هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

«سخن خدا» و «برای خدا» به مردم گفته شود

آیت‌الله کریمی جهرمی در توصیه‌هایی به مبلغان ماه مبارک رمضان

«سخن خدا» و «برای خدا» به مردم گفته شود

آیت‌الله کریمی جهرمی در دیدار طلاب و فضلای استان گلستان، به بیان نکاتی پیرامون تبلیغ در ماه مبارک رمضان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله کریمی جهرمی در جلسه طلاب و فضلای استان گلستان که در بیت وی برگزار شد، با بیان این‌که همه مردم نیاز به موعظه دارند، به ایام تبلیغی ماه رمضان اشاره و ابراز کرد: مردمی که برای آنان به تبلیغ می‌پردازیم، عبادالله و روزه‌داران رمضان و ضیف‌الله هستند؛ پس منبر را ننگ خود ندانیم و این شرفی برای ماست که همچون انبیای الهی به تبلیغ بپردازیم.
این استاد اخلاق حوزه به برخی از بایدهای مبلغان اشاره و خاطرنشان کرد: مبلغان باید در مرحله اول بکوشند که اخلاص در عمل داشته و از همان ابتدای حرکت به سمت محل تبلیغ، برای رضای خدا حرکت کرده و اخلاص را مدنظر داشته باشند.
آیت‌الله کریمی جهرمی، با تأکید بر اینکه باید سخن خدا و برای خدا گفته شود، بیان کرد: باید سخنانی در منابر بیان شود که مردم را به خدا نزدیک کند؛ نه اینکه سخنان غیرضرور در منبر گفته شود. باید در این زمینه هم مراقبت داشته باشیم.
وی اظهار کرد: متأسفانه بیان سخنان بی‌ملاک شایع شده و باید از این مباحث دوری کرد و اگر مطلبی را «از خدا» و «برای خدا» بیان کردیم، به دل مردم خواهد نشست.
این استاد درس خارج حوزه ابراز کرد: مبلغان باید برای محتوای تبلیغی خود تفکر داشته و نکاتی را برای مردم بیان کنند که سبب جذب آنان گردد؛ نه اینکه مطالبی را مطرح نماییم که سبب فرار آنان شود.
آیت‌الله کریمی جهرمی خاطرنشان کرد: باید مطابق با فهم مستمع سخن گفت و مطالبی بیان نشود که نپخته و نسنجیده بوده و مخاطب آن را فهم نکرده و سبب دفع او گردد.
وی به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره و بیان کرد: حضرت فرمودند: «إنا معاشر الأنبیاء امرنا أن نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ ما جماعت پیامبران، فرمان داریم که با مردم به فراخور فهم و خردهای‌شان سخن بگوییم».
این استاد اخلاق حوزه اظهار کرد: مبلغان به دنبال آن نباشند که مردم از صحبت‌های آنان خوششان بیاید؛ بلکه باید ببینیم، خشنودی خدای متعال در کدام مطلب است و همان نکته را مطابق با فهم مخاطب بیان نماییم.
آیت‌الله کریمی جهرمی به آیه ۷۰ سوره احزاب اشاره و ابراز کرد: خدای متعال در این آیه فرموده است: [یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله وقولوا قولًا سدیدًا]؛ ای اهل ایمان، متقی و خدا ترس باشید و همیشه به‌حق و صواب سخن گویید».
وی افزود: همچنین با اخلاق فاضله و رفتار انسانی با مردم روبه‌رو شویم و برای عبادالله ارزش قائل شده و همه را بنده خدا بدانیم و منیت را کنار بگذاریم و مدارا کنیم.
این استاد اخلاق حوزه گفت: باید مردم را به رحمت الهی امیدوار نمود و البته خوف نیز، باید مطرح گردد و خوف و رجا در کنار هم باشد.
آیت‌الله کریمی جهرمی در پایان اظهار کرد: همه ما باید از خدا بترسیم و تفاوتی بین مردم عادی و یک روحانی نیست؛ اگر یک روحانی هم از خدا ترس نداشته باشد، همچون دیگرانی که کارهای عجیب انجام می‌دهند، او نیز دست به همان کارها خواهد زد.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه