هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حریت و غیرت دینی شهید شیخ فضل‌الله نوری(قد) الگوی همه حوزویان است

استاد رشاد در مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله  شیخ فضل‌الله نوری(قد)

حریت و غیرت دینی شهید شیخ فضل‌الله نوری(قد) الگوی همه حوزویان است

مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری(قد) و یادواره شهدای روحانی مازندران، با سخنرانی استاد رشاد رئیس شورای عالی حوزه علمیه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در مازندران 11 مرداد در مصلی الغدیر شهرستان نور استان مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، استاد رشاد طی سخنانی در مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری(قد) و یادواره شهدای روحانی در شهرستان نور، با اشاره به اهمیت توجه به تفکر و گفتمانی که شیخ فضل‌الله آن را نمایندگی می‌کرد و مروج آن بود، اظهار کرد: شهید مظلوم شیخ فضل‌الله نوری کسی بود که عالمانه و مجاهدانه زندگی کرد و هیچ‌گاه زیر بیرق کفر و استکبار نرفت و در نهایت با مظلومیت به شهادت رسید.
وی با بیان اینکه شیخ فضل‌الله جانش را سخاوتمندانه در راه آرمان و عقیده فدا کرد، افزود: حریت و غیرت دینی شهید شیخ فضل‌الله نوری، الگوی همه حوزویان است و امروز ما وظیفه داریم که در ترویج اندیشه و تفکر چنین بزرگانی بکوشیم.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، همچنین با تأکید بر اینکه گفتمان شیخ فضل‌الله الهام‌بخش است، گفت: روحانیت در طول تاریخ در راه ماندگاری دین، جان‌فشانی‌های زیادی به خرج داده است و نبرد با خودباختگی و استکبار از جمله این تلاش‌هاست.
وی با بیان اینکه این شهید والا مقام برابر جریان غرب‌گرا ایستاد و باید اندیشه و راهش را ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: جای تأسف است که هنوز هم شیخ فضل‌الله و تفکر او در جامعه ما ناشناخته باقی مانده و این مسئله رسالت ما را در معرفی ایشان مضاعف می‌کند.

  شیخ فضلالله نوری؛ مظلومی که تاریخ او را نشناخت
​​​​​​​
به گزارش خبرگزاری ابنا، آیت‌الله محمدی لائینی نیز در مراسم گرامی‌داشت عالم مجاهد شهید شیخ فضل‌الله نوری و شهدای روحانی، این عالم مجاهد را مظلوم تاریخ خواند و گفت: دشمنان، شیخ نوری را نشناختند و به جرم طرفداری از استبداد، به شهادت رساندند. اظهار کرد: شیخ فضل‌الله نوری(ره) انسانی بود که آن روز و حتی امروز ناشناخته بوده و هست؛ بسیار اتفاق افتاده که دشمنان نمی‌گذارند، مردم خادمان راستین را بشناسند و خادم را خائن و بلکه خائن را خادم معرفی می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در مازندران، با اشاره به جمله‌ای منتسب به حضرت فاطمه(ع) خطاب به امام حسین(ع) که «کشتند تو را اما نشناختند»، ادامه داد: آن روز در حق شیخ فضل‌الله نوری ظلم شده و عامه مردم اصلاً متوجه نشدند که او چه می‌گوید و چه می‌خواهد.
وی گفت: شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری را به‌جرم طرفداری از استبداد و نظام سلطنت مطلقه و مخالف با جریان جهادی، مشروطه و عدالت‌خواهی متهم کردند؛ درصورتی‌که با استبداد، دیکتاتوری و نظام سلطنت مطلقه مخالف بود؛ اصلاً نباید حکومت افسارگسیخته و مطلق باشد؛ بلکه باید ملتزم به قانون باشد.
آیت‌الله محمدی لائینی، با بیان اینکه وقتی جریان مشروطه پیش رفت، شیخ فضل‌الله نوری احساس کرد که عوامل غرب‌گرا و غرب‌زده می‌خواهند، در نوشتن قانون دین را کنار بگذارند و جدایی دین از قانون، حکومت و نظام اداره جامعه را رقم بزنند، تصریح کرد: اینجا بود که عالم دینی و مسلمان قانون‌نویسی در محور قانون، خدا را مطرح کرد، مشروطه مشروعه خواست و در دهن تجددگراهای غرب‌زده، با الگوگیری از لندن و پاریس زد.
عضو خبرگان رهبری با اعلام اینکه شیخ فضل‌الله نوری طرفدار استبداد نبود، عنوان کرد: او زمانی که در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تحصن کرده بود، قرآن را از جیب خودش بیرون آورد گفت: اگر مشروطه مشروعه‌ای باشد که آخوند خراسانی می‌گوید، من اولین سرباز آن مشروطه هستم؛ اما این مشروطه که دین را از حکومت جدا می‌کند، آن مشروطه نیست؛ اما اصحاب رسانه در آن روز نگذاشتند، صدایش به جایی برسد.
وی تأکید کرد: امروز همه ما وظیفه داریم که منطق، راه و خواسته این شهید بزرگوار را معرفی کنیم. او در یک فضای بی‌خبری و نادانی، ناجوانمردانه به شهادت رسید.

ارسال دیدگاه