هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اجرای ۱۰۰ طرح تحولی مهم در برنامه ۵‌ساله حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه در سفر به قزوین خبر داد

اجرای ۱۰۰ طرح تحولی مهم در برنامه ۵‌ساله حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به این که ذیل اسناد بلندمدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است، گفت: برای اولین‌بار است که با حمایت همه بزرگان، حوزه از ۲۰ سند بلندمدت، برنامه ۵ ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح مهم برخوردار است و این حجم مهم، سرمایه‌ای است که با تلاش‌های زیاد فراهم آمده است.

به گزارش خبرگزار ی حوزه از قزوین، آیت‌الله اعرافی، ۸‌مهر در رأس یک هیئت بلندپایه حوزوی، وارد شهر قزوین شد و مورد استقبال علما و مسئولان قرار گرفت. دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین و شرکت در جلسه مدیران و اساتید مدارس علمیه استان، از مهمترین برنامه‌های آیت‌الله اعرافی در سفر به قزوین بود.
 مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جمع مدیران مدارس علمیه استان قزوین که در سالن اجتماعات مرکز تخحصصی حوزه استان برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های تحولی حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: در 5/4 سال گذشته تقریباً هیچ بودجه برنامه‌ای نداشتیم و قریب به ۲۰۰ نیرو را نیز کاهش دادیم و با این وجود، کارها و اقدامات بزرگی انجام شده است؛ در ۳ سال گذشته، ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده که اگر همه آنها به بهره‌برداری برسند، به‌طور یقین پیشرفت‌های بزرگی را به دنبال خواهد داشت و بسیاری از مشکلات بودجه‌ای حوزه رفع می‌شود.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: نظام جامع آموزش حوزه به تصویب رسید؛ درختواره آموزشی حوزه تدوین شده و نقشه راه آن دنبال می‌شود؛ اصلاح سطح سه، تشکیل گروه‌های علمی، توسعه فقه معاصر، شکل‌گیری درس‌های خارج متعدد، ارتقای ارزیابی و نظارت و رتبه‌بندی، اصلاح برنامه سفیران هدایت و رفع کاستی‌های آن، اجرای برنامه جدید مصوب شورای‌عالی، تدوین متون جدید، پیش‌بینی نمره‌های پژوهشی، روان‌تر شدن امتحانات شفاهی، افزایش گروه‌ها و کمیته‌های علمی برای مدارج، شکل‌گیری درس‌های تحقیقاتی و عالی در قلمروی غیرفقه با آیین‌نامه دقیق و منضبط، ارتقای پژوهش از نظر کیفی و … از دستاوردهای آموزشی حوزه در سال‌های اخیر بوده است.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: اگر بخواهیم ۴سال گذشته را ارزیابی کنیم، با حمایت رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و بزرگان و با نگاه بلند مدیران استانی، شاهد تولید حجم انبوهی از منظومه فکری و سرمایه بزرگی در حوزه بوده‌ایم که باید از آنها تشکر و قدرانی کرد؛ با وجود همه ضعف‌ها برای اولین‌بار است که با حمایت همه بزرگان، حوزه از ۲۰ سند بلندمدت، برنامه ۵ ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح مهم برخوردار است و این حجم مهم، سرمایه‌ای است که در حوزه با تلاش‌های زیاد فراهم آمده است.
وی با اشاره به اینکه ذیل اسناد بلندمدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کارویژه روحانیت در عصر جدید، طرح آمایش حوزه‌های علمیه کشور، عقد و پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک، درختواره رشته‌های حوزه، توسعه فقه معاصر ناظر به مسائل جدید، طرح هدایت علمی، منابع پایدار حوزه، طرح واسپاری اختیارات به حوزه‌های استان‌ها، ارتقا و توسعه درس‌های خارج در کشور و… از مهمترین طرح‌ها به‌شمار می‌رود.
 آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته از بیش از ۱۰۰ کشور جهان و هزار دانشگاه دنیا بازدیده کرده است، گفت: سرمایه‌هایی در حوزه است که در هیچ کجا نیست؛ حوزه خیلی بزرگ است و عظمت و ظرفیت عظیمی دارد که علی‌رغم همه سختی‌ها و مشکلات به جلو می‌رود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن تقدیر از مدیر حوزه علمیه قزوین، در توصیه‌هایی به وی، گفت: برنامه ۵ساله حوزه باید به عمق مدارس برود و همه محورهایی که در آن آمده، مهم است و البته جای نقد نیز دارد و می‌توانید نقد کنید.
 وی اظهار کرد: حوزه‌های علمیه امروز باید حوزه سرآمد و متناسب با روزگار جدید نظم پیدا کنند و نگاه به امروز و فردای حوزه و عصر انقلاب اسلامی و نیازها و تقاضاهای بی‌پایان جدید در استان قزوین، ایران و جهان باید وجود داشته باشد؛ بنابراین شناخت نیازهای امروز باید در حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به ظرفیت‌های مهم حوزه علمیه استان قزوین، عنوان کرد: استان قزوین باید حوزه‌ای داشته باشد که نیازهای استان را به‌خوبی پاسخ دهد و البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قزوین باید با وقف و منابع پایدار اداره شود و این سیاست ماست که مشکلات و موانع را از سر راه استاد و طلبه برداریم تا آنها با خیال راحت به فعالیت‌های علمی بپردازند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور، ضمن تقدیر از توجه ویژه نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین، تصریح کرد: انصافاً نگاه ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی نسبت به حوزه علمیه قزوین که با جدیت فعالیت‌ها و برنامه‌ها را رصد و شناسایی می‌کنند، جای تقدیر داشته که باید مدیران منطقه قدر این بزرگوار را بدانند.
 مدیر حوزه‌های علمیه کشور همچنین به فعالیت‌های جهادی طلاب حوزه علمیه قزوین در مقابله با بیماری کرونا پرداخت و بیان کرد: اقدامات و فعالیت‌های حوزه علمیه قزوین در عرصه مبارزه با بیماری کرونا را پیگیری می‌کردم که جای تقدیر دارد.

 
  حوزه علمیه جلودار خدمات اجتماعی است
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین نیز، در این جلسه گفت: خدا را شاکریم در این دوره، تحولات ارزشمندی در کشور اتفاق افتاده است و دولت و مجلسی همسو و حوزه علمیه منطبق با چشم‌اندازهای نظام مقدس در حال پیشرفت هستند و همچنین مقاومت اسلامی که همه سرمایه معنوی و جهت‌گیری‌هایش می‌باید از حوزه علمیه باشد، نیز دیده می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، حوزه علمیه قزوین را پیشگام امر تحقیق و پژوهش در کشور دانست و تأکید کرد: پیش از راه‌اندازی معاونت پژوهش و تحقیقات در حوزه علمیه قم، این دغدغه در حوزه علمیه قزوین وجود داشت و فعالیت‌های جدی و بانشاطی در آن دوره انجام شد و به‌مرور زمان حوزه قزوین پیشرفت کرده و می‌توان گفت ده سال پیش، این هم‌اندیشی و هم‌افزایی بین دست‌اندرکاران وجود نداشت؛ بنابراین حوزه علمیه قزوین با سرعت خوبی روبه‌جلو حرکت کرده است.
 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: انسجام خوبی در حوزه علمیه قزوین وجود دارد و همانند حوزه علمیه قم، که جناحی و فرقه‌ای بودن به آن نمی‌چسبد، الحمدلله حوزه علمیه قزوین نیز، همین‌طور است؛ ضمن اینکه باید از اندیشه‌های بزرگان و عالمان بهره‌مند و بیشتر مراقب این موضوع باشیم.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌توانند بر روی پشتیبانی حوزه علمیه قزوین حساب باز کنند و این موضوع در اظهارات رئیس محترم قوه قضائیه و مسئولان استانی کاملا مشخص بود. برای حوزه جایگاه بالایی قائل هستند و خودشان را به پشتیبانی حوزه نیازمند می‌دانند.
 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین، حوزه علمیه را جلودار خدمات اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: زمانی کمتر کسی جرأت تغسیل اموات کرونایی را داشت؛ طلاب حوزه خودشان را با خطر روبه‌رو کردند؛ ولی کارشان را درست انجام دادند و افتخارآفرینی کردند که مسئولان به‌خاطر این موضوع قدردان حوزه علمیه هستند.
وی تلاش، همفکری و جلسات هم‌افزایی را نیاز حرکت رو به جلوی حوزه علمیه قزوین دانست و بیان کرد: در این حرکت دلسوزی، صداقت و پیوستگی بیشتر دل‌ها به یکدیگر را به‌شدت نیاز داریم و امیدواریم، با مدیریت حضرت‌عالی و توجه به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بتوانیم، مطالبات ایشان را در رگ و ریشه حوزه بیشتر از گذشته به جریان بیندازیم.

 
  تدوین برنامه ۵ ساله حوزه علمیه قزوین
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا مدیر حوزه علمیه استان قزوین نیز در این مراسم، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های حوزه استان ارائه داد و گفت: بعد از حضور بنده در مدیریت حوزه استان، شیوع بیماری کرونا در کشور را داشتیم که برخی از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده حوزه تحت‌الشعاع این مسئله قرار گرفت؛ ولی در جلسات فشرده با معاونان و مدیران مدارس علمیه، آسیب‌شناسی صورت گرفت و حدود ۳۰۰ آسیب شناسایی شد.
وی با بیان اینکه برنامه ۵ ساله حوزه علمیه قزوین، تنظیم و به قم ارسال شد که جزء استان‌های برتر بود که این برنامه را تنظیم کرد، عنوان کرد: مجوز ۴ رشته تخصصی مرکز علامه رفیعی (تفسیر، حدیث، مشاوره و فقه القضاء) اخذ شد که خوشبختانه به‌خوبی استقبال شد و در حال حاضر نیز، کلاس‌ها شروع شده است.
مدیر حوزه علمیه قزوین ادامه داد: اخذ مجوز راه‌اندازی دفتر امور بین‌الملل نیز دریافت شد و حوزه استان از استان‌های برتر در این بخش بوده که فعالیت‌های شاخصی داشته است؛ راه‌اندازی مرکز آموزش زبان، یکی از این فعالیت‌هاست و کلاس‌های زبان عربی و انگلیسی در حال برگزاری است.
وی ادامه داد: در راستای توسعه زیرساخت‌های حوزه استان، پیگیری دو قطعه زمین از طریق سازمان مسکن و شهرسازی انجام شده و در آینده نزدیک، شاهد تحول خوبی از نظر زیرساختی در حوزه علمیه قزوین خواهیم بود.
مدیر حوزه علمیه قزوین به فعالیت‌های قرارگاه جهادی حوزه علمیه قزوین در دوره کرونا و ارسال گزارش آن اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه قزوین در حال حاضر کتابخانه تخصصی و حوزوی دارد که جزء کتابخانه‌های شاخص و ممتاز کشور بوده و از استان‌های دیگر نیز، برای استفاده از این کتابخانه به این مرکز مراجعه می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه