، بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال برخط در جهان است که با موتور جستجوی پیشرفته، در اختیار عموم مردم قرار دارد.

   روزانه ۵ هزار نفر از کتابخانه دیجیتال نور بازدید میکنند
مدیر گروه کتابخانه‌های دیجیتال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی هم در این مراسم، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای پژوهش در علوم اسلامی مورد نیاز است.
حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد: تهیه این حجم کتاب تا حدودی دشوار است و علاوه ‌بر آن نگهداری آن نیز مشکل است؛ بر همین اساس این مرکز، پایگاه نورسافت و در ادامه کتابخانه دیجیتال نور را راه‌اندازی کرد تا این کتاب‌ها به‌صورت دیجیتال در اختیار محققان قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: مرکز تحقیقاتی نور با دانشگاه‌های معتبر دنیا از انگلستان و آمریکا و.. ارتباط دارد؛ به‌طوری‌که این دانشگاه‌ها کتابخانه دیجیتال نور را به‌عنوان یکی از منابع به دانشجویان خودشان معرفی می‌کنند.
حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان اینکه تهیه کتابخانه دیجیتال برای کاربران، هدف اصلی ما بود، تأکید کرد: این کتابخانه هم‌اکنون روزانه بیش از ۵ هزار بازدید از سراسر جهان دارد که ۴۰ درصد بازدیدهای خارج از کشور از کشورهای اسلامی است.
مدیر گروه کتابخانه‌های دیجیتال مرکز کامپیوتری نور تأکید کرد: بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب تصویری و متنی در این کتابخانه وجود دارد و در نسخه جدید پایگاه به‌روزآوری خوبی صورت ‌گرفته است.
گفتنی است، در پایان این مراسم، که آیت‌الله احمد بهشتی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجج‌اسلام حسینی شاهرودی عضو خبرگان رهبری و رفعتی رئیس شبکه جهانی ولایت نیز حضور داشتند،  از پایگاه کتابخانه دیجیتال نور به آدرس www.noorlib.ir رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه