هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

منظومه ‌های فقهی

منظومه ‌های فقهی

    الفیه فی أصول الفقه
نگارنده در این کتاب برای فراگیری بهتر و سریع‌تر، علم اصول را در 1000 بیت به نظم کشیده اند که در نوع خود کم نظیر است.
 
 رساله مأة و عشر (فقهی، اصولی)
 وی در یک اثر علمی و هنری، یکصد و ده اصل و قاعده مهم اصولی و فقهی که بیشتر جنبه کاربردی دارد را به‌صورت منظوم در ۱۶ صفحه جیبی گردآوری نموده است.
 
  الخمسون برهاناً علی عدم الحجیته الذاتیه للیقین(اصول فقه)
بحث قطع و یقین از مسائل اصول فقه معرکة الآراء است. واصف ۵۰ دلیل و برهان برای اثبات عدم حجیت ذاتی قطع و یقین آورده و آن را در 48 صفحه به زبان عربی به نظم کشیده است.
 
  اصول فقه(منظوم)
مولف، تمام مطالب کلی اصول فقه را در ۱۱۵ بیت فارسی، خلاصه کرده که برای طالبان آن علم بسیار مفید و جامع است.
 
  شبه الأشباه الفقهیه
 در این اثر فقهی حرمت ازدواج با محارم بر اساس آیه ۴۴ سوره نسا همراه با موضوعات فرعی آن را به شکل جالبی به زبان عربی در ۱۵۰ بیت در ۲۴ صفحه به نظم در آورده است که بارها چاپ شده است.
□ موضوعات حرمت ازدواج با محارم را در ۳۸ بیت؛
□ حرمت زنان نواصب، مجوس، مشرک، یهودی، درحال حیض و... در ۸ بیت،
□ مهر در ۹ موضع بر مردان واجب نیست در ۱۰ بیت،
□ وجوب مهرالمثل بر ۸ گروه در ۵ بیت،
□ منع ازدواج دائمی با ۲۱ گروه زن به‌اسباب مثل مطلقه الثالثه... در ۱۲ بیت،
□ عدم قبولی شهادت زن در ۱۸ مورد در ۷ بیت،
□ قبولی شهادت زن در ۳ بیت،
□ برشمردن برخی از سنت‌های زنان مثل غسل‌ها، عبادات و... ۳۵ بیت و...
 
  ارجوزة الفقه
واصف کلیات مباحث تمام کتب فقهی مانند صلات، حج، کفارات و نذر، قضا و شهادت، جعاله، وقف، عطیه، متأجر و بیع، خمس، زکات، صوم، اعتکاف، ضمان و کفاله، قرض، مساقات، رهن، نکاح، رضاع، طلاق، شفعه، وصیت، امر به معروف، سبق، اقرار، جعاله، ظهار، عتق، غیبت محرمه، قرائت و تجوید در صلاة، فضل و شکر، کتاب البکاء و الغراء و شکیات را در ۱۶۴ بیت در کتابی به‌نام ارجوزة‌الفقه در ۱۵ صفحه به عربی به نظم کشیده است که در نوع خود شاهکار به شمار می‌آید.
 
  بیع منظوم
 اهل فن و تخصص می‌دانند که مبحث بیع و معاملات دارای احکام گسترده و ریزه‌کاری‌های فراوان است که فهمیدن نیاز به تمرین مستمر و پشت کار خاص دارد. منظوم کردن این موضوع فقهی همراه با انشعابات آن دلیل بر تسلط کامل مؤلف و هنر خلاقانه وی می‌باشد.
 
   الاراجیز الفقهیه
 وی برخی از موضوعات مختلف فقهی از جمله غسل‌های واجبه، مطهرات، صدقات واجب، طواف، زیارت، کفارات، مهرالمثل، بیع سلف، عتق، دیه و برخی از فروعات فقهی را به صورت منظوم در آورده است.
 
  جزوه هماهنگی هیأت علمی(فقه، اصول فقه، اعتقادی، تاریخ، مدایح)
این جزوه پر محتوا به دو موضوع اختصاص دارد و در ۳۲ صفحه به نظم فارسی کشیده است.
1.اثبات ولایت امام معصوم(ع) و در ادامه اثبات ولایت فقیه جامع الشرایط از منظر آیات و روایات
2.موضوع منقبت چهارده معصوم(ع) و منزلت حضرت عباس(ع) و حضرت معصومه(س) و دوازده‌تن از مراجع تقلید وقت و مباحثی از اصول فقه مانند: اوامر، نواهی، انسداد، عام و خاص، مطلق و مقید، قطع و ظن، برائت، تخییر، احتیاط، لاضرر، تعادل، تراجیح، اجتهاد و تقلید و... .
 
  ارجوزة احکام الحقوق والاراضی
آقای واصف موضوع احکام و حقوق زمین در فقه اسلامی و نیز موضوع ملکیت و بیع و شرایط تملیک، زمین موات، شرایط تحقق حق، فرق بین ملک و حق و تشریح فرق بین حق و حکم ... بر اساس تفسیر آیه انفال در ۱۶ صفحه به عربی منظوم کرده است.
 
  ارجوزة الخیارات    
کتاب ارجوزة الخیارات، یکی دیگر از آثار منظوم است که نگارنده درس خارج اصول آیت الله میرزا هاشم آملی را در هزار بیت عربی به نظم در آورده اند.
 
  ارجوزة فى درایة الحدیث
علم درایت شامل شناخت روایات، از حیث سند، متن، چگونگی نقل و آداب حدیث می‌شود. وی در این ارجوزة، تعریف درایه و موضوع آن، فرق بین متن و اسناد، معنی صدق و کذب، خبر واحد و اقسام خبر، موثق، ضعیف، مسند، مشهور، غریب مطلق، غریب شاذ، مسلسل، عالی، مقبول، مرسل، مقطوع، مضطرب، مدّلس، معلل، و ده‌ها موضوع را به شکل هنرمندانه و شایستگی در فصول مختلف به زبان عربی به نظم کشیده است.
 
  حدیقه الرموز(عربی) (علم انساب)
واصف اصطلاحات و رموز خاص علمی کتب علم انساب مانند عبیدلی(متوفی 277 ق) ابوالحسن العمری و ابن عنبه و... استخراج و آن را به شیوه خاصی دسته‌بندی و جهت سهولت طالبان آن علم در 16 صفحه وزیری به عربی به نظم کشیده است و به آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی(قد) تقدیم نموده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه