هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 807

اخبار کوتاه جهان

  یمن
رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ مناسب و قاطع باشد: الحوری دبیر شورای عالی سیاسی یمن: همان‌طور که ائتلاف آمریکایی را که برای جلوگیری از عملیات ارتش یمن در دریای سرخ و باب المندب تشکیل شده بود، شکست دادیم و ناوهای هواپیمابر آن از منطقه فرار کردند، رژیم صهیونیستی نیز به زودی توسط نیروهای مسلح یمن شکست خواهد خورد. بی‌تردید، نیروهای مسلح یمن به تجاوزگری رژیم اسرائیل و آمریکا به بندر الحدیده، پاسخ مناسب و قاطع خواهد داد.

​​​​​​​  انگلیس
به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین برای کمک به روند صلح: کی‌یر استارمر نخست‌وزیر جدید انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین برای کمک به روند صلح، حق انکارناپذیر فلسطینیان است. وی تأکید کرد: سیاست دیرینه‌ من درباره به رسمیت شناختن [فلسطین]، برای کمک به روند صلح تغییر نکرده است.

  فلسطین
تعداد کشتهشدگان حملات اسرائیل به نوار غزه به 38848 نفر رسید: وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد: تعداد کشته‌شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه از 7 اکتبر تاکنون، به 38848 نفر و مجروحان به 89459 نفر رسیده است.

  اوکراین
اوکراین و لهستان قرارداد امنیتی امضا کردند: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دونالد توسک نخست‌وزیر لهستان، پیش از اجلاس سران ناتو در واشنگتن در ورشو توافقنامه امنیتی دوجانبه امضا کردند. در متن توافقنامه آمده است: در صورت تجاوز مجدد روسیه به اوکراین، پس از توقف خصومت‌های کنونی یا در صورت تشدید تجاوز کنونی و بنا به درخواست هریک از آنها، شرکت‌کنندگان ظرف ۲۴ ساعت برای تعیین اقدامات مورد نیاز مشورت خواهند کرد.

  عراق
همسر ابوبکر البغدادی به اعدام محکوم شد: دادگاه «کرخ» عراق حکم اعدام اسماء محمد، همسر ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش را به‌جرم همکاری با این گروه تروریستی صادر کرد. مرکز اطلاع‌رسانی شورای‌عالیِ قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تروریست، زنان ایزدی و کسانی را که ازسوی گروهک‌های تروریستی زیر نظر داعش در شهرستان سنجار در غرب استان نینوا ربوده می‌شدند، در منزلش نگه می‌داشت.

  آمریکا
جو بایدن؛ کنار نخواهم کشید: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز در نامه‌ای به دموکرات‌های کنگره ایالات متحده گفت: قاطعانه به ماندن در رقابت‌های انتخاباتی متعهد است و به هم‌حزبی‌های خود در کنگره که زمزمه کناره‌گیری او را مطرح کرده بودند، پاسخی محکم داد.  گفتنی است، بیش از ۵۰ نفر از دموکرات‌ها خواستار کناره‌گیری بایدن هستند.
ایران دنبال حمایت از معترضان آمریکایی است: رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا: ایران در زمینه تلاش‌ها برای نفوذ خارجی به نحو فزاینده‌ای ستیزه‌‌جویانه عمل می‌کند و در تلاش برای ایجاد اختلاف و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ماست. کنشگران مرتبط با ایران در هفته‌‌های گذشته دنبال بهره‌‌برداری از تظاهرات‌‌ها در آمریکا علیه جنگ در غزه و حمایت مالی از تظاهرات‌کنندگان بوده‌اند.

  رژیم صهیونیستی
توافق با حماس، شکست و تحقیر اسرائیل است: اسموتریچ وزیر دارایی و رئیس حزب تندروی  صهیونیسم مذهبی: اگر خدای ناکرده این توافقنامه را امضا کنیم، این معامله، شکست و تحقیر اسرائیل و پیروزی سینوار است. توافق با حماس 90 اسیر را که بخشی از معامله نیستند، به اعدام محکوم می‌کند و منجر به کشته شدن هزاران نفر خواهد شد که در قتل عام بعدی توسط سنوار و حماس خواهند مرد.
دعوت  اسرائیل به اتحاد ناتو علیه ایران: یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل، هدف اصلی از سفر خود به نشست سران ناتو در ایالات متحده را دعوت از رهبران غربی برای متحد شدن علیه ایران خواند.

 چین
خودروهای چینی تا سال ٢٠٣٠، یکسوم بازار جهان را در اختیار خواهند گرفت: پژوهشی جدید نشان می‌دهد تا سال ٢٠٣٠، یک‌سوم بازار خودرو جهان در دست خودروهای چینی قرار خواهد گرفت. دلیل این رشد چشم‌گیر، هزینه ساخت پایین خودروهای چینی نسبت به رقبای اروپایی آن‌هاست. این مطالعه را شرکت مشاوره مدیریت «Alix Partners» انجام داده است.

  مجارستان
نخستوزیر مجارستان با پوتین دیدار کرد: ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان جمعه گذشته در میان مخالفت مقامات اروپایی، به مسکو سفر کرده و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد. اوربان می‌گوید: اولین قدم را برای احیای گفت‌وگو بین روسیه و اوکراین برداشته است.

  لبنان
توقف جنگ غزه تنها راه توقف جنگ در شمال است: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان: فشار مستمر جبهه لبنان بر دشمن صهیونیستی برای آن است که دشمن بفهمد آتش‌بس در غزه مرتبط با توقف نبرد در شمال فلسطین است. توانستیم بخش عظیمی از توانمندی و نیروهای دشمن را مشغول کنیم و مانع یکسره کردن کار نبرد غزه شویم؛ لذا تأکید کردیم که شمال مرتبط با غزه است و اگر کسی می‌خواهد شمال آرام باشد، باید جنگ غزه متوقف شود.

  اتحادیه اروپا
واکنش اتحادیه اروپا به کشتار خانیونس؛ عاملان باید محاکمه شوند: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به بمباران مدرسه‌ای در شهر خان‌یونس که 29 شهید و ده‌ها زخمی به دنبال داشت، گفت: هرگونه نقض قوانین بین‌المللی را محکوم می‌کنیم و عاملان آن باید محاکمه شوند.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه