هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

منظومه‌های کلامی و اعتقادی

منظومه‌های کلامی و اعتقادی


  الاربعون برهاناً علی ابطال التسلسل باقسامه الاربعة او الستة على سبیل منع الخلو
آیت الله واصف با طبع روان و تسلط و احاطه کامل بر موضوع چهل برهان و دلیل بر ابطال تسلسل اقامه کرده و همراه با اقسام شش‌گانه آن را به عربی منظوم کرده است:
برهان تطبیق، برهان ماده، برهان قوه، برهان تسرمد، برهان تشکل، برهان تغییر، برهان تکتم، برهان الطیّ، برهان الدفع، برهان الجر، برهان القسر، برهان محدّد الجهات، برهان التوفیر، برهان الانقلاب، برهان الاشراق... همراه با شش مقدمه منظوم که حاوی سخنان چند شخصیت مانند علامه مجلسی، علامه دوانی، میرزای نائینی و... از جمله موضوعات کتاب است.
 
  سی برهان منظوم در فلسفه و کلام
مؤلف سی برهان از فلسفه و کلام مانند: برهان شهرت، برهان تواتر، برهان جمع، برهان الصدر، برهان عدم الامر  و... را تحت عنوان «الثلاثون برهانا علی اثبات وقوع التغییروالتبدیل فیما بایدینا فی التنزیل» به صورت منظوم تشریح نموده است.
 
  رساله فی اثبات وجود العنقاء (اعتقادی)
این رساله فلسفی، کلامی و ادبی که دارای محتوای عمیق است که در نوع خود کم‌نظیر می‌باشد و در 24 صفحه به عربی منظوم چاپ شده است.
 
  فی حول الانسان الکامل
شناخت انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات الهی از دیرباز مورد توجه و تعمق دانشمندان اسلامی و غیراسلامی بوده است. که حقیقت انسان چیست؟ هدف نهایی از خلقت چه بوده است؟ به چه کسانی انسان اطلاق می‌شود؟ انسان کامل کیست؟ فرق انسان کامل و انسان ناقص در چیست؟ وی مجموع این مباحث را در 44 بیت عربی به نظم کشیده است.
 
  تنبیه الغافلین(اعتقادی)
آیت‌الله واصف در زمان اقامت در فرانکفورت آلمان سلسله مباحث اعتقادی را در جلسات خود برای مخاطبان مطرح می‌کردند. وی خلاصه آن مباحث را به‌صورت فشرده پیرامون موضوعاتی چون راه‌های بیداری انسان از غفلت،‌ یاد خدا کردن، یاد قیامت، حساب و عقاب الهی، دوری از منهیات، شهوات، رذائل اخلاقی، اشتغالات واهی، فراموشی مرگ و... جهت تسهیل مخاطبان و با قلمی شیوا در 42 بیت به نظم کشیده که این کتاب در فرانکفورت آلمان چاپ و آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار دادند.
 
  شواهد العقائد(اعتقادی)
 مولف عقاید پنج‌گانه اعتقادی (توحید،‌ عدل الهی، نبوت، امامت، معاد) را به صورت مفید و مختصر در ۸۰ صفحه به عربی منظوم در فرانکفورت چاپ کرده اند. برخی از عناوین کتاب عبارتند از: برهان فطرت و شهادت، برهان حرکت بر وجود خدا، برهان وجوب الوجود علی وجود رب،‌ برهان صدیقین، اثبات معاد، اثبات رجعت، وجوب توبه و مراتب آن و... .
 
  منظومة فی توصیف المعانی المرادة فی تحقیق الارادة
اراده و اختیار از بحث‌های کلامی است که در تاریخ اسلام مورد توجه دانشمندان زیادی بوده و در پیرامون آن کتاب‌های فراوانی نوشته‌اند. آقای واصف این بحث کلامی را به صورت منظوم در ۱۶ صفحه تدوین نموده است.
 
  ارجوزة فى شواهد الولایة (یک هزار بیت عربی)
این ارجوزه ارزشمند به موضوع ولایت مطلقه الهی، ولایت انبیاء و معصومین(ع)، ولایت فقیه، ولایت مؤمن، ولایت تکوینی، ولایت تشریعی، اثبات ولایت ائمه(ع)، ولایت قرآن و ... اختصاص دارد که در 48 صفحه منظوم عربی شده است.
 
  ارجوزة فی توصیف العلم الحضوری
وی علم حضوری را در شش قسم توصیف و آن را در ۹ بیت عربی منظوم خلاصه کرده است. وی قبل از مقدمه و تشریح انحاء علوم حضوری در طلیعه بدین‌گونه می‌سرایند:
ثم یقول الواصف الجیلانی          نظّام عقد مشکل المعانی
هذی هی الارجوزة الخلاصة          لبعض الأذهان بها خصاصه
موضوعها علم هو الحضوری     نظمتها حبّا على منظورى
و.....
 
  بیانالحقیقة (اعتقادی و اجتهادی)
این جزوه در توصیف برخی از حوادث اعتقادی و اجتماعی دوره آخرالزمان مانند خروج دجال، سفیان ثوری، ظهور حضرت امام مهدی(عج)، مشاغل و علائم امام، و موضوعاتی چون زمین از حجت خدا خالی نیست... به عربی در 16صفحه رقعی به نظم کشیده است.
لایدخل الجنة فى القیامة    من کان لم یعرف بالامامة
و هم هداة الناس بالدلائل         بل انهم فی الناس کالوسائل
رهط النبی صاحب البشارة     ذریة الرسول ذو الامارة
 
  مبحث معاد به صورت منظوم
وی این اصل مهم مذهبی و اعتقادی را در ۴۶ صفحه به نظم کشیده است.
 
  شمع یقین
 در موضوع معرفت و محبت به اولیای بزرگ الهی خاصه خاندان گرامی رسول خدا است. و...

برچسب ها :
ارسال دیدگاه