هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل امام خامنه‌ای، مراجع عظام تقلیدو علما  از مجاهدهای علمی و انقلابی آیت‌الله موسوی بجنوردی(ره)

تجلیل امام خامنه‌ای، مراجع عظام تقلیدو علما  از مجاهدهای علمی و انقلابی آیت‌الله موسوی بجنوردی(ره)

عالم پارسا، آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی(ره)، از شاگردان و یاران صدیق امام راحل(قد) و از پیشگامان مؤثر در عرصه انقلاب، پس از عمری ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع)، خدمت به امام و انقلاب و تألیف آثار متعدد، تربیت شاگردان و مجاهدت‌های علمی در حوزه و دانشگاه ، ۵ اسفند پس از طی یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.
امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، آیات عظام؛ نوری همدانی، مکارم شیرازی، مظاهری، حجج‌اسلام والمسلمین؛ رئیسی رئیس‌جمهوری و محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در پیام‌های جداگانه‌ای، رحلت آیت‌الله موسوی بجنوردی(ره) را تسلیت گفتند. 

  امام خامنهای
بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
درگذشت مرحوم آیت‌الله آقای سیدمحمد بجنوردی را به بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.

 آیتاللهالعظمی  نوری همدانی
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حجت‌الاسلام والمسلمین
آقای حاج سید‌حسن خمینی «دامت توفیقاته»
ارتحال ابوالزوجه مکرم، آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی(ره) موجب تأسف و تأثر گردید.
آن‌مرحوم، عمر بابرکت خود را با تدریس و تألیف، به ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) صرف نمود و در این مسیر خدمات فراوانی انجام داد.
اینجانب درگذشت آن فقیه عالی‌قدر را که از شاگردان و علاقه‌مندان امام راحل «اعلی الله مقامه» بودند، به جناب‌عالی و همه وابستگان تسلیت عرض نموده و علو مقام را برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

  آیتاللهالعظمی  مکارم شیرازی
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله وانا الیه راجعون
خبر ارتحال عالم گران‌قدر آیت‌الله سید‌محمد موسوی بجنوردی(ره) موجب تأسف گردید.
ایشان که یادگار بیت فقاهت بود، هم در عرصه علم و پژوهش و تربیت شاگردان و هم در خدمت به امام و انقلاب کوشید. اینجانب رحلت این عالم گرامی را به خانواده محترم و بیت شریف آن‌مرحوم و بیت شریف امام راحل(قد) و همه ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده، حشر وی با اجداد طاهرینش و صبر و اجر بازماندگان را از درگاه الهی مسئلت دارم.

  آیتاللهالعظمی مظاهری
بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین
آقای حاج سیدحسن خمینی «دامت‌برکاته»
پس از سلام و تحیت؛
رحلت ابوالزوجۀ مکرم، عالم جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیدمحمد موسوی بجنوردی(رض) موجب تأسف گردید. این مصیبت را به همۀ خاندان مُصاب و بیت شریف آن عالم وارسته و بیوت وابسته، خصوصاً به جناب‌عالی تسلیت عرض می‌کنم و از پیشگاه حضرت حق متعال، علو درجات و رحمت و رضوان واسعه را برای آن عالم بزرگوار خواستارم و صبر و اجر و سلامت و سعادت و حسن عاقبت همه بازماندگان گرامی به‌ویژه جناب‌عالی را مسألت می‌نمایم. والسلام علیه وعلیکم ورحمة‌الله وبرکاته.

  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
انا لله وانا الیه راجعون
فقدان فقیه ارجمند حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمد موسوی بجنوردی(ره) موجب تأسف گردید.
آن عالم خدوم افزون بر نقش‌آفرینی اثربخش در شورای‌عالی قضایی در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، به مجاهدت علمی در حوزه و دانشگاه اهتمام وافر داشتند. اینجانب فقدان آن فقید سعید را به بیت مکرم، آشنایان و ارادتمندان و شاگردان وی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و هم‌نشینی با صالحین و برای بازماندگان، سلامتی، عزت و شکیبایی خواهانم.

   شمهای از زندگینامه آیتالله موسوی بجنوردی
آیت‌الله سید‌محمد موسوی بجنوردی در سال 1322 در نجف اشرف متولد شد و تحصیلات علوم حوزوی و دینی خود را در ایران و نجف اشرف به انجام رساند. وی به‌مدت 30 سال در محضر استادان درجه اول فقه و اصول و فلسفه از جمله حضرت امام خمینی(قد)، آیات عظام؛ خویی و حکیم(ره) در حوزه نجف اشرف به فراگیری علوم دینی پرداخت. وی پس از تبعید حضرت امام (قد) به نجف اشرف در بهار 1344، یکی از شاگردان همیشگی دروس ایشان در تمام 14 سال اقامتشان بود. همزمان با حضور در درس خارج امام(قد)، به‌مدت 12 سال در دروس آیت‌الله‌العظمی خویی نیز حاضر می‌شد. ایشان در طول این مدت در مسجد جامع نجف اشرف (هندی) رسائل، مکاسب و کفایتین را به زبان عربی برای شیعیان کشورهای عرب‌زبان همچون عراق، لبنان، سوریه و مصر تدریس می‌کرد.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و در دفتر استفتائات حضرت امام(قد) مشغول به‌کار شد. در سال 1359 به دستور امام راحل، دادگاه عالی قضات را راه‌اندازی کرد. ایشان از سال 1360 به‌مدت دو دوره تا سال 1368 به عضویت شورای‌عالی قضایی درآمد که تا ارتحال حضرت امام و تغییر در قانون اساسی ( که منجر به حذف شواری‌عالی قضایی شد) ادامه داشت. همزمان با این فعالیت‌های اجتماعی و امور اجرایی کار تدریس و تحقیق در دانشکده‌های حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس و نیز دانشکده الهیات دانشگاه تهران را دنبال کرد. وی تا زمان رحلت، رسماً در دانشکده‌های حقوق و الهیات دانشگاه‌های قم، تربیت مدرس، تهران، امام صادق(ع)، شهید بهشتی، آزاد، پژوهشکده امام خمینی(قد) و انقلاب اسلامی و مؤسسه عالی بانکداری ایران، و همچنین دو درس خارج فقه و اصول را هر روز در حوزه علمیه تدریس می‌کرد.
آیت‌الله موسوی بجنوردی از اواسط دهه هفتاد ارتباطات علمی مستمری با دانشکده حقوق دانشگاه محمد الخامس مراکش داشته است.
سال گذشته هم، به دانشگاه سن‌ژوزف (القدیس یوسف) لبنان دعوت شد و جلسات علمی را در آن دانشگاه که شاخه‌ای از دانشگاه سوربن می‌باشد، برگزار کرد.
همچنین در اردیبهشت 1381 نیز به دعوت دکتر سید طنطاوی شیخ‌الازهر به مصر رفت و ضمن ارائه جلساتی در خصوص «نقش عقل در شریعت»، ارتباطات علمی را با دانشگاه الازهر و عین‌الشمس برقرار کرد.
از وی در داخل کشور بیش از 70 مقاله در مجلات علمی و 28 جلد کتاب منتشر شده است که بعضاً عنوان کتب درسی رشته حقوق در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مورد توجه استادان و دانشجویان قرار گرفته است. برخی از عناوین کتب وی از این قرارند:
عقد ضمان؛ علم اصول (نشر عروج)؛ فقه تطبیقی؛ فقه تطبیقی، بخش جزایی (ج2)؛ قواعد فقهیه ج 1و2 (نشر عروج)؛ مجموعه مقالات فقهی، حقوقی، فلسفی و اجتماعی (1 الی 12)؛ مصادر التشریع عند الامامیه والسنه (به زبان عربی)؛ مقالات اصولی؛ اندیشه‌های حقوقی 2و1؛ حقوق خانواده؛ حقوق مدنی و کیفری؛ فقه مدنی 2و1؛ مباحث حقوقی تحریرالوسیله و ترجمه مباحث حقوقی تحریرالوسیله.
 
 

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه