هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نقش جریان تبلیغ حوزه در شکل‌گیری انقلاب

آیت‌الله اعرافی مطرح کرد

نقش جریان تبلیغ حوزه در شکل‌گیری انقلاب

مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن بیان نقش جریان تبلیغ حوزه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تأکید کرد: تبیین مراحل مختلف انقلاب، رسالت سنگین حوزویان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله اعرافی، 3ارديبهشت در سومین همایش خاطره‌گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه علمیه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی پدیده‌ای بی‌نظیر است که امام راحل(قد) بنیان‌گذار آن شد و در این مسیر با شجاعت ایستادگی و رهبری کرد.
وی با بیان اینکه از سال 42 تا به امروز این درخت تناور انقلاب اسلامی، مراحل و تطوری را طی کرده است، ابراز کرد: این تقسیمات، رسالت حوزه و شما حوزویان را سنگین‌تر می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به مراحل شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ابراز کرد: ریشه‌های انقلاب در صدر اسلام و عاشورا و عصر امامین صادقین(ع) و عصر غیبت صغری و عصر علماست؛ اما طلوع خورشید امام در قم، یک مرحله نو و بی‌نظیر در تاریخ اسلام و حوزه‌های اسلام به‌شمار می‌آید؛ هرچند تاریخ‌های بی‌نظیری همچون حرکت خواجه نصیرالدین در عصر مغول را شاهد می‌باشیم؛ اما تاریخ انقلاب اسلامی، کاملاً متمایز از تواریخ نهضت‌های اسلامی است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل(قد) تطور عظیم تاریخی به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: شوری که امام(قد) در میان مردم افکند و شاگردانی که در مسیر ایشان تربیت شدند و ادبیات و گفتمان دو سال اول در سال 42 و 43، یک دوره آغازین نهضت می‌باشد که در آن دوره، افرادی که وارد میدان شدند، بسیار ارزشمند هستند؛ چراکه سینه تاریکی‌ها را شکافتند و پایه‌گذار نهضت اسلامی شدند و پس از آن، چهارده سال دوران تبیعد امام است که با زندان‌های طولانی و فشارهای غیرقابل وصف همراه شده است.
امام جمعه قم افزود: اولین روزی که در سال 1350 وارد فیضیه شدم، شاهد برخورد نیروهای ساواک و پهلوی با حجره‌نشینان فیضیه شدم، طلاب جمع می‌شدند و شعار می‌دادند و هر هفته در فیضیه برخورد ساواک با طلاب جوان وجود داشت. سال 54، سال بسیار مهمی بود که حرکت بزرگی در فیضیه رخ داد و به خیابان‌ها کشیده شد.
عضو فقهای شورای نگهبان، با بیان اینکه فیضیه به‌عنوان محور اعتراضات علیه شاه دو سال کامل تعطیل شد، تصریح کرد: سال 54 دستگیر و به شهربانی منتقل شدم و شب عید فطر بازجویی و شکنجه شدم و بعد به شهربانی در خیابان باجک آوردند.
امام جمعه قم گفت: هر روز احتمال دستگیری و شکنجه بود؛ ولی همه نسل جوان حوزه عشق به امام داشتند و عشق توصیف ناچیزی در مقابل عشق و جان‌فشانی نسبت به امام بود و عشق به آقا سید روح‌الله حاکم بر قلب‌ها بود و جان‌شان را برای آرمان‌های امام در کف دست گرفته بودند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: جزوه جهاد اکبر امام(قد) برای دستگاه شاهنشاهی سنگین بود. عزاداری‌های عاشورای قم در این مقطع بسیار فوق‌العاده، شورانگیز و اثرگذار بود و زمام کار از دست ساواک و شهربانی آن‌وقت خارج می‌شد و نوحه‌ها و عزاداری‌ها فوق‌العاده حماسی و جذاب بود و ‌ای کاش! از آن دوران فیلم‌هایی به یادگار مانده بود. 
آیت‌الله اعرافی با اشاره به جریان تبلیغ حوزه در عصر انقلاب، تأکید کرد: جمع زیادی از طلاب در فرصت‌های تبلیغی، اندیشه و افکار امام(قد) را در سراسر نقاط کشور انتشار می‌دادند و زمینه انقلاب و آگاهی و بصیرت را فراهم می‌کردند.
وی اضافه کرد: سخنرانی چهلم آقا مصطفی(قد) را بارها بشنوید. جرقه انقلاب را در این سخنرانی‌ها می‌دانم که انسان‌ساز و اخلاقی است؛ همچنین سخنرانی امام(قد) در فیضیه که دنیا را تکان داد و همه چیز را زیر و رو کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با بیان اینکه امام خمینی(قد) انقلاب را مردمی می‌دانست، اظهار کرد: کسی فکر نمی‌کرد، انقلاب به ثمر برسد؛ اما امام با پشتوانه مردمی و توکل برخدا، دستگاه ظلمه را فرور ریخت.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه