هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

علامه طباطبایی نسخه منحصربه‌فرد حوزه و روحانیت

در مراسم سالگرد ارتحال علامه طباطبایی عنوان شد

علامه طباطبایی نسخه منحصربه‌فرد حوزه و روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با بیان اینکه المیزان کل المنار را نقد عالمانه کرده است، اظهار داشت: اگر المیزان نبود، کل دنیا را المنار با تفکر تکفیری و ضد شیعه فرا گرفته بود. علامه طباطبایی خطر الحاد و بی‌دینی را احساس کرد و با فعالیت‌های علمی خود، موفق شد جلوی بی‌دینی را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد حوزه علمیه قم، 24‌ آبان در مراسم سالگرد ارتحال مفسر کبیر قرآن، علامه طباطبایی در مدرسه عالی تفسیر و دارالقرآن علامه طباطبایی، گفت: علامه طباطبایی یکی از معدود افراد در نقطه عطف تفکر است. او از نظر اخلاقی شخصیتی بی‌نظیر بود و حقیقتاً آنچه در کتاب‌های اخلاق انسان مطالعه می‌کند، علامه در خود متبلور کرده بود.
وی با بیان اینکه کمتر شخصیت اخلاقی مثل علامه طباطبایی در تاریخ علما و عرفا یافت می‌شود، اظهار کرد: در زمانی که بدترین توهین‌ها را به علامه می‌کردند، این عالم وارسته با سعه صدر چشم‌پوشی می‌کرد. گاهی رو در رو و چشم در چشم به علامه اهانت می‌شد؛ اما ایشان شاگرد مکتب امام صادق(ع) بود و با بزرگواری گذشت می‌کرد.
این استاد حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه علامه با اخلاق الهی با مردم برخورد می‌کرد و خدا هم وی را این‌گونه عزیز کرده است، تصریح کرد: علامه طباطبایی با تقدس و معنویت وجهه خوبی برای فلسفه کسب کرد. علامه نسخه مفرده و منحصر‌به‌فرد و در قاموس روحانیت و حوزه مثل خورشید می‌درخشید و بی‌نظیر بود.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی، با بیان خاطره‌ای از روز رحلت علامه طباطبائی، گفت: در چنین روزی که علامه رحلت کرد، رسم حرم مطهر در وفات علما و بزرگان این‌گونه بود که از مناره‌های حرم صوت قرآن پخش می‌کردند. در آن روز به منزل آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) رفتم که آقا پرسیدند: این صدای قرآن حرم برای چیست؟ خبر رحلت علامه را که به ایشان دادم آه بلندی کشید و در را بست و چنان گریه می‌کرد که صدایش از بیرون خانه شنیده می‌شد.
وی افزود: رفاقت این دو عالم بزرگ به شاگردی در درس حضرت آیت‌الله قاضی(ره) برمی‌گردد. علامه طباطبایی، حضرت آیت‌الله بهجت(ره) را با آیت‌الله قاضی(ره) آشنا کرده بود و به‌همین خاطر آیت‌الله‌العظمی بهجت خود را مدیون علامه می‌دانست.
 حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به اینکه یکی از علمای مصر، نقدی بر المیزان می‌نویسد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این عالم مصری تفکر وهابی دارد؛ اما می‌نویسد، تعجب می‌کنم، این مرد چقدر بر قرآن تسلط داشته است. علامه در شرایطی المیزان را نوشته است که در فقر مطلق منبع و کتاب بود.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اذعان کرد: در آن زمان درس تفسیر برگزار نمی‌شد و حقیقتاً قرآن مهجور بود و در آن شرایط، علامه دست به‌قلم شد و المیزان را نوشت. هیچ کتابی به‌اندازه المیزان در رفع مهجوریت قرآن نقش ایفا نکرده و در این حد در دنیای اسلام تأثیرگذار نبوده است.
وی با اشاره به انگیزه علامه از تألیف تفسیر المیزان، افزود: تمام تفاسیر معاصر مدیون و مرهون المیزان می‌باشند؛ حتی تفاسیر امروز اهل‌سنت متأثر از المیزان است. زمانی شیعه را به‌عنوان مکتبی که عالم ندارد، معرفی می‌کردند و حتی کتاب‌های مصری در قالب یک کتاب علمی، در قم معرفی و ترجمه می‌شد و شیعه را به‌عنوان یک مکتب بدون اندیشه می‌شناختند. المیزان در چنین شرایطی با انگیزه الهی و با هدف نقد کتاب المنار نوشته شد.
این استاد حوزه با بیان اینکه المیزان کل المنار را نقد عالمانه کرده است، اظهار داشت: اگر المیزان نبود کل دنیا را المنار با تفکر تکفیری و ضد شیعه فرا گرفته بود. المیزان، تفسیر المنار را کنار زد. 20جلد تفسیر المیزان، واقعاً پرمطلب و افتخار دنیای اسلام، تشیع و حوزه علمیه است.
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی فیلسوف بزرگ و عارف وارسته است، ابراز کرد: ایران در آن زمان هم‌مرز با شوروی و تفکرات کمونیستی و مارکسیستی بود و این تفکر در ایران هم رواج داشت. در چنین شرایطی علامه به مبارزه فکری با مارکسیست‌ها پرداخت و کتاب‌های اصول فلسفه و روش رئالیسم و بدایه و نهایه با این هدف نوشته شد.
وی در پایان تصریح کرد: علامه طباطبایی خطر الحاد و بی‌دینی را احساس کرد و با فعالیت‌های علمی خود موفق شد، جلوی بی‌دینی را بگیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه