هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم توجه ویژه به مشکلات جوانان  و رعایت مسائل دینی و ارزشی در ورزش

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار با وزیر ورزش و جوانان

لزوم توجه ویژه به مشکلات جوانان و رعایت مسائل دینی و ارزشی در ورزش

دکتر حمید سجادی‌هزاوه وزیر ورزش و جوانان کشور به‌همراه معاون فرهنگی و معاون جوانان این وزارتخانه، ۲۲‌مهر با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، آیات سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم، حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به‌صورت جداگانه دیدار کرد. ایشان در این دیدار‌ها، ضمن تقدیر از ورزشکاران و مدال‌آوران المپیکی و جهانی کشور، بر ضرورت رعایت مسائل دینی در ورزش، توجه ویژه به مشکلات جوانان و برداشتن چالش‌های پیش‌روی آنها و ضرورت توسعه مراکز ورزشی ویژه بانوان، با حفظ همه شئونات ارزشی و دینی تأکید کردند.

   چالشهای پیشروی ورزش جوانان برطرف شود
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در دیدار وزیر ورزش و جوانان، بر اهمیت ورزش و سلامت روح و جسم تأکید و آن را در شرایط کنونی ضروری دانستند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه ورزش از مسائلی است که ارتباط مستقیم با جوانان دارد، افزودند: به‌همین دلیل باید تلاش کرد، موانع این کار برای جوانان رفع و آنها بیش از گذشته به ورزش علاقه‌مند شوند.
معظم‌له خواستار همگانی شدن ورزش در بین مردم شدند و افزودند: ورزش اگر مستمر و مداوم باشد، سبب قدرت جسمانی انسان می‌شود و اگر استمرار در آن نباشد، سبب خسارت و سستی بدن می‌شود.
 
  سلامتی بدن برای آن است که انسان ابدی بیندیشد
به گزارش شفقنا، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی نیز در این دیدار، ضمن تقدیر از برنامه‌های مسئولان و مدیران ورزشی برای سلامتی و تندرستی جامعه، ورزش را مقدمه و ابزاری برای رسیدن به اهداف والا و بالا دانستند و خاطرنشان کردند: سلامتی بدن برای آن است که انسان فکر خوب داشته باشد و برای ابد بیندیشد؛ انسان مثل یک درخت نیست که بعد از هشتاد سال، هیزم بشود. انسان یک پرنده‌ای است که بعد از مدتی از قفس آزاد می‌شود و برای ابد زنده است.
این مرجع تقلید اظهار داشتند: بنابراین ورزش چیز بسیار خوبی است؛ مثل نردبان خوب است؛ اما این نردبان برای این است که انسان به بالا برود؛ نه اینکه ببینیم چه کسی این پله را زودتر طی می‌کند! این نیست. ما می‌خواهیم سالم باشیم که از سلامت ما، جامعه سالم به‌وجود بیاید، اخلاق را سالم کنیم، نظام را سالم کنیم، استقلال مملکت را حفظ کنیم، بردگی و استعمار را برداریم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی، هدف بالاتر در ورزش را زدودن رذایل اخلاقی و تثبیت فضایل اخلاقی در نفس دانستند و با اشاره به نردبان بودن و مقدمه بودن ورزش در اصطیاد گوهرهای نفس، خطاب به وزیر ورزش و جوانان اظهار داشتند: باید بدانیم که الآن نردبان‌سازی و نردبان‌داری را به وزارت ورزش و جوانان دادند. اهداف بالاست. این درست است که باید زودتر برود و بهتر برود و تندتر برود تا به آنجا برسد؛ اما باید بداند که نباید جا بزند! اگر ما بخواهیم کشور را با قرآن و عترت و به‌نام اسلام بسازیم، راه همین است!
ایشان درباره ورزش بانوان نیز، اظهار داشتند: درباره ورزش بانوان، باید بدانیم نیمی از این مملکت خانم‌ها هستند. اینها احتیاج دارند به مربی و معلم در تمام نهادها! منتها اینها یک سرمایه‌ای دارند که این سرمایه باید حفظ بشود و آن عفت اینهاست.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان، از ورزشکاران و مدال‌آوران المپیکی و جهانی کشور تقدیر و تشکر کردند.
 
  باید مواظب بود ورزش تحت تأثیر مسائل غیردینی قرار نگیرد
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی هم در دیدار وزیر ورزش و جوانان، بر اهمیت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، برای ورزش بانوان تأکید کردند و گفتند: باید تلاش کرد، این دسته از افراد، با حفظ همه شئونات ارزشی، دینی و حجاب، به فعالیت ورزشی بپردازند.
ایشان با بیان اینکه مسئله ورزش بانوان، یک موضوع و حفظ شئونات دینی، الهی و حجاب و عفت مسئله دیگر و مهمتر است، اظهار داشتند: در حفظ این امر مهم دینی، باید ایران اسلامی الگوی سایر کشورهای اسلامی باشد و این هم، از ایران اسلامی به‌عنوان یکی از مهمترین کشور شیعی و اهل‌بیتی(ع) انتظار می‌رود.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی گفتند: باید مواظب بود تا ورزش تحت تأثیر مسائل غیردینی و بی‌حجابی قرار نگیرد و از همه مهمتر اینکه در بحث ورزش بانوان و حفظ حجاب هم، حساسیت ویژه‌ای صورت گیرد.
 
  رعایت مسائل دینی در ورزش از مهمترین امور است
‌آیت‌الله سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم نیز در این دیدار، با بیان اینکه اسلام در حرکات و تمام وجود ما باید نمود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این دولت آمده است تا دولت متفاوتی باشد؛ بنابراین باید در ظاهر و باطن آنچه را که در اسلام مشروع و شدنی است، به ظهور و بروز برساند.
وی با بیان اینکه مردم مدیریت‌های مختلف را دیده‌اند و باید تفاوت را در این دولت احساس کنند، گفت: رعایت مسائل دینی در ورزش، از مهمترین امور است؛ بنابراین در ورزش نباید احکام دینی مخدوش شود و همان‌طور که دشمنان ما بی‌پروا خواسته‌های خود را نشان می‌دهند و تبلیغ می‌کنند، چرا یک انسان مؤمن و مسلمان، نباید از دین خود دفاع کند و عقاید خود را آشکار کند.
آیت‌الله سعیدی با تأکید بر اینکه ورزش علاوه بر تأمین سلامتی، یک کار فرهنگی و تبلیغی است، افزود: نوع آرایش و رفتار بازیکنان ورزشی، یک کار فرهنگی است و اینکه ورزشکاران مسلمان بعد از موفقیت خود سجده شکر می‌کنند، یک کار فرهنگی است و ما باید روی این جهت کار کنیم.
وی با بیان اینکه ورزشگاه‌های ما باید متفاوت باشد، گفت: مکان‌های ورزشی بهترین مکان برای انتقال پیام‌های دینی و اخلاقی به نسل جوان است تا هم ورزشکاران و هم طرفدارها از این پیام‌ها استفاده کنند.
 
  موفقیت در عرصههای ورزشی باعث درخشش کشور در عرصههای بینالمللی خواهد شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در این دیدار، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و استعدادیابی در بین آنان، خصوصاً با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرد و ورزش را یک تریبون بین‌المللی ارزیابی نمود و ارتقای آن را از راه تربیت مربیان متعهد و متخصص، میسر دانست.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی در وزارت ورزش و جوانان، افزود: تجربه نشان داده که هرگاه ادغامی صورت می‌پذیرد، عملاً یک سازمان تحت‌الشعاع سازمان دوم قرار گرفته و فعالیت آن کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند. همانند آنچه در مورد ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی پیش آمد. لذا کسانی که عهده‌دار بخش مربوط به جوانان در این وزارتخانه هستند، باید به‌گونه‌ای عمل کنند که اگر کسی نگاه کرد، بگوید: اگر این سازمان جدا هم بود، باز هم با همین قدرت و ظرفیت فعالیت می‌کرد.
وی در ادامه به اهمیت استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان اشاره کرد و افزود: امروزه ورزش همانند یک تریبون بین‌المللی است و در معادلات سیاسی و روابط کشورها تأثیرگذار است؛ به‌گونه‌ای که وزن و ارزش کشورها در نزد افکار عمومی در سطح جهان، با میزان موفقیت آن کشور در عرصه مسابقات ورزشی هم سنجیده می‌شود.
امام جمعه موقت قم افزود: اسلام برای ورزش همگانی و همچنین برگزاری مسابقات ورزشی، اهمیت بالایی قائل است و در فقه نیز، برخی از رشته‌های ورزشی که در آن زمان مرسوم بوده، مورد بحث قرار گرفته است. وی ادامه داد: سعی کنید در عرصه‌های ورزشی، باعث درخشش و مطرح شدن کشور در عرصه بین‌المللی باشید.
 دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به اهمیت آموزش و تربیت مربیان متخصص، خاطر‌نشان کرد: همواره اصل باید بر تربیت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در عرصه مربی‌گری و داوری مسابقات باشد؛ تا اینها بتوانند علاوه بر کشور در سطح مسابقات جهانی نیز نقش‌آفرینی کنند.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین در پایان، بر لزوم توجه به تمامی رشته‌های ورزشی با توجه به اقتضائات جامعه اسلامی تأکید کرد و افزود: باید به تمامی رشته‌های ورزشی توجه داشته باشید؛ نه اینکه صرفاً روی یک یا دو رشته ورزشی متمرکز شوید. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز، به‌منظور تقویت امر ورزش بسیار حائز اهمیت بوده و باید در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.
 
  فعالیت ۳هزار ورزشکار طلبه سازمانیافته در حوزه علمیه
آیت‌الله اعرافی نیز در دیدار با وزیر ورزش و جوانان، با اشاره به اهمیت بازسازی هویت ملی و دینی در جوانان، بیان کرد: باید سعی کنیم، هویت دینی و ملی را که در میان جوانان امروز در حال تضعیف است، تقویت و بازسازی کنیم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر  تقویت و حمایت از استعدادهای کشور، عنوان کرد: در کشور استعدادهای فراوانی وجود دارد. اگر این جوانان مستعد شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند، قطعاً از کشور خارج نخواهند شد.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، ظرفیت عظیمی دارد و می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای امروز جوانان دنیا باشد، بر اهمیت رجوع و بهره‌گیری مسئولان و جوانان از گفتمان انقلاب اسلامی در امر ورزش و جوانان تأکید کرد.
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه می‌توان در حوزه ورزش در بحث گفتمان اخلاق و.. در دنیا پرچم‌دار بود، تحقق این امر را منوط به تعامل وزارت ورزش با جوانان دانست.
وی با تأکید بر اهمیت نگاه علمی در اجرای برنامه‌های ورزشی، گفت: حوزه تحقیق و پژوهش در مسائل فرهنگی و ورزشی، نباید کم‌ارزش شمرده شود.
آیت‌الله اعرافی از مهمترین تلاش‌های مسئولان را، رفع مشکلات مردم و جوانان عنوان و بیان کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات ارزنده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی انجام شده است که در سطح حوزه علمیه، ۳ هزار ورزشکار سازمان‌یافته مشغول فعالیت هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه متذکر شد: قم در تولید اندیشه دینی برای مردم ایران و جهان، جایگاه ممتازی دارد و باید توجه ویژه‌ای برای اتصال به اندیشه دینی به این استان شود.
 
  تنظیم سند تحول ورزش کشور
دکتر سجادی، وزیر ورزش و جوانان هم در این دیدارها با اشاره به تنظیم سند تحول ورزش کشور، گفت: در حوزه ورزش همگانی و همچنین در حوزه جوانان برنامه‌های قوی نوشته شده که به‌زودی تصویب و اجرایی خواهد شد.
گفتنی است، وحید یامین‌پور معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان و کلهر معاون فرهنگی و ورزش‌های همگانی وزیر ورزش و جوانان هم در این دیدارها به ارائه مباحثی از اقدامات و برنامه‌های این معاونت‌ها پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه